Gå til innhold

Hva gjør dere etter barnehagehenting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ahh, lurer på noe. Hva finner dere på etter barnehagehenting?

Føler såå mange dager/kvelder bare går bort til bading, barnetv, kveldsmat og legging...rekker ikke noe mer.

Er det sånn det stortsett er? -eller er det mange der ut som faktisk gjør ting etter middag?

Såklart tegner vi, leker litt eller leser sammen mange kvelder -men føler ofte at vi burde funnet på mer med henne da...gått turer, vært mer kreative med maling, perling, dratt på besøk osv...

Bare håper hun ikke kjeder seg, heh, tror ikke det altså:P men veldig flink til å gi meg selv dårlig samvittighet for alt mulig.

Så lurer igrunn på hva dere andre gjør? Tips til fine ettermiddagsaktiviteter tas imot med takk=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjør det samme:) Vesla er sliten etter barnehagen, og jeg er sliten etterjobb, så jeg mener det er lov til å slappe av og kose seg hjemme. Hvorfor stresse med å skulle gjøre noe hele tiden? Andre ting gjør vi når vi har fri:) Vesla klager ikke iallefall!

Gjest I See You, Shakin That Ass....
Skrevet

Kjenner meg sååå igjen. Dårlig samvittighet for den minste lille ting ;)

Men tenk nå på hvor mye aktivitet de har i bhg, det er sikkert deilig for de å komme hjem og slappe av også.

Å dra i besøk blir jo så knapp tid i ukedagene. De fleste småtroll legger seg jo rundt 19.00.

Nå har vi gutt da, men vi pleier å gå å mate tippene, spille fotball i ballbingen, lage boller, muffins, pepperkaker, maler, tegner eller bare koser på sofa med saft og barnetv ;)

Og nå som det blir mørkt så fort så bergenser det seg jo med utelek.

Du merker det om de kjeder seg! Tro meg ;)

Skrevet

hehe, ja, jeg merker jo egentlig når hun kjeder seg = sutring på gulvet.

Er enig med dere, kvelden kommer fort og vi er alle slitne. Godt å høre at de aller fleste nok er som oss da -tar det litt med ro.

Bare måtte høre andres tanker om dette. Og om det er vi som er daffe, eller om det er sånn det er!

Baking kan vi jo kanskje gjøre litt mer av da. Tenker også å ha litt små-juleverksteder nå før jul. Veldig kos med den slappe-av-tiden. Men noen ganger føler jeg på nettopp det å oppleve/gjøre spennende ting med barna -men det prøver vi jo på i helgene.

Følg gjerne opp med gode helgetips:P -er enklere nå som snuppa begynner å bli større synes vi.

Men kom gjerne med tips her også, kanskje det dukker opp noe vi ikke har tenkt på.

Her går det mye i: ut på tur, hoppeland, besøk, svømming, lekeplass, baking og hyttelaging hjemme, aking, skitur, kino...

Skrevet

når vi har spist middag går vi ut på lekeplassen 1/2 - 1 times tid! så går vi inn å ungene bader og så er det senga! blir vi inne på ettermiddagen blir det som regel bare sutring! er det skikkelig dritt vær og vi blir inne, inviterer vi noen naboer på besøk så er det morro for alle!!

Skrevet

Her blir det middag, barne-tv, litt lek, så er det kveldstell og natte. Legger seg i 19-1930 tiden. Blir ikke mye tid til noe annet da vi ofte ikke er hjemme før 1645.

Leste foresten en artikkel om at barn ikke trengs å aktiviseres mer enn det de aktiviserer seg selv etter barnehagen. Dette fordi barna trenger å slappe av etter en lang "arbedsdag", akkurat som vi voksne ønsker å slappe av litt på kvelden.

• 3 uker senere...
Skrevet

Så lenge det var lyst etter middag gikk vi som regel ut en tur og lekte/ordna i hagen, men nå blir det sjeldnere.. Blir mye avslapping/leking/lesing av bok i stua før det blir Barne-TV. Merker at han har behov for å leke litt alene når vi kommer hjem. Jeg og toåringen kommer ofte hjem ei stund før mannen, ca 15.30-16.00, og da leker han gjerne alene mens jeg lager mat (ev hjelper meg). Han leker også gjerne litt alene etter middag mens mannen og jeg leser avisa.

Jeg tror heller ikke at man trenger å aktivisere barna hele tida. Det skjer jo masse i barnehagen! Tror det er viktigere å bare være tilgjengelig for barna - at man gjør forskjellige ting i samme rom f.eks. Og så er det jo selvsagt koselig å gjøre noe sammen, men det trenger jo ikke være noe mer enn å leke litt eller lese ei bok. Jeg setter meg også ofte ved sida av han når han ser Barne-TV, og ser sammen med han. Så snakker vi litt sammen underveis om hva som skjer. Koselig det også :)

Skrevet

Gjør akkurat det samme som dere.

Lager/spiser middag

Leker litt

Ser barne-tv / spiser evt. et lite kveldsmåltid avhengig av hvor mye middag de har spist.

Bading/leggging.

Ut på tur, kreative ting, dra på besøk o.l. kan man legge til helgene. Ungene er helt utslitt etter nesten 9timer i barnehagen! De må få muligheten til å slappe av og roe ned etter en så lang dag.

• 3 uker senere...
Skrevet

Vi er ikke hjemme før nærmere 17.00 og da blir det i grunn lite tid til å gjøre så mye på hverdagene. En dag i uka har vi babysvømming/småbarnsvømming. Eller blir det å reise hjem å lage middag mens mini leker eller hjelper til. På sommeren er vi litt ute i hagen og på verandaen, men nå på vinteren er vi stort sett inne. Når vi hadde snø noen dager var vi ute en liten tur og akte litt.

Det er som flere av dere sier, slik at ungene har behov for litt egenlek da det skjer utrolig mye i barnehagen.

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Etter jobb er jeg søkksvett, så da holder vi oss inne. Men kvelden forsvinner i barne-tv og middag, og plutselig har kvelden tatt oss. Jeg skjønner ikke hvor timene blir av - jeg er ferdig på jobb klokken 16.00, men ofte er ikke middagen klar før 17.30! I dag var småen ferdig å spise først 18.30!!! Hvordan får dere det til?

Skrevet

Stort sett blir det middag, litt lek og barne-tv før det er leggetid. Nå har det endelig kommet snø her, så idag blir det en liten halvtime ut før kveldsmat og leggetid. Er vi tidlig ferdig med middagen rekker vi sikkert inn til barne-tv også. Tar gjerne med ungene ut på en liten tur hvis de har lyst til det. Kanskje 4-åringen blir med på butikken en liten tur, eller tar en sykkeltur eller leketur med bikkja. 2-åringen kan fint ha lyst på en vandretur rundt kvartalet, leketur med bikkja eller en tur med vogna hvor han kan sitte og se på bilene som kjører forbi mens vi går;) De går i naturbarnehage begge to, så jeg stresser ikke akkurat med ettermiddagsaktiviteter, men noen ganger passer det fint allikevel:)

Skrevet

Vi er ferdig på jobb 3 og ferdig med middag halv fire fire. Synes ettermiddagen blir lang uten at vi finner på noe. Akkurat nå er hun på ski med pappaen sin, går mye i ski, akebrett og spark akkurat nå. Når jeg sammenligner hverdagen min med mine venninner i Oslo så har nok jeg en mye lettere hverdag. Vi har jobb, b.hage, butikk og skole i en radius på 1kilometer og det er utrolig lettvint.

Skrevet

Vi pleier å slappe av inne og jeg tar gjerne med 2 åringen min på middagslagingen selv om det selvfølgelig noen ganger kan være litt utfordrende:-). Likevel ser nå jeg verdien i å ta med jenta mi på matlagingen, da jeg selv liker å lage mat. Deretter bruker vi ganske lang tid på å spise og hviler oss litt på sofaen etter middagen. Da koser vi og tuller. Så er det jo gjerne barnetv eller vi setter på musikk. Det er sjelden vi rekker å gå ut nå på vinteren. Da blir det i så fall bare en kort tur bort for å hente posten eller i hagen.

Skrevet

Ahh, lurer på noe. Hva finner dere på etter barnehagehenting?Føler såå mange dager/kvelder bare går bort til bading, barnetv, kveldsmat og legging...rekker ikke noe mer.Er det sånn det stortsett er? -eller er det mange der ut som faktisk gjør ting etter middag? Såklart tegner vi, leker litt eller leser sammen mange kvelder -men føler ofte at vi burde funnet på mer med henne da...gått turer, vært mer kreative med maling, perling, dratt på besøk osv...Bare håper hun ikke kjeder seg, heh, tror ikke det altså:P men veldig flink til å gi meg selv dårlig samvittighet for alt mulig.Så lurer igrunn på hva dere andre gjør? Tips til fine ettermiddagsaktiviteter tas imot med takk=)

Her er det ikke tid til annet enn middag før leggetid... :( jeg slutter på jobb 15.30 og er ikke i barnehagen før ca 16.20. Ofte er vi ikke hjemme før 17.30-18. Hvis vi må innom butikken er vi hjemme mellom 18.30 - 19.

Men vi Må innom butikken av og til. Kan ikke handle kun i helgene siden jeg ikke har bil og det blir for mye å bære på..

Tar lang tid fordi jeg først må ta buss til Stavanger, deretter tog til barnehagen, og deretter buss hjem. Vanligvis venter vi nesten en halvtime før bussen fra barnehagen kommer. Men har ventet opp til en time...! Tålmodig jente jeg har :) (vanligvis....)

Skrevet

Interessant å høre hvordan andre har det! :) vi er nesten alltid ute vi! Akkurat nå er jeg i permisjon da. Men hadde jeg vært i jobb ville vi begge sluttet mellom 15 og 16. Flere av ukedagene går jeg for enkle kjappe middager,- fiskepudding på rundstykker, tomatsuppe, stekte pølser... Eller middager som ikke krever mye laging: setter på potetene og hiver fiske rare gen i ovnen og leker m ungene. Eller restemiddager. Sa spiser vi og går ut. Stort sett alltid, uansett vær. Tar ofte m kveldsmaten i en matboks. Så kan vi gå inn i halv 7 tida, ta kveldstell og legging. :)

(gjør forskjellig ting ute, går tur, leker på lekeplassen, rydder litt, leker med hunden,... )

• 3 uker senere...
Skrevet

Du høres ut som en fornuftig omtenksom mamma, så vær så snill å ikke ha dårlig samvigttighet :) Du ser jo på ungen om barnet er trøtt eller energisk, om hun vil bare slappe av eller vil leke, om hun vil leke alene eller med dere osv osv.

Det vi gjør kan variere fra dag til dag...noen dager går min datter og "kjeder seg", og vet du hva? DET ER BRA DET OG! Av og til må barnet "kjede seg" for å sette i gang sin egen fantasi :) og ikke bare stimuleres av voksne...

Ellers tror jeg at du finner mange tips til inneaktiviteter i min blogg :)http://detsmartebarnet.com/oversikt-over-bloggens-innhold

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...