Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 Har sjekket nettsiden til skatteetaten, men fant ikke det jeg lurte på. Skal selvfølgelig ringe dit i morgen, men tenkte at det kanskje var noen som visste her. Skal begynne å jobbe som ringevikar. Fikk i begynnelsen av året et skattekort beregnet ut ifra det jeg hadde jobbet i 2010. Dette året har jeg ikke jobbet noe, men mottok stipend og lån i vårsemesteret. Det jeg lurer på er om lån og stipend blir regnet som inntekt, og at jeg derfor ikke kan søke om frikort, eller om jeg kan søke om frikort, selv om det står på nettsiden at de som har mottatt skattekort for 2011, ikke får det. Beklager hvis dette er kronglete forklart, men spør, slik at jeg kan prøve å forklare bedre. Takker for svar på forhånd!
Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 Lån og stipend regnes ikke som inntekt. Du må gjerne søke frikort, men tror det er slik at du ikke får det, da du har fått utdelt skattekort i år og således kan ha hatt inntekt. Men da får du evt. bare et avslag. Får du avslag vil du allikevel få 0 skatt i skatteoppgjøret og får pengene tilbake til sommeren/høsten.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #3 Skrevet 22. november 2011 du kan ikke få frikor så lenge skattekort er skrevet ut til deg, men du kan sette ned skatten til så godt som 0%.. men om du skal jobbe i desember kommer vel ikke lønna før i januar og da er det jo uansett nytt skatteår!!
Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #4 Skrevet 22. november 2011 Okey, var vel det jeg trodde også. Men greit at jeg får dem igjen til sommeren/høsten da Takk for svar! HI
Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #5 Skrevet 22. november 2011 Det visste jeg ikke at jeg kunne, men det skal jeg forhøre meg om, takk for tipset! Det er innenfor kommune, så kan hende at jeg får lønn for det jeg har jobba helt fram til lønningsdag. Men uansett, siden jeg begynne å jobbe i 2011, må jeg vel ha skattekort for 2011, selv om lønna ikke kommer før i 2012? HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå