Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 Jeg fødte for 11 mnd siden. Normal fødsel uten komplikasjoner, noen få pyntesting bare. Renselsen varte i ca 2 mnd med videre hyppige småblødninger. Ca 4 mnd etter fødselen var det fortsatt umulig å bruke tampong, og samleie fortsatt smertefullt, og fikk time hos gynogeolog, men alt var normalt. I ettertid har det gått greit, men føles litt trangt og ubehagelig med en gang. I siste så vet jeg ikke helt, en stund siden sist samleie Tampong går bra å bruke når det blør kraftig. Nå, ca 11 mnd etter fødselen, så føler jeg at underlivet har "falt ned". Det kjennes ut som en tung tampong som ligger helt nederst i skjeden. Har vært sånn, litt gradvis siste 2-3 mnd. Føles "hovent" utenpå, og om jeg kjenner etter selv så føles det som tidligere var inni skjeden, til å nå være falt ned litt og ligge litt utenpå. Har i tillegg mye utflod. Har økt kraftig siste mnd. Veldig slimete. Hadde mye tidligere også, og i slutten av graviditeten når jeg ikke kunne spasere rundt på badet på morgenen uten truse med innlegg en gang fordi det dryppet på gulvet. Var da tynt, men nå er det tykt og til tider stor mengde (stort sett på kvelden). Noen som vet hva dette er, og hva man evt kan gjøre med det? Begynner ikke å legge ut om dette til lege hvis det bare fører til underlivsundersøkelser (som jeg misliker sterkt) og uten at det egentlig kan gjøres noe. PS- prøver å gjøre jevnlige knipeøvelser men glemmer det litt i hverdagen. Kan ikke skjønne hvordan det kan hjelpe så veldig mye. Setter stor pris på tilbakemeldinger!
Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 Du kan ha skjedeveggkollaps, eller fremfallen livmor. Begge deler er vanlig.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #3 Skrevet 22. november 2011 Jeg kan love deg at det er knipe øvelser som skal til. Jeg slet med lekkasje etter 1 år. da jeg jogget måtte jeg ha tampong og bind Så begynte jeg med knipeøvelser,rumpeøvelser..osv...nå jogger jeg uten noe som helst...ikke truse engang hehe..neida
Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #4 Skrevet 22. november 2011 Jodaa, men fremfall av skjede/livmor kan du ikke trene vekk. Det gikk 1,5 år med meg før sex fungerte, men jeg sydde mye innvendig og i mellomkjøttet. Utfloden må jo ikke nødvendigvis ha noe med det andre og gjøre? Hvis noe stikker frem i skjeden din, tror jeg ikke du kommer utenom underlivsundersøkelse.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #5 Skrevet 23. november 2011 Takk for svar. Er ikke lekkasje som er mitt problem, men at det inni har skidd ut Og ikke sikkert utfloden har noe med det andre å gjøre nei. Men plagsomt det også. Og tenkt jeg bare skulle nevne det for å høre om noen visste noe om det, evt årsak. Men det er vel at det i skjeden har sklidd ned som er det mest unormale... Har veldig lite lyst til legebesøk da...
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #6 Skrevet 23. november 2011 Rectocele høres det ut som, ja. Og som hun over her sier, du kan knipe så mye du vil, det hjelper ikke. Vevet i skjedeveggen har antakelig fått en revne under fødsel og trenger noen sting til å holde greiene på plass. Du må til gynekolog, og så på dagkirurgisk poliklinikk evt. Kjapt å fikse egentlig. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #7 Skrevet 23. november 2011 Det høres ut som om du må få hjelp for dette, ja, som flere har nevnt. Om det er skjedeveggfremfall du har så er jo de "interne forholdene" endret, noe som gjør at slimhinnene der kan bli irritert også, og dermed føre til økt utflod. Når slimhinner blir irriterte så øker de utsondring for å beskytte seg. Så hopp i det og få en time til en gynekolog eller spesialist. Veldig unødvendig å gå i lang tid med noe som du trolig kan få rask og enkel hjelp for
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #8 Skrevet 23. november 2011 Hm... hvis det er det som dere sier her, er det mulighet for at det går tilbake av seg selv etter hvert? Har hørt om slike operasjoner som gjøres pga liknende som det her, og at det må gjøres etter man er ferdig med å få barn, hvis det er samme som det her. Hvis det i det hele tatt er noe galt da. PS: ser det nevnes her at jeg sikkert revnet under fødselen, men kan jeg ha revnet uten at jordmødrene så det? Jeg sydde bare pyntesting pga utvendige rifter og et par rifter som var bare helt ytterst. Ikke noe innover. Ikke som de så iallfall... Og jeg var hos gynogeolog 4 mnd etter fødsel uten at hun kunne se noe galt. Følte meg nesten bare dum når jeg dro til legen og det ikke var noe galt med meg da. Nå har jeg i tillegg begynt på jobb igjen så ikke så moro å dra i arbeidstiden og måtte ta seg fri pga det. I tillegg til at GU er forfedelig i utgangspunktet
Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #9 Skrevet 24. november 2011 Jeg tenker kanskje ikke revnet som i helt åpent sår, men revnet elastikken i bindevevet i skjedeveggen. Det blir litt som til sammenlikning en strikk som strikken har gått ut av, den går ikke å stramme mer. Litt avhengig av alvorlighetsgrad vil du få det gjort enten nå eller etter at du er ferdig med barn. Den eneste som kan svare er en spesialist, egentlig. Men- dette er ikke noe du er alene om, bare så det er sagt! Tror vi var en del inne på sykdomsdebatten tidligere som delte litt erfaringer, om du orker å søke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå