viervindens Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 Vi vurderer å reise til usa i sommer for å besøke familie. Barnet vårt vil da være ca 2 md gammel og vil lurer derfor på om dette lar seg gjøre mht vaksinasjon som barnet skal ha ved 3 md alder. Har sett på vaksinasjonsprogrammet at barnet skal ha Difteri-tetanus-kikhoste (DTP), Haemophilus influenzae type b (Hib), Poliomyelitt (P) og Pneumokokk konjugat vaksine (PKV-13). Er det mulig å ta denne vaksinasjonen ved tidligere alder enn tre md? eller bør vi avvente reisen til barnet er eldre? Noen som veit? Innlegget er også stilt til jordmorsiden, men tar så lang tid å få svar..
Roselilly Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 Anbefaler deg å lese deg opp på temaet vaksiner på folkehelseinstituttet, who, fritthelsevalg.org og mercola.com. Kun du kan velge for ditt barn, og du bør gjøre det ut fra kunnskap, ikke hva som evt passer ift en utenlandstur. Jeg ville ALDRI ha vaksinert et så lite barn! Barnas immunforsvar er ikke fullt utviklet før det er to år, og det å begynne å tukle med immunforsvaret på så små ville ikke jeg ha gamblet på. Men, det er min mening, og jeg respekterer at andre gjør andre valg! Jeg vet ikke om det er mulig å få vaksine før 3 mnd alder, men jeg ville ikke gamblet - det er snakk om kort tid og en reise dere kan foreta dere når som helst de nærmeste årene. Uansett, godt råd er å IKKE vaksinere barnet hvis det har noen som helst tegn på forkjølelse, annen sykdom eller generell dårlig form.
lykkelig x3 <3 Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 USA er jo et trygt land å reise til, så jeg tror ikke barnet trenger tidlig vaksinering. Men selvfølgelig er det en påkjenning for et så lite barn med lange reiser. 3 mnd vaksinene kan gis ved 2 mnd alder, men at det da vil trenge totalt 4 doser. Det vil også ta ca 2 uker før antistoff dannes. Viktig å fortsette vaksinering selv om det er lite smittefarlig i Norge. Vi reiser mye, og det er mye innvandring og turisme. Ikke langt til land rundt oss der barnesykdommer finnes, og at barn dør eller får alvorlige bivirkninger/senskader av sykdommene. Poenget er å påvirke/styrke barnets immunforsvar for å forebygge sykdom, og immunforsvaret er lett mottakelig. Amming er jo også en form for vaksinasjon, masse antistoffer som påvirker immunforsvaret. Vaksinasjonstiden er bestemt av helsedirektoratet/folkehelseinstituttet, og de har god kunnskap/forskning for å bestemme dette. Samtidig er all vaksinasjon i Norge frivillig, men sterkt ANBEFALT!!! Hilsen helsesøster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå