Gå til innhold

Jeg eller hun som er på utur???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt: venninne med lite sperrer. Ringer gjerne fem ganger om dagen, maser om å treffes fire, fem ganger i uka (vi har begge barn, og jeg har rett og slett ikke tid eller ork..), kommer gjerne på en halvtimes varsel, ryddder aldri opp etter egne unger, eller hjelper til med mat etc om vi spiser sammen.

Sånt kan jeg leve med til en viss grad..Men når hun bare tar pcn, og logger meg ut fra sider, eller plutselig går gjennom telefonen min om jeg ikke passer på å ha den på meg hele tida, da kjenner jeg at grensene mine er nådd..

Har et barn som er under oppfølging av bup og ppt, og har papirene godt bortgjemt, sidne de er private. Men likevel klarer denne venninna å finne dem, og står og leser dem! Jeg blir sprø snart..nå har jeg sluttet å ta tlf 80 % av gangene hun runger, rett og slett fordi hun suger all energi ut av meg..

Jeg er elendig på å klare å konfrontere folk, og godtar ofte mer enn jeg burde.

Hjelp meg her, hvordan skal jeghåndtere dette?? Jeg vil ikke såre henne heller :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud!

Jeg kjenner jeg blir hissig bare av å lese det!

For det første, hva sier du når hun leser høyst private papirer ang barnet ditt?

Eller går igjennom telefonen?

Jeg hadde rablet. Si det rett ut. Redd for å såre henne? Er det greit at hun sårer deg da? Eller at hun får vite sensitive opplysninger om barnet ditt og kanskje gir dem videre til nærmeste sladrekilde?

Nei, her må du finne motet. Si at det er uakseptabelt! At det går an å holde på sånn..

Utifra det du skriver virker det som om hun er veldig ensom.

Men det er ingen unnskyldning. Spør om hun er helt tett. Ditt hus, din telefon og dine papirer. Hold fingrene unna!

Skrevet

Her tror jeg du må si det rett ut. Hun eier tydeligvis ikke folkeskikk, og er rett og slett frekk, da må du heller ta sjansen på å såre henne. Si rett ut at hun har ingenting på din PC å gjøre, at mobilen din er bare din og at private papirer er det et grovt overtramp av henne å snoke i. Om du ønsker å dele noe med henne, så vil DU fortelle om det eller vise det fram.

Du risikerer at hun blir så fornærmet at hun kutter deg ut, men om du ikke tar telefonen mer når hun ringer så er det vel den veien det går uansett.

Kanskje du til og med vil føle det litt deilig når du setter grenser for hva du godtar av henne ;-)

Skrevet

Jeg bli så paff at jeg ikke får sagt noe..

Hun har ikke så mange andre venner, så vidt jeg vet iallfall.

Nei, du har jo helt rett, jeg må jo bare får gjort noe med det her. Er IKKE normal oppførsel dette!!

HI

Skrevet

Det virker nesten som om hun tror at hun bor her til tider..tar seg veldig til rette, går i kjøleskapet og lager mat til sine egne unger (altså-misforstå meg rett, helt greit at folk spiser her, men kanskje høre først?)

Denne dama har samboer, jeg er alene med barn, og har ikke det samme overskuddet som henne til å sitte en hel dag på byen med barna..Ikka hr jeg interesse av det heller.

Uff, er så mange småting som blir store etterhvert, og jeg må jo få en slutt på dette her..når jeg lesser det jeg har skrevet ser jeg jo at dette egentlig ikke er en venninne, og ikke noe som tyder på at jeg vil savne heller..

HI

Skrevet

Vet hvordan du har det. Hadde en gang en nabo som var på samme viset. Valset over meg så jeg følte meg rett og slett "tygd og spyttet ut".

Skulle gjøre ALT sammen. Hun kunne sende sin eldste opp til meg for å "låne" potetgull for det hadde hun sett at jeg handlet uten tanke for at jeg skulle ha det selv. Var andre ting hun skulle "låne" også men jeg fikk det jo aldri tilbake. Fulgte med på hva jeg gjorde hele tiden. Hadde jeg besøk så kom hun også, skulle jeg noe skulle hun vite hva jeg skulle. Stuevinduene mine var sånn at når hun sto ved bilen sin så så hun rett inn til meg. Jeg begynte å ha persiennene nede for at hun ikke skulle få med seg alt. En periode var jeg sykemeldt og da satt jeg bak persiennene hele dagen for å unngå at hun skulle merke at jeg var hjemme (hun jobbet ikke). Gjett om hun ble furt den dagen hun gikk rett inn til meg og fant en mann hos meg. Jeg hadde nemlig ikke fortalt henne om han. Han flyttet inn til meg og da ble det noe bedre. Ble gift med denne mannen etter hvert.

Vi som familie, mannen og barnet mitt, skulle sitte utenfor hos meg og grille middag. Da kom hun med begge ungene sine og skulle grille hun også. Ble jo ikke rare matroen for oss når unga hennes fløy rundt oss.

Vi flyttet til slutt og da kuttet jeg så og si all kontakten med henne. Hun fortærte all energien jeg hadde. Nyttet ikke å si i fra til henne heller.

For meg høres det ut som om veninnen din er like slitsom som denne naboen jeg hadde. Kanskje du skal finne ut av om du har det bedre uten henne og så evt. bryte kontakten med henne? Sånn som jeg oppfatter henne så tror jeg ikke hun klarer å forstå det dersom du tar det opp med henne. Uansett så er nok vennskapet deres over i det øyeblikket du sier i fra. Tviler på at hun vil takle og ikke få ture frem som hun selv vil.

Skrevet

Høres ut som naboen din og venninna mi er i slekt gitt :P

Jeg har planer om å flytte, da jeg har kjæreste (ikke bf), men da får jeg jo bare beskjed om at det kan jeg jo ikke, hvem skal hun drikke kaffe med da??? (Needless to say, jeg flytter så kjapt jeg kan..) Kjæresten takler henne ikke i det hele tastt, og nekter å besøke meg om hun er her. HVilket jeg skjønner godt.

Jeg er fryktelig feig, men her må jeg bare..neste gang hun ringer får jeg iallfall begynne med å si at det ikke passer, jeg har planer..

HI

Skrevet

Det er tydelig at denne dama gjør dette hos deg, fordi hun får lov til det. Det er sikkert ikke mange andre som hadde funnet seg i det:-P

Du må jo bare si ifra her. Bedre å gjøre det på en saklig måte, enn å plutselig få nok, og virkelig bli forbanna......

Når hun tar mobilen din neste gang, så si f.eks: " Der var du på mobilen min igjen. Det har ikke slått deg at den faktisk er MIN og er derfor privat...? " Og så tar du den pent fra henne;-)

Med mange nok av sånne kommentarer, så MÅ hun ta hintet. Kan godt være hun blir fornærma ja, men hun er ikke særlig til venninne dersom hun ikke tar det til seg. Skygger hun banen og blir sur, ja da har du jo ikke tapt noe egentlig.......

Skrevet

Sant nok :) Åh, innimellom er jeg fryktelig glad i dette forumet, hvor man kan få ut litt og få tilbakemeldinger på at man ikke er helt fjern :)

Hi

(Det å si det sånn når hun tar tlf min tror jeg at jeg skal få til :))

Skrevet

Vet. Jeg synes også det er fint å kunne blåse ut her inne, og få litt synspunkter på ting:-)

Ja, bedre å si det saklig og greit. Men mange nok sånne kommentarer, så må det jo gå inn til slutt;-)

Lykke til!

Skrevet

Heisann, synes du skal kutte henne helt ut jeg. Jeg hadde sånn venninne også som sugde alt energien min. Når hun dro satt jeg bare med hennes negative energi.

Vi er heldigvis ikke venner idag (hun ble sur på meg og jeg takker Gud for det), men fortsatt så har jeg hennes negative engergi og det har nå gått 2 år siden jeg så henne sist.

Mitt råd er LØP din vei før det er for sent.

Skrevet

Så komplett mangel på sosiale antenner ville faktisk fått meg til å lure på om hun kunne befinne seg et sted på autismespektrumet, og faktisk ikke skjønner at dette ikke er akseptabel oppførsel.

Jeg ville uansett gitt beskjed til henne, på en så nøytral måte som mulig, at dette ikke er greit. Spør om å få tilbake telefonen når hun tar den, si "de er private, kan jeg få dem?" når hun tar papirene, og gi beskjed om at du ikke vil at hun skal bruke PCen din når hun setter seg ned med den. Hvis du er modig nok, kunne du jo kanskje snakket litt med henne om hva som er akseptable grenser innenfor et vennskap? Fortelle henne at du blir sliten av at hun ringer så ofte, at du faktisk ikke har tid til å treffe henne hele tiden, og at du ikke liker at hun holder på med tingene dine. Men skjønner godt hvis en sånn samtale blir for vanskelig for deg, jeg hadde også slitt med det.. Men det er kanskje det som må til hvis du vil fortsette vennskapet?

Skrevet

Det er vanskelig, siden jeg er så konfliktsky at det grenser til det patetiske.

Men jeg ser jo at noe må gjøres. Dama er snill, og jeg kunne fortsatt et vennskap om det hadde blitt noen saftige endringer her. Men om det ikke går inn til henne, ser jeg meg egentlig bare nødt til å kutte henne ut, og ikke ha kontakt i det hele tatt.

Ikke enkelt dette, siden jeg fadder til ene barnet hennes, og familien hennes tar slikt veldig alvorlig (Mer som oppmøteplikt i bursdager etc..)

HI

Skrevet

Vet du, jeg tenkte akkurat det samme som 10:34.

Denne damen minner veldig om sønnen til venninnen min, og han er autist. Han mangler fullstendig sosiale antenner og sperrer, han ser bare sine egne ønsker og behov og gjør det han har lyst til. Han er bare 12 år da, og har noen andre diagnoser også, men det er mye som ligner. For han er det den største selvfølge at han bare kan ta mobilen og leke med den, gå å skru på vaskemaskinene eller spise snopet som ligger i kjøkkenskapet. Han kan ikke i det hele tatt forstå at det ikke skulle være greit...

Men du kan jo ikke ha det sånn, du må sette grenser for deg selv.

Jeg kjenner en voksen mann som er autist og han er langt fra uintelligent, han har full jobb og er såkalt velfungerende. Men det er bare fordi han han lært seg de sosiale kodene og følger dem, det er ikke naturlig oppførsel for han, men han oppfører seg som andre forventer seg av en voksen mann fordi han er godt trent i å gjøre det.

Din venninne må bare lære seg at når hun er på besøk er man ydmyk, man spør om å få låne, og man plukker ikke på andres private elektronikk som pc og telefon bare for morro skyld. Sånn er det bare! Du må gi klar beskjed.

"Hei du, det der er min telefon, om du skal ringe noen kan du vel bruke din egen? Jeg liker ikke å låne bort telefonen min for morro skyld, den inneholder jo en del private meldinger osv!"

Skrevet

Hmm, det var en tankevekker..jeg har ikke tenkt over at det kanskje kan være noe sånt. MEn da er det jo litt enklere, synes jeg. En slags knagg å henge det på :) Som sagt, hun er jo i bunn og grunn snill, men jeg må bare få åpna kjeften på en fin måte og si fra på.

HI

Skrevet

Kjære HI

Alle mennesker kan være greie. Ja, t.o.m Saddam Hussein, al qaida gjengen...men hvis du sier at hun er en god venn av deg, så synes jeg hun bør ta hensyn til deg uavhengig av sykdom. Hvis hun har barn og kanskje er autentisk eller lignende, så er hun vel ikke så syk?

Skrevet

Nei, jeg vil ikke karakterisere henne som syk. Hun går skole, har barn (bv er i bildet da, men de virker til å ha det bra), og fungerer jo ellers. Det liksom den sosiale biten som ikke er på nett. Flere som sier det samme, og de unngår henne av de grunnene jeg har sagt her.

Nei, jeg må snakke med henne..

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...