Gå til innhold

ADHD? - bør jeg få "diagnose" osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i slutten av 20årene og har helt siden jeg var liten har hatt mange av ADHD-symptomene uten å vite at det var det. Det siste året har jeg lest og lært mye, og tatt sånne selvdiagnostiske tester (lange på over 100 spørsmål med flere svaralternativer) der jeg har fått svar at jeg har moderat til høy ADHD og bør kontakte lege for utredning. Jeg føler at beskrivelsen av ADHD er beskrivelsen av meg, særlig når man leser hvordan det er for jenter.

Likevel, jeg er ganske "høyt-fungerende". Jeg holder på å avslutte mastergraden min, og jeg bor sammen med samboer (vi har vært sammen i flere år). Både med han og andre er det mange problemer på bakgrunn av min ADHD. Det er kaos i hodet hele tida, jeg svinger veldig i humøret, har liten impulskontroll, babler ekstremt mye og har tendens til å avbryte folk. Klarer i liten eller dårlig grad (egentlig ikke i det hele tatt) å kontrollere disse tingene :(

Det har kommet på det punktet at det ødelegger mye for meg, og jeg har mistet en del venner på grunn av det (dvs. de har unngått meg og langsomt blitt borte fra livet mitt). Folk generelt synes å gå fort lei/irritert av meg, sikkert fordi jeg er så intens og heller ikke er en så god lytter som jeg burde være. Jeg har dessuten null konsentrasjon, klarer aldri å gjøre mer enn én ting om gangen (kan heller ikke høre på musikk om jeg leser eller skriver), og blir veldig lett distrahert.

Jeg har veldig lyst å snakke med fastlegen om disse tingene, men er redd for at både diagnosen og evt. medisinering kan gjøre like stor skade som å ikke ha det. Kan det på noen måte hemme meg for eksempel i forbindelse med jobbsøknader eller lignende? Eller om det viser seg at vi ikke kan få egne barn: kan det hindre meg fra å få adoptere osv.?

Men på den annen side MÅ jeg få gjort noe med dette, for jeg orker ikke å leve i kaos lenger. Hjernen er alltid PÅ 150 %, tankene er bare hulter til bulter, følelsene svinger mye, jeg blir fort kranglete, osv. osv. osv.

Jeg har 140 i IQ (sier ikke dette for å skryte, det er ikke som om jeg er spesielt flink til noe for det, kaoset i hodet ødelegger så mye) og tror at dette kan ha bidratt til at jeg har klart å komme meg gjennom både videregående og høyere utdanning. Til samtlige eksamener har jeg lest hele pensumet den siste uka før eksamen. Nå som jeg holder på med å skrive masteroppgaven er det for å være ærlig et helvete. Jeg klarer bare å få til å jobbe intenst totalt 2-3 timer i uka, men da får jeg til gjengjeld gjort mye. Resten av tiden går med til babling med andre studenter, facebook, lesing av vilkårlige artikler på klikk.no og andre sider (men leser aldri ferdig en artikkel, leser ofte bare noen setninger i hver og klikker meg videre). Mangel på rutiner har gjort alt mye verre. Har også vanskelig for å "skru av" om kvelden og har hele mitt liv brukt minst en time på å sove. Sover forholdsvis dårlig også.

Noen som har noen tips/råd? Andre som har fått diagnostisert ADHD i voksen alder? Er medisinene så skumle som de virker? Vil "stempelet" ADHD få noen negative konsekvenser for meg?

Håper på tips/råd <3

Hilsen lei-av-meg-selv :-/

Hittil er det bare kjæresten min og min beste venninne som vet at jeg tror at jeg har ADHD. Begge tror det stemmer og synes jeg bør gå til legen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen her som enten har ADHD eller har personlig erfaring? :)

HI

Skrevet

jeg syns du skal ringe legen din og få tatt en test der.

eneste som kan svare på det.

jeg ble testen for adhd når jeg var mindre. jeg var på grensen. så de bestemt at jeg ikke hadde det.

med årene mine lærte jeg meg og takle sinne mitt, takle hverdagen bedre.

og det har hjulpet meg. har fått hjelpe av psykoologer og mamma hele veien.

jeg ble testet i en alder av 15 år. og nå er jeg 22 og ingen tror jeg har adhd lengre.

ta en test. det er det beste for din del

Skrevet

Hvis lidelsen gjør livet ditt vanskelig, så bør du vurdere medisin ja. Eller ihvertfall en form for behandling via kosthold eller annet. Jeg er lærer og har hatt et par elever som har vært under sterk mistanke om AD/HD. Den ene hutten som ejg alltid "har visst" har AD/HD har endelig begynt med medisinering, og han er et helt annet menneske nå. Han har mer fokus, utholdenhet i arbeid, er roligere, kan snakke mer sammenhengende, klarer å være med i lek, forstår mer av sosialt samspill osv. Og dette har vi merket på 1 uke!

Så du burde vurdere medisin evnt alternativ behandling ja. Mennesker med AD/HD må ha hjelp til å tøyle følelser og valg. De er ikke dumme eller slemme, bare anderledes i tankegangen, og noen ganger kan det kræsje veldig med andre menneskers oppfattning. Da kommer problemene.

Skrevet

Et lite tips fra noen som har ADHD-barn. Det å roe seg ned om kvelden kan være vanskelig. Barn med ADHD kan få beskjed om å spille pc-spill ol siste timen før senga fra PPT. Dette for å roe ned hjernen. Kanskje du skal prøve? Eller bruk siste timen til å gjøre det som kobler deg helt ut, som du elsker å gjøre. Hobby etc.

Skrevet

Takk for tips!

Har store problemer med å roe meg ned om kvelden og få sove...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...