Gå til innhold

Betaling for strikking, Noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega av meg er en veldig dyktig strikker og har nylig strikket en flott tunika til min datter - på forespørsel. Jeg sa at hun måtte si hva hun skulle ha for jobben, men det ser ut til at hun kvier seg.. Så da tenkte jeg å ta saken i egne hender og gi henne penger eller kjøpe henne noe. Så mitt spørsmål er da, hva kan jeg kjøpe, event hvor mye skal jeg gi? Noen med tips???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

betal hvertfall for garnet. jeg strikker en genser nå. og garnet koster 450 kr. barn str 4 år. dette er med oppskrift på 30-40 kr.

jeg hadde også gitt 2-300 kr om ikke mer for hva hun har laget.

Skrevet

Det kjipe med å gjøre håndarbeid mot betaling er at timeprisen er så latterlig lav at det føles kjipt å få betaling, det er nesten bedre å gjøre det gratis. Hun har nok brukt mange timer på tunikaen, i tillegg er garnprisen på et slikt nivå at den koster like mye i materialer som klær du kjøper som er laget i østen.

Er det noe spesielt håndarbeid du er flink til? I så fall kan du gjengjelde tjenesten med å lage henne noe fint og tidkrevende. I motsatt fall ville jeg i alle fall betalt garnprisen pluss 500 kroner.

Skrevet

Som søster av ei som driver eget foretak med redesign, så er det visst vanlig å ta utgangspunkt i materialkostnadene. Disse ganger du med to og deretter tre, så har du en sum de fleste håndarbeidsdamene er enige om som en grei pris (dette gjelder jo da for de som driver forretning; her er det utgifter, arbeidstid, mest sannsynligvis moms og i enkelte tilfeller arbeidsgiveravgift). Større vare vil si mer garn og tidsforbruk, så prisen vil jo øke proposjonalt :) Vet jo ikke om din kollega har dette kun som hobby eller driver litt på si, men regner du det ut slik kan det hvertfall ikke bli for lite og heller ikke urimelig mye.

Kos deg med en unik tunika - jeg ser frem til å ikle min kommende datter i redesignede, one-of-a-kind kjoler :D

Skrevet

Jeg har allerede betalt for garnet og mønsteret hadde hun fra før. Dette er bare en hobby for henne, ja.

HI

Skrevet

Skulle jeg forresten brukt den formelen du nevte, ville jeg ha endt opp med å betale henne 1500 kr..

Skrevet

1500 hadde nok vært en grei pris om man tok utgangspunkt i hvor mye tid som går med (timeprisen ville fremdeles være et ran), men de færreste er villige til å betale såpass. Det er det nok ingen som driver med strikking som forventer heller.

Som sagt, når man begynner å regne fortjeneste ut av håndarbeid er det til å grine av. Det er nok best å se på det som en hobby som kaster bittelitt av seg, bedre enn å glane på TV men ikke noe å regne som inntektsgivende.

Skrevet

Ikke meningen å være anonym, fant ut jeg skulle være flink å skru av den...

Skrevet

Jeg kjøpte garn og mønster til genser og ullbukse i Dalegarn. I str 4år kom det på omtrent 700kr. Var en del farger, derfor såpass pris på garnet.

Samme genseren koster 1400kr på samme butikk. Dette da kun for genseren. Da er genseren håndstrikket.

Skrevet

Eh.... 1500 kr synes jeg er ALT for mye å gi til en kollega som har tilbudt seg å strikke en tunika til datteren din. Gi 300 kr ekstra i tillegg til mønster, pinner og garn. Om du vil legg til en god vinflaske og et bilde av datteren din med tunikaen på seg! Om jeg var din kollega ville jeg ha blitt pinlig berørt å tatt så mye betalt uten å ha avtalt dette på forhånd.

Skrevet

Betalte 800 kroner for en gråtass tunika i ull til datteren min,da var garn inkl i prisen, samme tunika kostet ca 1000 kroner ferdigstrikket på maskin fra Dale, men jeg liker ikke maskinstrikk. synes 800 kroner var helt grei pris!

Skrevet

22.26.

Hi skriver at det var hun som ba henne strikke. Det var ikke strikkeren som tilbudte seg å gjøre det.

Uansett tror jeg nok ikke hun forventer 1500 kr.

Skrevet

Jeg strikker for å ha noe å gjøre, om jeg selger det blir det bonus for meg... Tar aldri så veldig mye, for noe MÅ jeg holde på med, og kan ikke strikke til meg selv hele tiden..

200-300 kr hadde jeg vært fornøyd med!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...