Tessajinta83 Skrevet 21. november 2011 #1 Skrevet 21. november 2011 Jeg og faren til barnet jeg venter i slutten av desember har gått fra hverandre.. å nå er vi ganske uenige, for han mener at så fort jeg er ferdig med å amme så skal vi ha vesla annenhver uke.. noe jeg mener er altfor drastisk for en liten baby.. Vi har avtale på foreldrevern kontoret så skal dit snart, men lurer veldig på andre sitt syn på det her?? Når syns dere ev. at det er greit med 50/50??
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #2 Skrevet 21. november 2011 For ungens skyld er det aldri greit med 50/50. Ellers er det ikke anbefalt for unger under 3 år og heller ikke om ikke foreldrene kan samarbeide veldig dra og bør nært hverandre.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #3 Skrevet 21. november 2011 Pleier vel å være først når barnet blir tre år? Jeg mener at det ikke er bra for barn å oppleve at de ikke har et hjem. De har to hjem liksom, og må alltid flytte.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #4 Skrevet 21. november 2011 Personlig syns jeg aldri det er greit med 50/50. Jeg liker å ha et hjem og jeg liker å bo fast et sted. Jeg kan tenke meg at de fleste, også barna, liker å ha det slik, men alle er ikke enige med meg der. Det som er anbefalt er at far har hyppige samvær med babyen i trygge omgivelser, dvs. hjemme hos mor. Overnating er ikke anbefalt før barnet er over året og 50/50 blir ikke anbefalt for barn under 3 år (en rett vil ikke dømme, med veldig få unntak, 50/50-deling for barn under 7 år)
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #5 Skrevet 21. november 2011 Det anbefales ikke at barn under 3 år har 50/50 så det trenger du overhode ikke gå med på. Og overnatting samvær anbefales vel ikke for over et år.Og at far ønsker dette viser at han ikke tenker på barnets beste. For alt dere vet får du aldri melkeproduksjon skal da en nyfødt sendes fram og tilbake er det det han mener?
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #6 Skrevet 21. november 2011 Det er absolutt IKKE anbefalt fra hverken fvk, barnevern eller andre med det minste kunnskap om barn, at man deler 50/50 før barnet er OVER 3 år! Om han så skulle gå til rettsak mot deg på dette vil han aldri få medhold fra dem med mindre du er helt uegnet som mor. Et barn under 1 år bør ikke engang overnatte borte fra sin hovedomsorgsperson (som jo blir deg). Så det der kan han bare glemme.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #7 Skrevet 21. november 2011 Det er egentlig aldri greit sett fra barnets side. Bo i bag? ville du hatt to likeverdige hjem, eller ville far til barnet det? Samvær skal trappes gradvis opp fra samvær med mor tilstede, fra fødsel. Så kan en begynne med noen måneder med en overnatting far 1-årsalder, og etter dette gå over til to overnattinger. Det vanlige er annenhver helg fra fredag til søndag, og en ettermiddag i uken. Dette kan utvides, men ikke før barnet er over 3 år. Igjen, for barnets beste. Det laveste i alder for 50/50 er vel over 3 år, men det er da for foreldrenes del, og ikke for barnets del. Det logiske er at en venter med sånt til barnet er minst i skolealder, og forstår mer. Han vil ikke få medhold i det han sier til deg noen steder. Han kan glatt dra det til retten, men vil tape så det synger etter.....
Tessajinta83 Skrevet 21. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 21. november 2011 Må si det var veldig godt å høre alt det dere har å si, for er akkurat det jeg mener også.. å har prøvd å si det til han, men da blir han drit sur å mener at jeg bare tenker på meg selv.. men er ungen sitt beste jeg tenker på, å om det skulle ha skjedd noe, at jeg hadde blitt veldig sjuk etter fødsel eller noe slik at vesla må bo hos han så hadde jeg fortsatt ment det samme.. Så utrolig godt å høre at det ikke er bare meg som har denne meningen! :-) Er jo ikke bra for en liten baby å bli flytta fra et hjem til et annet hver uke.. blir jo bare ytrygt for en liten unge... HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #9 Skrevet 21. november 2011 Det var en notis i avisa om dette. Foreldrene ville jo gjerne det som var best for barna, så de bestemte seg for å la barna bo fast i huset, så bodde foreldrene på hybel annenhver uke. De sluttet etter 3 mnd, fordi de ble for slitsomt. Så barna ble flyttet annenhver uke i stedet for... Det er egoistisk av foreldre å ha en slik ordning. Det skader barna.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #10 Skrevet 21. november 2011 http://www.barneombudet.no/temasider/familie_samvar/barn_og_sa/arkiv/babyer_bor/
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #11 Skrevet 21. november 2011 50/50 er bare greit hvis barnet er i skolealder eller i alle fall over tre, og foreldrene bor nær hverandre og evner å samarbeide tett.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #12 Skrevet 21. november 2011 Det er aldri greit med 50-50 - og det kommer staten til å finne ut etterhvert som alle 50-50 barna vokser til - og da først..(forhåpentligvis) kommer de til å gå tilbake til gamle ordninger. Hilsen Nostredamus.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #13 Skrevet 21. november 2011 Da jeg og min første gikk fra hverandre så hadde vi 50/50, fram til hun begynte i 2. klasse. Da hadde hun behov for å bo mer på en plass så nå er hun hos meg det meste av tiden og hos han fra annenhver onsdag til søndag, noen ganger mandag om hun vil det selv. Jeg og pappaen har et veldig godt forhold til hverandre og bor heller ikke langt fra hverandre derfor fungerte det helt fint for oss. Viktig er det iallefall å lytte til barnet når det begynner å bli større. Hun trengte mer faste rutiner og det er jeg flinkest på av oss to og det var noe vi var enige om heldigvis. Det er ikke anbefalt å starte med 50/50 før barnet er ett år er hva jeg har lest og hørt, uansett når man sluttet å amme. Og med en 50/50 ordning bør foreldrene være venner og fungere godt sammen, ellers fungerer heller ikke ordningen.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #14 Skrevet 21. november 2011 Barnet trenger ikke bo i bag, så lenge begge foreldrene legger opp til to fullverdige hjem er det ingen grunn til å engang ha med bag når ungen drar til mor eller far. Men da må foreldrene fungere godt sammen og heller ikke bo langt unna hverandre.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #15 Skrevet 21. november 2011 Ser det ikke er anbefalt før barnet er 3 år og ikke 1. Det kan sikkert stemme. Hos oss var hun nesten 3 da vi gikk hver til vårt og hadde delt omsorg, men som sagt, vi fungerer veldig godt vi da, er gode venner og bor en sykkeltur fra hverandre. 22:05
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #16 Skrevet 21. november 2011 Og ikke minst, hun har et fullverdig hjem hos han og hos meg. Hun trenger ikke bag for å dra til han ei heller når hun skal tilbake hit. Er det noe hun skal ha ekstra kjører jeg det til han eller han kommer hit å henter det, da er det yttertøy det er snakk om. 22:05 og 22:09
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #17 Skrevet 21. november 2011 "Overnating er ikke anbefalt før barnet er over året" Men mange har jo barnet på overnatting hos barnevakt før de er året. Jeg har hatt alle mine tantebarn på overnatting før året.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #18 Skrevet 21. november 2011 "Overnating er ikke anbefalt før barnet er over året" menes selvfølgelig som overnatting på fast basis som i samvær annenhver helg og de færreste har overnatting hos barnevakten eller hos øvrig familie annenhver helg når barnet er under 1 år.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #19 Skrevet 21. november 2011 Jeg hadde en periode der min ex hadde samværet i min leilighet... og jeg da dro til min nye kjæreste under samværet... Vel JEG ble utkjørt... Min ex ble utkjørt av å måtte bytte hjem så ofte.. VI som var voksne klarte det IKKE.. eneste forskjell på oss foreldre og barna som må leve slik, er at de barna er BARN.. mens vi er VOKSNE og burde tåle mere. Etter ca ett år, så backa vi ut.. og vi gjorde om avtalen. Han besøkte barna, tok de med på opplevelser.. men barna bodde fulltid hos meg, og barnas far flyttet tilbake til eget hjem på fulltid.. bare til ettertanke.... Så tilbake til ditt spørsmål.. din baby bør ikke ha to hjem...enkelt som det.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #20 Skrevet 21. november 2011 Det med å "bo i bag" er ikke å fysisk ha en bag, men mer det at en har ikke et fast hjem. jeg tror gjerne du har følelsen av at barnet har "hjemme" begge steder, men hvordan tror du det er å ha to hjem fast? Er det en base? Nei, det er to såkalt "likeverdige", og uansett hvordan du vrir og vrenger det, så har da barnet to steder det skal utvikles "barndomshjems-følelse" for. Ikke ett som de fleste har. En kan si hva en vil, men 50/50 er laget for foreldre, og begrunnes som regel i "barnets beste er å kjenne begge foreldre". Men dette er bare vås.... Da skulle foreldrene byttet på å være i barnets faste hjem. Jeg kjenner en voksen som hadde det sånn at foreldrene byttet på å være i hjemmet annenhver uke. Men barna bodde samme sted hele tiden. DET er i såfall det som må praktiseres.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #21 Skrevet 21. november 2011 Dere vil nok få en opptrappingsplanen for samværet, men som andre har sagt er 50/50-deling noe som tidligst ligger et godt stykke fram i tid. For barnets del bør det kanskje aldri innføres... det er slitsomt for barna, selv når foreldrene bor nærme hverandre og samarbeider godt (kjenner selv ei på 16 som har hatt det sånn, og som selv sier hun skulle ønske hun hadde hatt ett hjem som base). Dersom ikke de to faktorene er til stede burde dere ikke tenke på 50/50 en gang.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #22 Skrevet 21. november 2011 En "får" ikke noe på familievernkontoret... En diskuterer seg frem til beste løsning, med meglerne som "beroligende" i hete øyeblikk. Det er mor og far som avgjør avtalen der, til syvende og sist. Og da er det bare å stå på sitt, med barnets beste som begrunnelse. Familievernkontoret er bare en megler i konflikten, og ingen avgjørende part. En må til retten for å finne en avgjørende part, og da er det litt lurt å vite at en har noe å komme med. Ellers blir det dyrt.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå