Gå til innhold

Er jeg kjip mot min venninne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jeg kjip som kjenner jeg blir ordentlig irritert hver gang ei god venninne spør om jeg kan sende henne oppgaven min, fordi hun sitter fast (og fristen er som regel samme dagen)? Vi studerer på høyskolen.

Dette begynner å bli en vane nå.. Har sendt henne mange oppgaver, men jeg frykter hun bruker en del av det. Jeg legger så sykt mye jobb i oppgavene mine, og får resultater deretter. Off, er så glad i denne jenta, vi er veldig gode venner. Men dette irriterer meg! :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har selv ansvar for egen læring og når man tar høyere utdanning så bør man være sitt ansvar bevisst.

Jeg hjelper andre mer enn gjerne med å forstå stoffet, men jeg lar ikke andre "kopiere" mine oppgaver. Oppgavene sine får de skrive selv.

Skrevet

Jeg synes det er så vanskelig å si fra.. Men må vel bare gjøre det :s

Skrevet

Synest ikke det er kjipt , du blir nødt til å si fra eller godta at det er som det er.

Skrevet

Du må bare si fra. Hva om hun kopierer direkte og det blir sak om plagiat? Hvem har kopiert hvem? Da kan du havne i trøbbel om hun nekter for at det er hun som har skrevet av deg.

Send henne en sms i dag. Du kan skrive: "Du vet at jeg gjerne hjelper deg, men neste oppgave må du skrive selv. Jeg kan ikke hjelpe deg der noe mer, men om du trenger noen å lese sammen med så stiller jeg opp".

Da er du snill, men ikke dumsnill.

19:15

Skrevet

Hadde selv en slik venninne som gikk året under meg og som alltid ville låne mine oppgaver.

Syntes også det var vanskelig å si ifra til henne.

Til slutt sa jeg at jeg ikke fant oppgavene, men kunne gjerne hjelpe henne med et par stikkord eller lignende. Etter det sluttet hun å spørre om oppgavene mine, men fikk ofte spørsmål om jeg kunne hjelpe med å forstå oppgavene og komme med tips. Men da fikk jeg selv velge hvor mye jeg ønsket å hjelpe henne.

Skrevet

Jeg er veldig for å dele kunnskap. Det jeg vet blir ikke dummere av at du også vet det. Men det er forskjell på å finne glupe idèer sammen, og det å servere idèene på sølvfat.

Jeg er A og Bstudent, og brukes MYE når noen i klassen står fast. Og jeg bruker andre like mye når jeg står fast. Men vi prater sammen, vi leser ikke hverandres oppgaver. Jeg sender kun oppgaven min til folk som kan gi meg konstuktiv kritikk på mitt eget arbeide, altså feridge studenter, ferdige fagarbeidere, lærere osv. Aldri til folk som ikke vil kunne bidra med noe, eller som jeg mistenker kan melke min oppgave for poenger for bruk i eget arbeide. Og det har ingenting med at jeg ikke vil dele å gjøre, det har med den andre studentens læring å gjøre. Den eller de får jo NULL ut av å kopiere min tekst.

Neste gang hun fisker etter oppgaven din så ringer du henne heller og prater 15 min rundt temaet hun lurer på. Kast ut idèer, foreslå vinklinger, og reflekter SAMMEN med henne. Og behold oppgaven din for deg selv. Hverken du eller hun tjener noe på at hun bruker den så aktivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...