Gå til innhold

Ikke fått bhgplass, stakkars unge???????

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har jeg opplevd flere kommentarer fra naboer/venner/bekjente/andre barneforeldre.

Vi har ikke fått bhgplass til vår datter som er født i desember. Her i Oslo hvorvi holder til, er det beinhardt og kamp om hver eneste plass.

Her hos oss skal det gå økonomisk frem til sommeren - og det går på et vis til august. Jeg har tatt ut ulønnet permisjon fra jobb tre uker pr mnd, og jobber en uke i mnd, da er mannen hjemme en uke pr mnd i pappaperm. Sånn ble kabalen vår med arbeidsgivere, inntekt og i det hele tatt.

Men så kommer kommentarene.....:

stakkars unge da som skal gå hjemme og kjede seg til august!!!

Uff, ja da skal du få brukt deg om dagene gitt...

kan du nok om barn til å aktivisere henne da?

Ja du er ikke redd for at hun skal bli understimulert da???

Hvordan orker du/dere???

I utgangspunktet ønsket vi at hun skulle være rundt 15 mnd før hun begynte i bhg, men nå har vi ikke noe valg på noe, og det er som det er.

Har disse andre rett i at det er synd på barnet? Hva kan jeg gjøre galt?

Ble redd for å gjøre noe galt jeg...

Går og skal fortsette å gå på babysvømming 1 gang pr uke, tenkte finne noen åpne bhg som vi kan besøke en gang eller to pr uke, skal jo ikke sitte inne hele dagene, men ut å leke og finne på ting ute hadde jeg tenkt.

I tillegg har vi jo familie og venner å besøke, en venninne med jevngammel jente som er hjemme fast 1-2 ganger pr uke......

Er det så ille å gå hjemme med et barn etter passerte 1 år altså.....selv om jeg ikke er utdannet med barn???

Seriøse råd og erfaringer bes!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går veldig bra.

Du har jo planer for å komme dere ut og treffe andre.

Skrevet

Jeg for min del tenker stakkars foreldre dersom det ikke skulle gått økonomisk. Ser dere har det i orden.. og når det er såpass bra, tenker jeg: "SÅ HELDIG JENTUNGEN ER SOM FÅR LITT EKSTRA TID HJEMME." Barnehager er jo i utgangspunktet ett tilbud for foreldre og ikke nødvendigvis for barna. Ja, de gjør det beste ut av det.. men såpass små barn trenger virkelig ikke barnehager!!!

KOS dere!!! (Ingen av mine barn har vært i barnehager, og de har klart seg utmerket både hjemme og på skolen når den tiden har kommet.)

Skrevet

Det er jo helt forferdelig for et lite barn å måtte være hjemme sammen med mamma og pappa lenger enn høyst nødvendig... Hvilket i enkeltes øyne er fra før de er ett år...

Nei, jeg bare tuller

Det er jo litt tungvint å ikke få barnehageplass for dere, men jenta er jo kjempeheldig:-)

Du skal absolutt ikke tvile på egne evner som 'aktivitør' for barnet ditt.

Det er begrenset med organisert aktivitet for de minste i barnehagen. De fleste sover jo også om dagen.

Nyt den ekstra tiden dere får sammen!

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger!!

Godt å få litt positiv respons også:)

Er mest av alt redd for dette med at hun skal bli understimulert og at jeg ikke er pedagogisk flink nok. Hadde vært ille om hun skulle ha ligget bak aldersgruppen sin når hun starter bhg i august...

Dere som er hjemme.....hva gjør dere de dagene dere er hjemme da? Hvor det ikke er aktiviteter o.l.?

Skrevet

Det er jo helt latterlig synes jeg. Selvfølgelig er det ikke synd på jenta som skal få være hjemme litt lenger før hun skal ut i den store verden, det er da bare flott det! Barn trenger å aktiviseres, men det betyr jo alldeles ikke at det må foregå i en institusjon 40 timer i uka. At dere skal omgås en del med en venninne med barn er supert, da har dere jo masse sosial trening og stimuli og leketrening allerede. Hva med åpen barnehage? Hvis det finnes i nærheten av der dere bor er jo det et supert tilbud f.eks en gang i uka.

Jeg var hjemme et år ekstra med datteren min fordi vi VILLE det! Beste året i mitt liv, faktisk ennå bedre enn permisjonstida! Hun var større og kunne gjøre mer, jeg var mer erfaren som mor, rutinene gikk på skinner osv. Vi var masse ute og lekte, på besøk og på turer. Vi bakte og malte med fingermaling, leste bøker og var ute i hagen og koste oss. Svømmehall, museum, lekeplass, åpen barnehage, biblioteket....dagene suste avgårde og lillejenta mi utviklet seg kjempefint. Da hun begynte i barnehagen var hun en aktiv, blid og sosial frøken på nesten 2 år!

Skrevet

Nei, det tryggeste er nok å flytte inn i en barnehage med en gang barnet er født. Sånn at det sosialiseres, ikke kjeder seg, ikke "henger etter" osv. Merkelig at vi som vokste opp med mamma hjemme før det var vanlig med barnehage, overlevde og ble brukendes i det hele tatt...hehe

Skrevet

Syns det er helt merkelig at folk sier sånt!

Jeg er hjemme med en på 1.5 og en på 3. Vi kjeder oss på ingen måte, ikke er de undrestimulerte heller! (Jeg søkte eldste inn i bhg i høst da han var 2.5, men har ikke fått plass.)

Det er jo hva du gjør det til! Vi går i åpen bhg nesten hver dag, og er masse ute og koser oss! Går nok helt fint for deg og!!

Skrevet

Kos dere og nyt tida :-)

Ingen ett-åring som "trenger" å gå i bhg. Alle foreldre med sunn fornuft greier å gi mer enn hva en bhg kan gi til ett-åringene.

Altså det er ikke "galt" å ha en ett-åring i bhg, men for barnet er det jo det beste å finne på ting med mamma eller pappa. Det lille pedagogiske ett åringene trenger, får de naturlig av oppegående foreldre.

Hilsen ei som jobber på en småbarns avdeling.

Dere er heldige :-)

Skrevet

Vi drar på lekeplasser, skogsturer, museeum (f.eks teknisk museeum) Åpen barnehage... Åpen gård..... Vi tegner, fingermaling, limer, klipper.. Drar innom panduro.. mye fint der som unger kan pusle med. Vi har faste måltid, og vi har fast turdag... (men en av mine barn som er hjemme er 4, så da må vi ha det enda mer strukturert.)

Vi har det bare veldig veldig kos sammen... badeanlegg... (men blir litt langt å kjøre så det er ikke hver dag) Lekeland.. osv..

Kjøre båt, eller ferje.. ta en togtur.. alltid gøy å kjøre tog/bus (så tar man med piknik før man tar bussen/toget hjem igjen... bare fantasien som begrenser.. har en del pedagogiske leker slike som kapla, lego/duplo. brio togbane osv (altså leketøy som ikke har baterier, men som man faktisk må leke med for å ha det gøy)

Vi synger, leser eventyr, og bildebøker... drar en tur på biblioteket.. (bibliotek har ofte besøk av teater ol. som stort sett er gratis, og det er vi alltid på)

Kos dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...