JanitaR Skrevet 21. november 2011 #1 Skrevet 21. november 2011 Hei! Jeg er ikke lenger enn uke 6 eller 7 nå og har igjen fått en forferdelig kvalme. Sist jeg var gravid var jeg både innlagt og var dårlig i alle 9 mnd..... Da gikk jeg på Phenergan hele svangerskapet som hjalp meg masse. Idag måtte jeg krype til legen igjen og fikk Postafen denne gangen... Lurer litt på forskjellen og hvorfor det står på begge at gravide ikke skal bruke dette....en blir jo mer enn engstelig da..... Noen som har samme erfaring?
Frk-C Skrevet 21. november 2011 #2 Skrevet 21. november 2011 Hei! Jeg var kvalm fra uke 6 til uke 18, er nå i uke 20 og har litt morgenkvalme bare. Jeg fikk MASSE rart, blandt annet Stemetil. På pakningsvedlegget til Stemetil står det vanvittig mye rart, men jeg har spurt flere av legene på sykehuset (innlagt 3 ganger) og de sa blandt annet at medisin som blir produsert og pakket i andre land skriver alle mulige bivirkninger i frykt av å bli saksøkt HVIS noe skulle skje, så det skal være veldig trygt De ville ikke gitt deg noe som kan være farlig for babyen Masse god bedring til deg, føler virkelig med deg :/
koalita Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 Hei Jeg har også slitt og vært mye innlagt begge mine sv.skap.. Har gått på alle kvalmestillende som er på markedet (de slutter å fungere hos meg etter en tid, de fleste virker bare en dag eller to og noen veldig få virker ca tre uker..). Det siste sv.skapet gikk jeg på phenergan fra ca tre mnd og til to dager før fødsel (på slutten bare en pille før jeg la meg).. Da hadde jeg nærmest ingen bivirkninger, og barnet er nå helt friskt. Det eneste er at phenergan ofte gjør deg ekstremt trett(!). Det finnes et uttall andre midler du kan bruke på dagen om det gjør deg veldig sliten og så kan du heller (som meg) bruke det før natten.. Jeg har også gått på stemetil store deler av 1. Sv.skap ("bare frem til 5.mnd den gangen..), og har veldig blandede erfaringer med den medisinen.. Jeg fikk bivirkninger som ekstrem vektøkning (samtidig som jeg hadde ekstremkvalme...), mareritt og humørsvingninger.. Dette er jo (leste jeg etterpå) et preparat som brukes mot alvorlige psykiske lidelser og som abstinensdempende middel bl.a.. Om du ikke merker noe så er det ingen grunn til å bytte, men vær litt obs, for kanskje kommer noen av hormonene fra middelet du bruker.. De midlene jeg kan "anbefale" er afipran, zofran(!), largactil (men tror det er ute av produksjon?) og marzine fordi de ikke gjør deg så vanvittig trett. (mulig jeg har glemt et par, men er ca et år siden jeg bar innlagt og oppdatert ) Send meg gjerne en om om dere lurer på noe..
allegodetingertre<3 Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 Hva må til for å få medikamenter mot kvalme? Sist svangerskap var jeg veldig dårlig, ikke slik at jeg trengte å innlegges, men kastet opp hver dag i fire måneder. De siste ukene fikk jeg reisesyketabeletter av legen min, syntes ikke de hjalp så mye. Nå er jeg jeg i uke åtte tror jeg, og kvalmen har meldt eg for fullt allerede for litt over to uker siden. Kaster opp flere ganger daglig og er konstant kjempekvalm, men greier jo å holde på noe, så tror ikke det er fare for noe innleggelse denne gangen heller. Men, blir jo helt utslitt av dette, denne gangen har jeg jo en toåring som jeg skal ta vare på i tillegg. Når er man kvalifisert il å få kvalmenedsettende midler fra lege?
Frk-C Skrevet 23. november 2011 #5 Skrevet 23. november 2011 Ja du kan nok få kvalmestillende fra lege ja. Jeg klarte å holde på mat jeg også, men var likevel helt dehydrert og måtte få intravenøst 1-2 ganger i uken på sykehuset og/eller hos fastlegen. Kvalmestillende hjalp ikke på meg da, fikk afipran og stemetil og noe andre greier jeg ikke husker navnet på, så brukte de bare noen dager før jeg ga meg.. Jeg var kvalm fra uke 6 til uke 18 ca
allegodetingertre<3 Skrevet 23. november 2011 #6 Skrevet 23. november 2011 tusen takk for svar! Håper virkelig det finnes noe som hjelper!
koalita Skrevet 23. november 2011 #7 Skrevet 23. november 2011 Hei igjen.. (meg langt over..) Det finnes garantert et middel du kan bruke.. Er ca 9 forskjellige som du kan bruke. Disse virker forskjellig og om du er riktig så dårlig så får du også de sterkere midlene. Om du klarer deg uten innleggelse eller midler vil nok ikke legen skrive ut f.eks zofran (som fungerer på de fleste, men er veldig dyrt og sterkt - brukes bl.a på kreftpasienter). Det er vel alltid en viss risiko forbundet med å gå på midler og den må veies oppimot gevinsten av å bruke midlene.. Selv hadde jeg ikke noe valg da jeg måtte gå på kvalmestillende for å overleve (holdt hverken på vått eller tørt i det hele tatt). Men man skal jo også tenke på hva slags næring man tar inn når man er gravid, dessuten er fysisk aktivitet noe som kan være helsefremmende både for mor og barn. Å ligge flatt ut i 9 mnd mens man er gravid er heller ikke sunt! Ta en samtale med legen din og finn ut hva som er best for deg du
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå