Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #1 Skrevet 21. november 2011 hei! Jeg håper noen kan ta seg tid til å svare,da jeg har spurt utallige mange og ringt nav,men får bare ''hm.'' svar. Jeg er tilkallingsassistent, og har en så fantastisk snill sjef som har lovd å prioritere meg framover. Har jobbet siden august,å hatt mellom 10 og 15000 utbetalt. Nå har jeg egentlig 4 mnd igjen, men har fått veldig til bekkenløsning med gangvansker. Så legen sa jeg må sykemelde meg. Men jeg verger meg,fordi jeg er så redd ang økonomien. De regner siste 3 mnd av lønn når jeg blir sykemeldt? Og siste 6 mnd foreldrepenger? Da tjener jo jeg på å sykemelde meg,enn å risikere å kan ta mindre vakter pga bekkenet.?eller?
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #2 Skrevet 21. november 2011 De regner sykepenger utifra inntektsopplysningene som din arbeidsgiver sender. Dermed vil han mest sannsynlig bruke dine beste 3 mnd som grunnlag.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #3 Skrevet 21. november 2011 Sykepenger og foreldrepenger beregnes på akkurat samme måte; når du har variabel inntekt, beregnes det et gjennomsnitt over en lengre periode. Man bruker gjerne de siste 12 mnd (kan også bruke de siste 6 eller 3 dersom dette gir et mer riktig resultat. Dette fordi det ikke skal gå an å jobbe masse i f.eks de siste 2 mnd før en permisjon og kun bruke dette som opptjeningsgrunnlag. Blir du 100% sykmeldt nå, beregnes altså sykepengene dine utfra hvor mye du f.eks har jobbet de siste 12 mnd. I den jobben du har nå, har du jo ikke jobbet så mange månedene da....da kan man bruke et gjennomsnitt av pensjongivende inntekt de siste 3 årene. Mye som spiller inn her altså; f.eks hva du er innmeldt med i AA-registeret av arbeidstid, hva kontrakten din sier (kommer du tilbake til denne jobben etter permisjonen f.eks) Uansett; når sykepengegrunnlaget ditt er endelig fastsatt, vil NAV bruke samme beregningsgrunnlag for permisjonen din. dette fordi beregningsgrunnlaget ikke kan endres i en og samme stønadsperiode. Du får altså det samme i permisjon som du får i sykepenger.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #4 Skrevet 22. november 2011 hmm.. Men nå har jo jeg vært student i to år,å jobbet siden juni..
Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #5 Skrevet 22. november 2011 Da vil arbeidsgiveren din sende inn hva du har tjent de siste månedene som grunnlag for utbetaling av sykepenger, for det er det du mest sannsynlig ville fortsatt å jobbe om du ikke ble syk. Nav vil bare ha inntektsopplysningene dine, så lenge sjefen din sender inn et tall som ikke høres helt på viddene ut bruker de bare tallet de får tilsendt. Det hadde jeg ikke bekymret meg for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå