eggstokk Skrevet 21. november 2011 #1 Skrevet 21. november 2011 Vi har ei jente som blir 4 i februar. Før hun fylte 3 år sluttet hun med dagbleie og det gikk superbra. Hun fortsatte med nattbleie da hun hver kveld før leggetid fikk en flaske med melk. Vi sa til oss selv at vi måtte slutte med denne melka til henne fordi hun var så stor. Problemet var at lillesøster på da 1 fikk melk og da ville storesøster også ha. Så vi lot henne få den. Lillesøster er nå straks 2 år, og i desember kommer nr. 3. Jeg så med skrekk og gru på 3 unger som skulle ha flaske og bleier. Lillesøster har aldri vært så interessert i den flaska så henne så jeg ikke på som noe problem å avvenne. Jeg tok i allfall alle flaskene og gjemte dem og sa til ungene at nå var det slutt. Det er nå ca 1 mnd siden og det har gått veldig bra. Så sa jeg at nå er det på tide å slutte med nattbleie for storesøster, og vi har prøvd mange netter, men hun tisser seg ut. Jeg vil bare fortsette og tror at dette går seg til på relativt kort tid, mens mannen vil fortsette med bleie fordi han mener hun ikke er klar enda. Handler vel ikke så mye om hvem som har rett, men hva gjør vi med dette? Noen synspunkter jenter?
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #2 Skrevet 21. november 2011 Jeg r enig med mannen din. Min erfaring er at når de er klare slutter de så og si uten uhell. Det har ihvertfall fungert på mine 2. Jeg syns det høres mye mer slitsomt å ta på nattbleie enn og vaske sengetøy hver dag så jeg ville fortsatt litt til.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #3 Skrevet 21. november 2011 Nå er jo jeg litt for enkle løsninger og ville fortsatt med nattbleien en stundt til, og heller forberedt henne mentalt på å slutte..
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #4 Skrevet 21. november 2011 Dere bør faktisk la henne ha nattbleia til det viser seg at hun er tørr. Hun styrer ikke dette mens hun sover, og kanskje hun er av dem som utvikler det antidiuretiske hormonet litt sent. Bare slutter dere med bleia uten tørre netter, så blir det ekstra mye arbeid på dere, og ei jente som kan oppleve nederlag ved at det alltid er vått.....
eggstokk Skrevet 21. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 21. november 2011 Det var jo ganske enstemmig dette her da jenter, så da kryper jeg til korset og kjøper bleier til jenta i dag. :-) Er egentlig for lettvinte løsninger jeg også, men tenkte at siden hun er så stor at det kanskje var på tide med litt inngripen. Tusen takk for innspill, nå blir mannen glad.....
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #7 Skrevet 21. november 2011 Jeg ville også ventet til hun var klar. MEN sett henne på do rett før hun skal legge seg og rett etter hun står opp om morgenen.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #8 Skrevet 21. november 2011 Slutt med bleier når bleiene er tørre om morgenen;)
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #9 Skrevet 21. november 2011 er enig med mannen din, ha nattbleie på! gutten min sluttet med dagbleie når har var 3 år. hadde nattbleie noen uker, kanskje en mnd. så en kveld når vi skulle kle på nattbleien sa han :" Nei, mamma eg har slutta me bleie! " så da var kan klar. nå har han sovet uten nattbleie i 4 mnd. å har kanskje hatt 3 eller 4 uhell så vet til hun er klar selv ikke stress!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #10 Skrevet 21. november 2011 Hvor mange netter er det snakk om, 3 eller 1 uke? Mulig at datteren din ikke er klar for det ennå. Jeg personlig hadde ikke stresset så mye med det...
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #11 Skrevet 21. november 2011 Vent til bleiene er tørre om morgenen:-) Datteren min sluttet før hun var 3 år. Gutten min var over 5 år da han sluttet. Ikke la henne drikke mye sent på kvelden, og prøv å ta henne opp før dere legger dere. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #12 Skrevet 21. november 2011 ikke press ungen til og slutte med bleier. det kan gjøre vondt verre. vi motiverer med klistremerker når nettene går bra. og etter mange dager på rad hvor det går bra uten bleie så blir det en liten leke, eller en liten ting. ikke drikke den siste timen før senge tid. gå på do før vi legger barna. lese bok på senga. så gå på do en tur når vi har lest bok. fungerer som bare det. ungene trives med det.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #13 Skrevet 21. november 2011 Enig med din mann. En annen sak er at det er mange barn (ca 10%?) som tisser seg ut om natten til de er godt opp i skolealder.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 21. november 2011 #14 Skrevet 21. november 2011 Er helt enig med mannen din. Oppmuntre henne til å gå på do, men ikke ta bort bleien enda. Dette er ikke som med dagbleie, at barnet selv kan være med å bestemme seg for å bli tørr, å holde seg hele natten er ikke viljestyrt. Nå opplever hun at hun ikke mestrer det som du forventer, og det kan være vondt for henne. Ta på bleien, oppmuntre til å ikke tisse i den, men ikke ta den bort før hun er klar (har vært tørr flere netter på rad).
eggstokk Skrevet 21. november 2011 Forfatter #15 Skrevet 21. november 2011 Takk igjen jenter. KJekt å få så mange svar, selv om det går i min disfavør...hehe. Gode argumenter, som jeg er helt enig i. Tenkte ikke så mye på hvordan dette føles for henne. På med bleia igjen til hun er klar. :-)
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #16 Skrevet 21. november 2011 Jeg ville latt henne bruke bleia om natten, men samtidig vært litt restriktiv med drikke om kvelden og satt henne på toalettet rett før hun legger seg. I tillegg ville jeg fortet meg å bære henne på badet med en gang hun våknet om morgenen. Begge mine var slik at de holdt seg tørre hele natten, men med en gang de våknet så tisset de. Ved å få dem på toalettet om morgenen mens de fortsatt var i "ørska" endret de den vanen slik at bleiene ble tørre. Da var det greit å ta dem av. De har hatt veldig få uhell etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå