Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #1 Skrevet 21. november 2011 Så tidenes rarest syn i helga, ei jente på 5-6 år som gikk i bånd! Trodde først det kanskje var en spøk eller en lek, men det viste det seg at det ikke var. Tilbrakt kanskje 45 min i nærheten av jenta og mora på samme tursti/lekeplass. Jenta fikk gå løs innimellom, kanskje tilsammen 15 min i løpet av den periode vi var der. Kunne ikke merke noe unormalt ved verken jenta eller mora. De gangene jenta fikk gå løs oppførte hun seg helt normalt, lekte vanlig som alle de andre ungene. Det eneste som muligens kunne merkes var at jenta kanskje hadde litt dårlig språk. Så jeg antar at denne mora har en veldig god grunn for å gå med bånd på jenta si? Men uansett hvor god grunn så må det jo føles veldig nedverdigende for ei så stor jente å gå i bånd? Hva om de hadde møtt noen hun kjente? Og så lurer jeg veldig: Hvilken diagnose berettiger egentlig å la ei så stor jente gå i bånd?
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #2 Skrevet 21. november 2011 Kanskje hun er autist eller noe, og har en tendens til å stikke av? ikke vet jeg, men hadde nok blitt litt nysgjerrig!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #3 Skrevet 21. november 2011 Tenkte tvert på autisme. Disse barna har mange forskjellige måter å oppføre seg på, ingen er like. Kanskje hun rett og slett bare løper sin vei hvis hun ser noe spennende. Null impulskontroll? F.eks hvis hun ser en hund eller katt. Kanskje moren har slitt lenge og ikke orker stresset ved å være redd når hun stikker. Farlig med vei og slikt i nærheten da.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #4 Skrevet 21. november 2011 Hadde en tremenning som sto i bånd på gårdsplassen som barn. Vet ikke helt hvor gammel han var før de sluttet med det. Han hadde en hjerneskade, uvisst for meg hvilken og kunne plutselig finne på å stikke av eller gå til angrep på andre barn. Tror det var rimelig nødvendig for mor å kunne sette ham i bånd for å kjenne seg trygg, men det så nå rart ut med den store gutten i løpestreng..
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #5 Skrevet 21. november 2011 Tenker på autisme jeg også. Dårlig språk er vanlig ved autisme, og personer med autisme ser helt ut som alle andre. Dersom man har et barn som plutselig uten forvarsel river seg løs og løper sin vei - uansett om man går langs en sterkt trafikkert vei eller en elv eller en brygge, er en sele en veldig god sikkerhet... Har selv måttet bruke det på mitt barn, fram til barnet var rundt 4 år. Også mitt barn har en autismespekterdiagnose. Jeg visste ikke da jeg innså at jeg måtte bruke sele at barnet mitt hadde denne diagnosen - det eneste jeg visste var at barnet ikke forsto forklaringer, ikke forholdt seg til forbud/påbud og at barnet var fullstendig impulsstyrt - og dermed gjorde farlige ting. Ja, det så nok rart ut, siden barnet mitt ser ut som og prater som de fleste andre, men det var uforsvarlig å gå uten - særlig siden barnet hatet intenst å bli leid, og det framkalte raserianfall og løsriving med løping i motsatt retning (ut i vei).
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #6 Skrevet 21. november 2011 Ja da lærte jeg mer om autisme i dag, for det visste jeg ikke. Takk skal dere ha. Synes synd på både jenta om mammaen som må velge en slik løsning, men sikkerhet må jo komme først. HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #7 Skrevet 21. november 2011 Ingen diagnose rettferdiggjør å ha et barn i bånd. Er det slik at enkelte har vanskeligheter med å kontrollere barna (pga en diagnose), får de da jammen staffe opp med nok folk istedet for å ha barnet i bånd. Vet du hva.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #8 Skrevet 21. november 2011 Nei, enig i at ingen diagnose rettferdiggjør det. MEN, hva gjør du da når du nødvendigvis må ut av og til, og også må ferdes på steder som for dette barnet er potensielt farlige? Hvordan sørger du for å "staffe opp med nok folk"? Vi har aldri blitt tilbudt å ha ansatte til å hjelpe oss å passe barnet, hvis det er det du mener. Heller ikke ville vi fått det om vi hadde søkt. Det er vanskelig nok å få avlastning en helg i måneden, skal jeg si deg. Selvsagt er det ikke optimalt å ha barn i sele. Når man gjør det, er det rett og slett fordi det er uforsvarlig å gjøre det på annen måte. Er det bedre å sløve barnet med medisiner? Holde barnet inne? Synes i det minste du bør komme opp men en god løsning istedenfor å kritisere nødløsninger som man kan bli tvunget til å velge. Skulle forøvrig likt å se hvilken løsning du valgte, dersom du ikke hadde bil tilgjengelig, og skulle gå fra hjemmet ditt til barnehagen eller til butikken, og måtte gå langs en trafikkert vei. Barnet ditt godtar ikke å leie (raserianfall og river seg løs og løper ut i veien) og kan når som helst uten forvarsel løpe sin vei eller løpe rett ut i veien foran biler. Selv så jeg ingen annen løsning enn vogn (med sele) og gåsele. Jeg passet selvfølgelig på at selen alltid var "slapp", slik at barnet ikke merket at selen var på, bortsett fra når barnet prøvde å løpe ut i veien. - Og hva gjør egentlig en gåsele så mye verre enn å bruke sele i vogna, bilbelte i bilen? Jeg tror du overreagerer fordi du ikke er vant til å se det. På 70-tallet gikk mange småbarn i gåsele. Det er jo uansett ikke snakk om å ha barn gående i sele kontinuerlig. Det er jo kun langs trafikkerte veier og der farlige situasjoner kan oppstå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå