Gå til innhold

Dere som ikke visste termin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg aner ikke når jeg ble gravid. Kan virke som det skjedde tvert jeg sluttet med p-pillene, men har ikke peiling.

Har vært hos legen og han gjettet, ut i fra når jeg sluttet på p-pillene.

Er det noen av dere som har fått UL for å konstatere hvor langt dere er på vei? Jeg må vente helt til i slutten av januar før jeg får den vanlige UL og det er jo leeeenge til!

Har allerede gravidmage, men vil jo ikke fortelle det til folk når jeg ikke aner hvor langt jeg er på vei.

Må man gå gjennom legen sin for å få tidlig UL eller kan man bare ringe til sykehuset selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk til gynokolog her som har UL apparat. Når man er gravid og legen har avtale med det offentlige så er det gratis. Så det er ikke bare sykehuset som kan gjøre denne undersøkelsen. Trengte ikke hennvisning fra min fastlege.

Skrevet

Å fastsette termin er i utgangspunktet ikke noe du får på sykehuset. Da må du bestille privat time, det gjør du direkte med stedet du vil dra til. Men du kan ha flaks å ha en lege som henviser deg allikevel da selvfølgelig. En privat ul koster alt fra noen hundrelapper til rett over tusen avhengig av sted.

Skrevet

Jeg ble gravid uten å ha fått tilbake mensen etter forrige svangerskap så jeg ante heller ikke hvor langt jeg var på vei.

Satte meg bare med gule sider og ringte første og beste gynekolog som ikke drev privat jeg, fikk time uken etter og betalte 50 kr for bilde av babyen. Var 8 uker på vei.

Skrevet

Takk for svar :-) Bor på et lite sted så er ikke så mange gynekologer i området, er vel 1 kanskje ;-) Må vel bare smøre meg med tålmodighet da..

Skrevet

Kan du ikke ringe til den ene gynekologen da, tar ikke lang tid for han å måle størrelsen på fosteret, det kan han gjøre innimellom andre pasienter som en hyggelig avveksling fra underlivsbetennelser og kreftprøver ;)

Skrevet

Jordmor kan henvise til ul hun også om hun mener det er nødvendig, du har kanskje en jordmortime før jul? Om hun mener det hadde vært greit å vite hvor langt du er på vei kan hun ringe sykehuset og få en time til deg...

Skrevet

Hehe.. ja det er jo sant, skader jo ikke å prøve ;-)

HI

Skrevet

Forrige svangerskapet mitt hadde jeg første time til jordmor rundt uke 12/13. I følge legen er jeg ca 12 uker på vei i slutten av desember. Så blir nok ikke time til jordmor før på nyåret.

Skrevet

Kan du ikke bare ringe jordmor å spørre om en time siden du er usikker på hvor langt du er på vei og gjerne vil ha en undersøkelse da. Legen din bestemmer vel ikke når du skal til jordmor for første gang?

Skrevet

Jeg var også helt blank da jeg bestilte time til lege. Jeg fortalte at jeg ikke viste, men kanskje rundt uke 6-8-10. Legen knadde masse både utvendig og innvendig (ubehagelig!) og kom fram til uke 10. Fordi livmoren var på størrelse med en plomme sa han. Jeg spurte om jeg fikk UL av den grunn og han skulle søke. Han søkte men jeg fikk likevel ikke time før uke 18 etter hans beregninger. Og det stemte på en prikk;)

Så legene har litt peiling de også;)

Det sto beskrevet på UL papirene at jeg var inne til terminbestemmelse.

Skrevet

Ja det kan hende at noe leger har peiling ;-) Jeg ble ikke undersøkt, verken utvendig eller innvendig, så legen min gjettet bare i forhold til når jeg slutta på pillen..

Skal ringe jordmor å høre med henne :-) Har bedre kjemi med henne enn fastlegen min.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...