Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #1 Skrevet 20. november 2011 Leser om at man ikke må stimulere babyer for mye og at de da blir overstimulert. Hva skjer når en baby blir overstimulert?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #2 Skrevet 20. november 2011 Vi har hatt prematur baby, de er ekstra følsom på overstimuli og må skjermes for inntrykk. Jo tidligere for tidlig født, jo mer. Overstmuli er at hjerne ikke klarer å sortere inntrykkene og "slår seg av" Altså, alt for mange inntrykk. Det kan være lys, lyd og fysisk stimuli. Babyer reagerer forskjellig på overstimulig: - Gråt - Klynk - Kobler ut/gir ikke øyekontakt/sovner - Er utilpass, prøver å vende seg fra situasjonen - Hikke/ gulp Barnet vårt kunne sove i 8 timer i strekker på dagtid, når det hadde blitt utsatt for overstimuli dagen i forveien. Mot 4 som var normalt. Men det er litt annen situasjon da, siden det er snakk om prematur.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #3 Skrevet 21. november 2011 Åja. Kanskje derfor babyen min på 4 uker har vært urolig i kveld da for jeg lå på leketeppet og prata med ho i en halvtime istad Da gjør jeg ikke det i morgen
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #4 Skrevet 21. november 2011 Fant en fin forklaring om overstimulering på nettet: Hvis du holder barnet opp med ansiktet vendt mot deg mens du snakker til henne, vil hun etter en liten stund begynne å se vekk innimellom. Årsaken til at hun unngår blikkontakt, er som oftestat hun trenger en pause for å bearbeide den stimuleringen du gir henne gjennom ansikt og stemme. Unngå å snakke til barnet under pausen. Hun trenger å erfare at hun kan regulere den stimuleringen du gir henne, at hun får tid til å svare og anledning til å ta initiativ selv. Hvis barnets pauser ikke blir respektert, kan hun bli overstimulert.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #5 Skrevet 21. november 2011 Prøv å les henne når du snakker med henne. De gir veldig vage signal. Gi henne pauser, se om hun prøver å ta iniativ ved f.eks å se på deg. Vender hun blikket bort, la henne få en pause.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå