Gå til innhold

Dugnad i barnehagen, loddsalg, basar, foreldre cafe etc.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en uting, og hører ikke hjemme noe sted.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja uff, tenk å hjelpe barna å få en bedre barnehagehverdag!

Skrevet

Ja, uff faktisk. Vi betale 4650 hver måned.

Skrevet

Jeg synes det er kjempekoselig. Møte de andre foreldrene, gi litt penger til en god sak (sist var det tv-aksjonen), se de små håpefulle i sitt barnehageunivers i samspill med de andre. Jeg gleder meg allerede til Luciatoget:)

Skrevet

Ja og prisen hadde nok blitt en del mer om de måtte leie inn folk for å ordne småting i barnehagen! Og foreldrekafe og basar og sånt er jo morsomt for barna!

Skrevet

Er det kommunal barnehage hadde jeg ikke gjort noen av delene, men privat er noe annet. Vi hadde vår i privat bhg og da var det dugnad en gang i året, det var greit. Ellers var det påskefrokost, luciatoget, juleavslutning og det er ikke så mye i løpet av et år.

Men loddsalg for inntekter, nei, det hadde jeg slett ikke gjort.

Skrevet

Når kommunale barnehager har loddsalg ol, så er det ikke barnehagen som har det, men FAU. FAU står for arrangementet og sitter på inntektene. For om barnehagen får ekstra inntekter så blir det kutt i budsjettene og styr med revisjon og sånt. FAU sponser siden aktiviteter som bondegårdsturer og teater som barnehagen ellers ikke ville hatt råd til. Fryktelig dum ting....eh...

Skrevet

Dugnader, loddsalg, foreldrefrokoster osv osv,- både på skole og i barnehage er fint for å samle inn/spare penger til aktiviteter til barna. MEN det største plusset er at man treffer ANDRE foreldre og blir kjent med nye folk, og at barna ELSKER at vi foreldre kommer og ser på "barnehagen/skolen deres"....

Jeg ser fort at de barn hvis foreldre er flinke til og være med på trenigner, og se på på oppvisninger/kamper, kommer på foreldrefrokost, dugnaer osv osv,- er barn som er mer sosiale og finner hverandre fortere enn barna hvsi foreldre ikke er like mye tilstede. Ikke bare våre egne barn, men også de andre barna finner det morsomt og treffe "mamman til.." og "pappan til..."

Kommer det 12 barn på fotballkampen, og foreldre til 3-4 stykker ADLRI er til stede, så er det veldig sånn at barna trekkes mot barna til de foreldre vi foreldre snakker med....De barn som IKKE har med foreldre, blir ofte litt utafor,- og det er superviktig at vi forelder inkluderer og "tar oss av" disse barna, så de blir inkludert av de andre. De blir ikke bevisst utesteng, men barna er fortsatt i den alder at de holder seg til oss forelder, og nå vi foreldre snakker med andre så er barna nært oss, ergo er det naturlig at barna våre er sammen akkurat da...De uten foreldre må "Lete" etter barn og leke med..Og vi foreldre må bevisst "lete" etter disse barna og ta de inn i "vårt barns lekekrets" om vi ser de er alene. Ikke noe problem det altså,- men det er ikke det samme og bli invitert med på leken fordi vi voksne har sagt det, som at man naturlig finner hverandre...Ser jo det....

Det samme skjer på foreldrefrokoster, dugnader osv..Barna blir tatt med når vi drar, og de leker sammen mens vi voksen selger kaffe, eller jobber på dugnaden. Og de får de annet til felles enn de barn hvis foreldre ikke gidder møte opp. For da kommer jo ikke barna heller, naturlig nok....

Skrevet

Jeg syns det er kjempekoselig og har til dags dato stilt opp i alt av slike ting i barnehagen. Må jeg bytte vakter på jobben fordi vakten min er samtidig som det er opplegg i barnehagen så gjør jeg det og det kommer jeg også til å fortsette med!

Han lyser opp hver gang jeg kommer til barnehagen for å være der med han og bare å se han når jeg kommer gjør alt med loddsalg, kakebaking etc verdt det. Man ser også på han hvor stolt han er når han kan ta meg med rundt å vise frem ulike ting han har laget.

Jeg har selv vokst opp med foreldre som aldri ble med på noen ting, om det var i barnehagen, på skolen eller på fritiden. Jeg husker så godt hvor misunnelig jeg var på de som hadde foreldrene sine der og at jeg følte meg litt utenfor.

Heldigvis var moren til venninnen min flink til å ta seg av meg, men det er ikke hennes ansvar. Jeg vil at barnet mitt skal slippe å sitte der alene sånn som jeg gjorde hver eneste gang!

Skrevet

Har hatt mine unger i privat barnehage (da de var 1 og 4 år), og bestandig betalt meg ut av dugnader ++. Det passet absolutt ikke for meg som var alenemor uten avlastning å stille opp på dugnad kl halv 8 på kvelden med 2 bittesmå barn på slep. Synd at andre mødre (som hadde menn alle sammen) syntes jeg var kjip, folkesky og lat, men man får ikke gjort mer enn man har kapasitet til dessverre... Ble billigere for meg å betale for dugnaden enn å hive meg rundt etter barnevakt og betale barnevakta. Når de i tillegg bestandig hadde foreldrekaffe, juleavslutning osv kl 1 til 3 på dagen og jeg jobbe til 4, var det dessverre sjeldent jeg hadde mulighet til å være med der, siden man mister faktisk penger når man tar fri fra jobb hver eneste måned.

Skrevet

Da sien man fra..Foreldrekaffe, kan bli omgjort til foreldreFROKOST:..Det er det til oss. Da er det frokost fra barnehagen åpner til 0900....Da levere de fleste litt før de må, og tar i det minste en kaffekopp....Jeg leverer 0645 til vanlig, så kan ikke komme tidligere,- men blir alikevel et lite kvarter, og sier fra på jobben at jeg blir litt sen. Tar igjen det på andre enden av dagen, eller jobber veldig effektivt den dagen....Alt etter hvilke type jobb jeg gjør da.

Det er faktisk for BARNA man blir med på slike tilstelninger. Javisst tjener barnehagen/klubben på at vi foreldre stiller opp gratis, men det UGENE tjener på at vi foreldre viser interesse for deres liv, det er uerstattlig....Ser jo at nevøer og nieser på både 15 og 16 år setter pris på om vi kommer og ser på kampen deres...Og barna i barnehagen lyser opp når jeg blir med inn for kaffen den morgenen. Viser megpermen sin og leker og prenenterer meg for vennen sine..På barneskolen er det veldig stas når jeg hjelper til på tv-auksjonsdagen de har...Tar meg en fridag den dagen for det, faktisk for det er ikke mye annet og være med på..Ikke fellesfrokoster og slikt....

Så mulig det er billigere for deg og kjøpe deg fri, men tviler på om det på sikt er så billig.....

Skrevet

09:39 - jeg måtte da i tilfelle jobbe mange dager i forveien med å skaffe barnevakt, og i de fleste tilfellene fikk man ikke det. Og selv om man sa fra, ville de absolutt ha foreldretilstelningene midt på dagen. Da jeg har 1 time pendlevei til jobben, hadde jeg da måttet ta fri nesten hele dagen - over 1000 kr mindre å rutte med i måneden. Det er trist for barna ja, men enda tristere å ikke få ny sykkel når de vokser ut av den gamle, eller andre ting de inderlig har lyst på. Bare for opplysning, jeg har stilt opp som hjelpetrener på fotballtreningene, var med på kafedrift under kampene og jeg tilbyr meg alltid å hjelpe til på barnas fritidsaktiviteter når jeg faktisk har mulighet til det. Men når barnehagen legger alle dugnadene etter barnas leggetid så man ikke har mulighet til å ta dem med, og alle aktiviteter midt på dagen, så blir det bare sånn. Fint at du har råd til å ta en fridag titt og ofte, men de som er alene må nesten tjene de pengene de kan for å få det til å gå rundt.

Skrevet

Vi har privat bhg og dugnad to ganger i året en ikke kan kjøpe seg fri fra.

Fungerer godt hos oss, de som ikke kan komme tar med en jobb hjem feks å vaske gardiner, lego osv..

foreldre cafe har vi en gang i mnd fra kl 1530, den er gratis.

Har også innsamling da med lodd og kakesalg en gang i året, disse pengene går til Redd Barna.

Bhg beholder ikke noe selv.

Våre to faste dugnader er på dagtid i en helg.

Har 4-6 dugnader utenom, men disse er frivillig tvang:)

Skrevet

Jeg syns det er kjempekoslig å være med på sånt, ungene elsker at jeg skal være litt i barnehagen med de, så de får vise frem leker, lekekamerater, barnehagen osv. Og jeg får skravle og bli kjent med foreldrene! Er med på så mye jeg kan, men pga jobb rekker jeg desverre ikke alt. Har gått glipp av 1 foreldrekaffe dette bhgåret.

Skjønner ikke hva som er problemet jeg hi..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...