Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #1 Skrevet 20. november 2011 Er så fortvilet. Jenta vår på 3 år har begynt å bite i barnehagen. ser at alle plasser står det at det stort sett har med språk å gjøre, men dette stemmer nok ikke med jenta vår. Hun prater med og bedre enn de fleste andre 3åringer, og har vært språklig sterk hele veien. Bitesituasjonene oppstår ofte når noen har en leike hun vil ha, eller når noen står i veien, og hun tyr ofte til biting UTEN å be om leiken/ be de flytte seg først. Hjemme kan jenta argumentere som en fjortenåring, så dette gir virkelig ingen mening for meg. Det har pågått nå over noen uker, og jeg synes det eskalerer. Er virkelig redd for at hun skal bli "jenta som biter" for de ansatte i barnehagen, og dermed bli dårligere likt, eller at andre barn skal ta avstand fra henne grunnet dette. Er det noen som har gode råd/erfaringer rundt hvordan vi beste får henne til å slutte med dette? Har til nå snakket og snakket og snakket om det i håp om å spille på de empatiske sidene hennes, som så absolutt er tilstede i andre situasjoner. (eksempelvis om noen detter og slår seg, da er hun første man bort for å trøste og stryke...), prøvd å lære henne til å telle til 5 inni seg+++.... vanskelig å nå inn m.t.p at jenta bare er 3 år også. Er rimelig frustrert og lei meg, så alle råd mottas med takk!!
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #2 Skrevet 20. november 2011 Biter hun hjemme også? Venninna mi sin unge beit hele tida, hun var også språklig sterk. Virka som om hun ikke gadd å spørre liksom, mer effektivt å bite. Hun beit både hjemme og i bhg, og hadde ved et par tilfeller bitt gjennom huden til andre unger. Heh, venninna mi ble lei og desperat, så en dag ungen beit henne beit hun rett og slett igjen. Kanskje ikke så pedagogisk, men det funka! Ungen gråt, og de snakka om at det var VONDT å bli bitt. Og det ble mye mindre biting før det etter kort tid forsvant helt.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #3 Skrevet 21. november 2011 Har opplevd et par ganger at hun har bitt meg eller faren, men det er ikke noe stort problem hjemme. I barnehagen derimot skjer det daglig. Tror nok ikke jeg kommer til å bite tilbake, blir litt mot alt jeg står for.. Hvordan skal ungen forstå at det ikke er lov å bite dersom mamma gjør det? tenker at det kan skape situasjoner der hun velger å ta igjen dersom en annen unge gjør noe galt, for det gjør jo mamma.. HAr heldigvis ikke hatt noen episoder der hun har bitt gjennom huden enda, takk og lov... skjønner at foreldre som har barn som blir bitt blir fortvilet, men en ting kan jeg love; det er verre å stå på andre siden :/
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #4 Skrevet 21. november 2011 Jeg kjenner igjen følelsen om at det er helt forferdelig å ha en biter. Man føler seg litt mislykket, og det er så utrolig vanskelig å få disse små til å skjønne at slik gjør man ikke. Tror det er veldig viktig at du har en god dialog med barnehagen på dette. Hvis det er mulig, så kanskje de kan sette et "frimerke" på barnet ditt for en liten periode. Dvs en voksen som stort sett alltid følger med på hva hun gjør, og som ser når det er sannsynlig at bitingen starter. Er jo ikke alltid kapasitet til det i en bhg, men det kunne vært verdt et forsøk for en periode. Da ser de også i hvilke situasjoner dette oppstår, slik at de lettere kan forhindre det. Det er også veldig viktig at jenta får samme konsekvens på bitingen i bhg som hjemme. Så avtal med bhg på hvordan dere skal reagere. Lykke til, og krysser fingrene for at det går over snart. Alt går jo i perioder, så forhåpentligvis forstår hun det snart! Hilsen en som har opplevd det samme, men hvor det heldigvis nå ikke har vært noe biting på flere mnd.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #5 Skrevet 21. november 2011 Selv om jenta di er språklig sterk så kan det hende at hun ikke føler seg så sterk i barnehagen, kanskje hun syns det er vanskelig å bli hørt der? Selv om barna er språklig sterke så kan det fortsatt være enklere for dem å ty til andre løsningsmetoder, som biting. Her er det opp til de ansatte å være i situasjonen før det skjer noe, slik at de kan hjelpe henne til å løse problemene hennes uten å bite. De må alltid ha et ekstra øye med jenta di for å ha mulighet til å gripe inn, noe som er krevende men fullt mulig. Snakk med ped. leder på avdelingen slik at dere kan sette opp en felles plan for å løse problemet. Førskolelærer
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #6 Skrevet 21. november 2011 Gutten min ble nettopp bitt av en treåring. Jeg tenker svært lite om dette. Noen unger biter av og til, slik er det bare. Jeg stempler ikke denne gutten som en biter, som slem, som uoppdragen, eller som et barn med dårlige foreldre. Andre foreldre vet at slik er det bare, og at neste uke kan vårt eget barn begynne med biting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå