Gå til innhold

sparer dere til pensjon??

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer litt på og sette av litt penger til det. men er ingen i familien min som gjør dette. så lurer på hvor mye det er vanlig og spare. og hvor gammle dere var når dere startet med og spare??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte å sette av på en pensjonskonto da jeg var omtrent 25. Hovedgrunnen til det er at jeg er selvstendig næringsdrivende uten stor inntekt. Derfor vet jeg at jeg kommer til å få svært lite i pensjon når den tid kommer.

Har man høyere intekt er sansynligvis behovet for egen pensjonsforsikkring mindre.

Skrevet

Jeg har dårlig råd, men begynte å spare denne måneden. Har satt et fast trekk på 200 kr i mnd, ikke mye, men en start. Håper det kan økes etterhvert. Foreløpig har jeg bare opprettet en vanlig sparekonto, men det er sikkert bedre steder å spare på. Noen som har tips

Skrevet

Sparer til pensjon, ja, hovedsaklig fordi jeg i grunnen kom "seint" i gang med skikkelig fast jobb. Bomma fullstendig med utdannelsen jeg tok som tenåring, tok derfor ny utdannelse da jeg var ca 30. Betalte inn 150' som engangssum da avtalen ble opprettet , og betaler inn kr 750,- pr. mnd. Tror jeg skal gå opp til kr 1000,- pr mnd. Alle monner drar.

Skrevet

Har offentlig tjenestepensjon, og ser ikke for meg å begynne pensjonssparing før jeg er gjeldsfri og eier egen bolig.

Det å betale ned huslån er super sparing til alderdommen :)

Skrevet

Jeg sparer 200 pr måned til meg og 500 til mannen. Han er eldre enn meg og har derfor kortere tid på deg. Jeg er 30 og han 40. Jeg sparer i langsiktig aksjefond.

Bare styr unna disse pensjonstilbudene i banker. Det er veldig sjelden lønnsomt. Jeg har ikke sett ett tilbud som er holdbart. De blir også slaktet av forståsegpåere... Spar selv, det er det beste!

Økonomen

Skrevet

Både jeg og mannen sparer 500 kroner hver. Kun for å spe på vanlig pensjon når vi blir gamle :) Begynte når jeg var 26 og han 27.

Skrevet

22:14 Så da er det greit å fortsette å spare på sparekonto da eller?

Hilsen 22:00

Skrevet

Jada, høyrentekonto er fint. Tradisjonelt er det bedre avkastning i aksjefond, men da risikerer du også å tape, du får jo vurdere om du er risikovillig eller ei :) jeg startet i mars og har nå 12000 til sammen. Kjekt!

Skrevet

Når det gjelder høyrentekonto, det er vel en minimumsbeløp på flere tusen for oppstart av kontoen er det ikke?

Hva er forskjellen på sparekonto oh høyrentekonto?

Skrevet

Sparekonto er vel bare et navn på en konto, enten man sparer til pensjon, ny soffa eller bare generell sparing.

Høyrentekonto er en konto med litt høyere rente enn f.eks lønnskonto, men har til gjengjeld noen betingelser. F.eks max 12 uttak pr kalenderår osv.

Aberet med å spare på høyrente kontra fond, er at man må betale skatt av renta....

Skrevet

Betaler ned ekstra på boliglånet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...