Gå til innhold

Permisjonsinntekt ved økt lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber midlertidig 80%, men har avtale med arb giver om å gå opp til 100% fra 1 januar og får da også en ganske stor lønnsforhøyelse. Noen som vet hvor lenge jeg må jobbe uten å bli sykemeldt for å få lagt il grunn den nye inntekten? Har to risikosvangerskap bak meg så oddsen er ganske stor for at noe kan oppstå nå også så jeg ikke kan jobbe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring nav og hør med dem, Er du heldig så møter du på et menneske som faktisk svarer deg ordentlig med en gang. Jeg mente at de skal legge det du faktisk tjener til grunnlag, så hvis du jobber en måned i 100% så skal det være nok. Da jeg ringte og spurte fordi jeg synes jeg fikk for lite både i sykepenger og foreldrepenger så fikk jeg beskjed om at de tok utgangspunkt i de 4siste ukene du har fått lønn for med mindre lønnen varierer mye. Siden min siste mnd før jeg ble sykemeldt var en mnd da jeg hadde noe ferie så er lønnen for den mnd mindre enn normalen og jeg fikk beskjed om å sende inn klage og kopier av lønnslipper for normale mnd. For min del utgjør det en forskjell på nesten 5000kr brutto i mnd, så er spent på hva de sier

Skrevet

Jeg har akkurat ringt Nav om det samme. Slik jeg forstår det, så får du det samme som du får i sykemeldingen din. Altså: Du kan ikke ta med evt lønnsforhøyelse i sykemeldingsperioden inn i permisjonen (urettferdig, I know!). Du må altså få lønnsøkningen før du blir 100% sykemeldt. Det holder å jobbe 1 dag. Dvs arbeidsgiver må rekke å informere Nav om din lønnsøkning før du går ut i sykemelding. Jeg mener jeg har lest at inntil 4 uker før permisjonsstart, så skal evt ny kontrakt/lønnsøkning gjelde. Dette finner jeg ikke igjen, så det kan jeg ikke bekrefte.

Kort fortalt: Du får ikke med økning i stillingsprosent eller lønn dersom du blir sykemeldt tidligere. Men det holder å jobbe en dag.

Ring Nav forvaltning og hør, i tilfelle jeg har misforstått.

Skrevet

Takk for svar, jeg skal ringe NAV og høre. Har forstått det slik at hvis jeg er helt eller delvis sykemeldt kan ikke ikke få justert lønnen opp, men trodde jeg måtte jobbe 2-4 uker for at den nye lønnen skulle bli gjeldene.

Skrevet

Hm... Nå spesifiserte ikke jeg sykemeldingsprosent, men Nav-duden sa at jeg måtte i praksis "være tilbake i jobb", på spørsmål om jeg måtte jobbe en uke, en mnd ett år osv for at det skulle gjelde. Da han ordla seg slik, så antok jeg at man rett og slett bare måtte være tilbake i jobb, uavhengig av sykemeldingsprosent (jeg er 50% nå, og blir sansynligvis 100% snart).

Jeg mistenker alikevel at Nav er Nav, og at teksten er like uklar her som alle andre steder. Den lokale Nav-dama mente nemlig at jeg hadde rett på å få med meg lønnsøkning uavhengig av om jeg var sykemeldt eller i permisjon. Dette stemmer altså ikke. Mitt hotteste råd er derfor uansett å få en lønnsøkning så fort det går, og søke med den nye lønnen uansett om du har gått i sykemelding eller ikke. Verste du får er jo nei ;-)

Skrevet

Jeg burde starta i full jobb nå for å være smart, men jeg orker bare ikke. Er 50 % sykemeldt pga kvalme og hadde aldri klart å jobbe fullt. Men sykemeldingen går ut om 2 uker og da er det planen og jobbe fullt så lenge det går. Men har to svangerskapsforgiftninger bak meg og et blodtrykk som sannsynligvis fyker opp ved full jobb og da får jeg nok ikke lov og jobbe.

Så får høre med NAV, helsa er jo viktigere enn penger, men det blir endel 1000 i mnd som hadde vært greit og fått med seg.

Skrevet

I teorien er det nok å jobbe en dag, men sykepenger beregnes fra de siste 4 uker så jeg vil si at du må minst jobbe i 4 uker for å kunne få med deg lønnsøkningen i sykepengene.. Da er du sikret ihvertfall.. Sykepengene blir da grunnlaget for foreldrepengene. Husk at syke/foreldrepenger begrenses oppad av 6G..

Skrevet

Da får jeg bite tennen sammen og håpe alt går bra i januar :-) Jobben min dekker uansett det over 6 G så forsåvidt så blir det samme beløp NAV må dekke uavhengig av hvilken lønn som legges til grunn.

Skrevet

Jeg var i samme situasjon for 5 år siden, og meldingen var da klar fra NAV.

Når det gjaldt permisjonspenger, så er det to ting som er viktig:

* Du må være i jobb i 6 av de 10 siste mnd. Om du er arbeidsledig eller sykemeldt så teller dette som jobb.

* Permisjonspenger skal dekke den inntekten du hadde hatt om du var i jobb. Ekstravakter teller ikke.

Dvs at stiger du i lønn dagen før du går ut i permisjon så er det den nye lønnen som teller ved permisjonspenger.. Stiger du i lønn dagen ETTER du har gått ut i permisjon, så vil ikke lønnsøkningen telle med.

Jeg gikk fra 80 til 100 % stilling 2 mnd før jeg gikk ut i permisjon, og fikk av 100 % grunnlaget..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...