Gå til innhold

Jeg trenger god hjemmelaget middagstips! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen spesiell type mat du er ute etter?

Skrevet

Kjøttkaker/boller/pudding, jeg lager ofte med kylling

Lapskaus

Kjøttsuppe

Fiske/skinke/pølsegrateng

Seibiff eller annen panert stekt fisk

Sosekjøtt

Saltkjøtt m/tilbehør

Lammefrikasse

Hønsefrikasse

Potetball/komle/klubb/kompe

Mye norsk tradisjonsmat her da, men var det jeg kom på akkurat nå.

Skrevet

Egentlig alt og ingenting :)

Men, gjerne noe som kan fryses :) Så jeg kan lage store kvanta om gangen.. Forjeg hater å lage mat.. Men er utrolig nok veldig flink..... :-/

HI

Skrevet

Da er ovnsretter perfekt, du lager store former og fryser ned porsjonsvis det som er til overs.

Lasagne

Moussaka

Fiskegrateng

Blomkålgrateng

Skrevet

Noe som slo an her forrige uke var torsk i folie.

Kjøpte torskefileter (frosne som jeg tinte) og lagde en foliepakke til hvert familiemedlem, hadde i torsk, salt, pepper, paprikastrimler, skiver med tomat, purre, smør og noen dråper sitron. Pakket foliepakkene sammen (husk at det må være litt luft i pakkene), satte de i langpanna i ovnen og serverte med poteter.

Alle ungene likte det og det var fort gjort å lage uten masse oppvask, kjeler og styr på kjøkkenet.

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips :D

Disse skal jeg prøve :)

Flere som vil dele?

Skrevet

Hei 20:11 igjen

Vi er 2voksne og 1 gutt på 2,5år så oppskriftene er tilpasset det vi trenger, men det er jo bare å justere etter behovet. Her er noen av favorittene i dette huset:

Kyllingkjøttboller i fløtesaus:

1pk kyllingkjøttdeig(400g) blandes med litt pepper og oregano. Steker små kjøttboller

Lager fløtesaus fra bunn av fløte, melk maizenamel og litt kyllingkraft(har ikke mål på dette for jeg slumper hver gang). Har kjøttbollene i sausen.

Serveres med pasta eller ris, salat eller kokte grønnsaker.

Lasagne:

1pk kjøttdeig(400g) stekes sammen med litt løk, oregano, basilikum og pepper. Putter oppi mais og paprika når den er ferdig stekt. 1boks tomater som jeg kutter opp med stavmikseren så det ikke er noe klumper i den helles oppi og lar det koke opp. Lager ostesaus av melk, ost og litt maizenamel, til en porsjon går det ca 3dl melk og så mye ost som jeg gidder å putte oppi. Legger lag med tomatsaus, ostesaus og pastaplater. I den forma jeg bruker blir det tre lag av sauser og to lag plater også ost på toppen. Settes i ovnen på 180grader i 20min. Serveres med baguetter og salat.

gryterett med svin:

Bruker å skjære opp ytrefilet av svin i strimler(ca400g), men du kan bruke annet også eller bytte ut med kyling eller okse. Steker kjøttet med pepper, paprikapulver og løk. Koker opp kraft og fløte(ca 50/50) Kraften lager jeg selv av svinebein som jeg får på jobb. Har kjøttet oppi sammen med paprika, gulrot, mais, brokkoli eller andre grønnsaker jeg har i kjøleskapet. Serveres med poteter eller ris.

Fiskegrateng:

Skjærer fisk opp i terninger. Pleier å bruke lyr eller lettsaltet torsk(ca500g reint kjøtt) hvis det er skinn og bein på trengs det litt ekstra. Lager hvit saus med muskatnøtt i og heller i en form og har fisk og makaroni i. Serveres med poteter og kokte grønnsaker.

Håper du får litt inspirasjon. Alle rettene kan lages i større kvanta og fryses ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...