Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #1 Skrevet 20. november 2011 Hvordan hadde dere reagert om en elev hadde med seg melding fra foreldrene om at h*n ikke skulle ha gym, nesten hver gymtime. Tanker/reaksjoner?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #2 Skrevet 20. november 2011 Jeg hadde sendt med melding tilbake der jeg bad om en samtale. Det kan være akseptable grunner til at barnet ikke skal ha gym, men i de fleste tilfeller er det fullt mulig å tilrettelegge timen slik at barnet kan delta ut fra sine forutsetninger. Det er ikke heldig å gå glipp av et fag over tid, og jeg hadde ønsket å komme til bunns i hvorfor, slik at jeg hadde kunnet være til hjelp.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #3 Skrevet 20. november 2011 Da ville jeg først snakka med eleven om det. Hadde jeg ikke blitt noe klokere av det ville jeg tatt en telefon hjem og snakka med foreldrene. Hva er grunnen? Og er det noe vi på skolen kan gjøre for at denne eleven kan ha gym som de andre. Det er jo også et poeng hvor gammel denne eleven er... I ungdomsskolen får man jo karakterer, og møter man ikke i gymtimene få får man jo ikke standpunktkarakter i gym.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #4 Skrevet 20. november 2011 Hvis det bare foreligger en melding i meldingsboka må man jo ringe hjem til foresatte og be om grunn. Hvis det ikke foreligger en medisinsk grunn eller annen solid grunn, så må faktisk foreldre skrive under på at de ønsker å fraskrive barnet retten til gymtimer. Barna har krav på og krav til å fullføre alle fag på skolen med mindre det er umulig for eleven å gjennomføre det.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #5 Skrevet 20. november 2011 Jeg ville innkalt foreldrene til samtale og lurt på årsaken til dette, tatt det videre derfra.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #6 Skrevet 20. november 2011 Jeg hadde nok ringt hjem etter 2.gang. Må ha en grunn til ikke å gymme. Og det er da ikke nok med en mld om at han eller hun ikke skal gymme. SÅ lett er det ikke å bli fritatt fra mine timer. Er tross alt mitt ansvar å gi elevene den opplæringen de skal ha i alle mine fag. Ville hatt det skriftlig, via rektor, at barnet ikke skal ha gym i så fall.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #7 Skrevet 20. november 2011 1. Jeg hadde spurt eleven om hvorfor. 2. Jeg hadde prøvd å få foreldrene i tale. (Om jeg bare var timelærer, ville jeg kanskje fått kontaktlærer til å ta kontakt med foreldrene) Dersom det viste seg nødvendig, hadde jeg kanskje involvert helsesøster evt sosiallærer - det spørs hva som var årsaken...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå