Gå til innhold

Er rødhårete barn generelt mer rampete enn andre barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært min oppfatning gjennom hele oppveksten.

Det finnes selvfølgelig unntak, bestevenninna mi på barneskolen hadde rødt hår men var verdens snilleste.

Men sånn generelt så er jeg av den oppfatning av at rødhårete er noen ramper. Bor to brødre i gata her med rødt hår også, og fy f... for noen ramper...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

11 åringen i huset her er snill som dagen er lang. Tror aldri hun har gjort en rampestrek en gang:)

Skrevet

Det tror jeg handler om din forutinntatthet. Du har en forventning om at rødhårede barn er mer rampete. Derfor legger du merke til og lagrer raskere alt du ser som bekrefter din hypotese. Det betyr ikke at du har rett, men at du lar dine fordommer skygge for realitetene. Om du så en gjeng med to blonde, to mørkhårede og en rødhåret som kastet snøballer på bilene, så ville du antagelig legge merke til den rødhårede, og antagelig raskere tillegge dette barnet å være hjernen bak.

Skrevet

De jeg kjenner med rødt hår er verdens snilleste :)

Skrevet

Jeg kjenner 2 søte små jenter med rødt hår, og de er faktisk ganske rampete:) Men på en snill måte da, ikke slemme

Skrevet

Hun som mobbet meg på barneskolen, hadde rødt hår. Men jeg har likevel ikke den oppfatningen av alle med rødt hår. De er som andre, og sånt er tilfeldig i forhold til hårfarge.

Skrevet

Da håper jeg for ALLE barns skyld at du ikke er mye i nærheten av barn! Slike holdninger bør man kvitte seg med eller i verste fall holde for seg selv.

Skrevet

Til deg som synest barn med rødt hår er styggere enn andre barn:

Det må du selvsagt få lov til å synest,men hold deg så god at du ikke sier det høyt er du snill.

Det er sånne kommentarer som det der som gjør at denne måbbingen av rødhårede aldri tar slutt!

Som storesøster til en nydelig jente med rødt hår så har jeg så altfor godt "kjent" på kroppen hvor sårende sånne holdninger er.

Min søster har blitt ertet for håret sitt og nektet å gå på skolen/fritidsaktiviteter pga dette.

Hun har istedenfor sittet på rommet sitt og grått sine modigste tårer.

Denne mobbingen har KUN utspring i hårfargen hennes,og hun er en vakker jente. (har nå nylig blitt kontaktet av et modellbyrå som vil ta prøvebilder av henne)

Prøv å tenke litt lengre en egen synsing og meninger,og tenk heller på følelsene til den personen som blir mobbet for noe så tåpelig som en hårfarge! Et barn.

Skrevet

Jeg tror ikke det er noen logikk i det. I allefall så kjenner meg både rampete, snille, sjenerte og viltre barn med rødt hår.

Men en erfaren legesekretær sa en gang til meg at av alle de som besvimer i blodprøvestolen så er menn med rødt hår veldig overrepresentert.

Skrevet

Jeg syns slike holdninger er gammeldagse og forutinntatte.

Dersom man har bestemt seg for at rødhårete er mer rampete, vil man også legge mer merke til de rampe strekene en som er rødhåret gjør.

En hårfarge er en hårfarge, og ikke noe mer enn det.

Skjønner ikke hvorfor man skal legge så mye i å være rødhåret hele tiden..

Skrevet

Ja det er vel derfor det er så mange ugangskråker i irland hvor rødt hår er veldig vanlig hehe

Selvsagt har ikke hårfargen noe å si på om barnet er rampete eller snilt.

Men i bøker, og barnefilmer bl. annet har ofte den litt rampete, livate barna fått rødt hår og det har vel vært med på å lage et bildet av at slik er det

Skrevet

Jeg har rødt hår, men er verdens snilleste;-) Tror ikke rødhårete er mer rampete nei.

Eneste jeg har fått spørsmål om er om jeg er hissig og bra i sengen, hehe! Stemmer jo begge deler;-)

Skrevet

Wikipedia viser til forskningsrapporter for og imot økt temperement, høyere smerteterskel og økt seksualitet...

Samboeren min er en veldig kjekk, rødhåret mann -og ekstremt stolt av det! ;) hehe.

De er unike, 1-2% av verdensbefolkning, og lav produksjon av vit. K, men unikheten stopper nok der -desverre for mytene.. ;)

http://no.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8dt_h%C3%A5r

Skrevet

Det tror jeg er oppskrytt. At møtt rampete barn med alle hårfarge jeg. Men det er kjent feks i anestesimiljøet at de er mer utsatt for komplikasjoner og ofte reagerer litt 'rart' på narkose. Snedig

Skrevet

Det er nok en myte. Det som gjerne er typisk for rødhårede i alle aldre er at de ofte er ganske sta og har sterke meninger, og kan derfor være mer utfordrende enn andre i oppveksten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...