Gå til innhold

Noen her som har irritabel tarm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan opplever dere det? Fortelle litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt det. Jeg hadde magesmerter etter hvert måltid (trodde jeg hadde spist for mye bestandig). Mye luft i magen, vekslende mellom hard og løs avføring. Generelt mye trøtt og sliten +++

For meg ble løsningen å kutte hvetemel og sukker fra kosten i tillegg til at jeg spiser det som passer min blodtype (blodtype"dietten"). Jeg hadde også candida fant jeg ut, og måtte over lengre tid gå på olivenbladekstrakt (kan også bruke Floracin som er billigere enn ren olivenbladekstrakt) og gode tarmbakterier.

Det tar litt tid, men er verdt det. Noen har god nytte av å ta en test ift matintoleranse, siden mange med såkalt "irritabel tarm" egentlig har matintoleranse eller lekk tarm syndrom.

Skrevet

Henger meg på første svar du fikk her.

Jeg har det. Løsningen ble å kutte helt ut hvetemel, melk og sukker(øker evt betenelse) i 3 mnd, for så å forsiktig teste ut hva jeg kunne og ikke kunne spise.

-var så klart hos lege først og testet for alt av matallergi og infeksjoner etc.

Nå vet jeg hat jeg tåler visse mengder av de forskjellige tingene, og lærer meg til å lese kroppens signaler på hvor mye og når nok er nok.

-Det har vel tatt meg et par år.

Dietten blir litt "lavkarbo"/glutenfri innspirert. Kuttet ut kjøtt, for det ble for tungt fordøyelig og Bruker mye ris/havre melk, og andre supplement i matlagingen.

Skrevet

Samboeren min har absolutt tendenser til irritabel tarm, han merker han reagerer på hvetemel, laktose og raffinert sukker. Men han er mann, og ignorerer signalene kroppen gir han. Spiser det han har lyst på og tar konsekvensen i form av diareer og mageknip...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...