Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #1 Skrevet 20. november 2011 Og hvilken farge har du og barnas pappa?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #2 Skrevet 20. november 2011 Jeg: Grønne Pappaen: Brune Barn 1: Blågrå Barn 2: Brune Barn 3: Mørkeblå Artig at to av tre fikk blå, når verken jeg eller mannen har det.Men både min og hans mor har blå øyne, så det er nok der det kommer fra (Begges far har brune øyne).
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #3 Skrevet 20. november 2011 Eldstemann har en annen far enn de 3 yngste (de 3 har samme far). Far 1: blå øyne Far 2: grønne øyne Jeg har brune øyne Alle 4 har brune øyne, men forskjellige fargenyanser.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #4 Skrevet 20. november 2011 Jeg har brune, pappan hadde også brune, men lysere brun. Gutten vår har fått flerfargede (det står også i passet). De har en gråblå kant, blir blå nærmere pupillen, før det går over til grønt, så begynner det spetter med gult og brunt i det grønne og helt inntil pupillen er de brune. Han har virkelig fasinerende øyne. Trodde lenge de skulle bli helt brune, men han er 9 år nå, og blir nok å ha sine små spesielle fargekart resten av livet.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #5 Skrevet 20. november 2011 Jeg har blå Pappaen grønnaktige Eldstemann har fått pappaens farge Yngste er bare 7 mnd og har derfor foreløpig blå
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #6 Skrevet 20. november 2011 Jeg har et brunt og et blått øye, mannen min har blå. Så han har bare blå gener å gi bort, mens jeg har både blå og brune. Våre 3 barn har hhv. grå, grønne og blå. Forledre har to gener for øynefarge hver, mens de gir fra seg ett gen hver til barnet. Besteforeldres farge har ingen betydning, da man kun arver gener fra sine foreldre. Men har en brunøyd person en forelder med blå øyne, vil den brunøyde garantert ha ett blått gen. Men om han sender det videre til sitt barn, er bare sjansespill. En brunøyd person kan ha et blått gen som har vært i slekten nedarvet uten å slå ut. En brunøyd kan gi fra seg både brune og blå gener, mens en blåøyd kun har blå gener. Hadde de hatt noen brune gener, ville øynene vært brune. Derfor kan ikke to med blå øyne få et brunøyd barn. Mens to brunøyde kan få blåøyde barn. Alt som ikke er blått (f.eks grønt, grått), regnes som brunt. I det siste har noen hevdet at to blåøyde kan få barn med brune øyne. Det stemmer ikke. Dette ble nok hevdet fordi mange hadde "feil" far, og man ikke ville støte noen. Gener kan heller ikke arves fra andre enn foreldrene. Så om din mormor f.eks. har et gen du tror du har arvet fra henne, har du da faktisk arvet det fra din mor, men hos henne har det ikke slått ut. To personer som ikke kan rulle tungen, vil også få barn som ikke kan rulle tungen. Mens to som kan rulle tungen, kan få både barn som kan og som ikke kan. Genetikk er svært spennende, og jeg er glad jeg valgte en slik utdannelse.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #7 Skrevet 20. november 2011 Jeg har grønnaktige, pappan har mørkeblå og den ene ungen har knallblå mens den andre har lysebrune. Begge har samme far, helt bombesikkert. Mine foreldre har blå, hans foreldre har blå. Men den ene ungen vår har altså brune...
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #8 Skrevet 20. november 2011 Pappaen har en ganske ordinær blåfarge. Jeg har en veldig klarblå farge som er litt mer uvanlig. Alle ungene har arvet min øyenfarge. Jeg har mørkebrunt hår, mens mannen er blond. Alle ungene er lyse i håret, så ingen har arvet min hårfarge. Både jeg og mannen har krusete/krøllete hår. Men en unge har helt stritt hår, ikke fall i det hele tatt, mens de andre har krøller. Ganske merkelig dette med arv noen ganger
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #9 Skrevet 20. november 2011 barnes pappa har blå-grå jeg har blå-grønne begge barna har helt blå øyne
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #10 Skrevet 20. november 2011 13:51: grønne er det samme som brune genetisk sett. Grå/blå er det samme og brun/grønn/gul er det samme genetisk. Så det ene barnet deres har arvet brunfargen fra deg selv om du har grønne, som igjen har den fra dine foreldres "ubrukte" brune gener.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 20. november 2011 #11 Skrevet 20. november 2011 Jeg har grønne Pappaen har brune William har blå Ailo Victor har brune
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #12 Skrevet 20. november 2011 Pappa: Blå Jeg: iiiiis blå Lillegutt: Lyseblå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå