Gå til innhold

spm.i forbindelse med barnehagestart....

Anbefalte innlegg

Skrevet

står at man blant annet trenger støvler og regntøy og jeg lurer på;

er det ok med vanlige støvler uten for?(for det har jeg nå til jenta)

hva er best av hel regndress eller todelt?

kom gjerne med andre tips dere også har i forbindelse med bhg start:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med gode ullsokker(og kanskje ullsåler) skal det gå fint med vanlige støvler. Men hør med bhg hva de anbefaler.

To-delt regntøy. Hel regndress blir fort veldig klamt, for de fins ikke pustende.

Skrevet

okei:) takker så meget for svar :)

jeg trodde kanskje helregndress var best pga det ikek blir glipp mellom bukse og jakke, men da er det kanskje ikke det:)

Skrevet

Hvor gammel er knotten? Min 3 åring har "vanlig" regntøy-sett, altså todelt, men til en 1 åring er kanskje hel regndress mer praktisk? Jeg har aldri prøvd det, men tenker at det må da være bedre enn todelt til en liten en??

Vi hadde vanlige støvler da gutten vår var så liten, men disse neoprenstøvlene som han har nå er veldig gode. Litt tykkere enn vanlige støvler og myke og gode. Både han, vi og barnehagen er veldig fornøyde.

Mitt beste tips er egentlig ull! Ull - ull - ull :)) Og ha nok skiftetøy i barnehagen. Merk alle klær. Om barnet er 1 - 2 år så er ullvotter det beste, to par inni hverandre. Barnet får bedre gripeevne enn med vanlige votter.

Og så et tips som jeg forsøker å etterleve: Prøv å ha litt god tid ved bringing/henting. Gå inn på avdelingen i barnehagen, la barnet vise hva det har holdt på med i dag, gå gjerne inn i alle rom sammen med barnet å la det vise hva det har gjort. Småsnakk med personalet, de andre barna og foreldre som samtidig henter/bringer. Gjør deg kjent i barnehagen, det er tross alt der barnet ditt oppholder seg en veldig stor del av tiden. Barnehagen er viktig for barnet, og iallefall vår gutt elsker å vise frem både ting/leker de har i barnehagen, hva han har tegnet og hvor han har lekt i løpet av dagen. På denne måten får du litt del i dagen til barnet ditt, selv om du ikke kan være med hele tiden!

Lykke til!

Skrevet

Takk for langt og utfyllende svar :)

Barnet er 1,5 år:)

vi bruker nesten bare ull på jenta vår, så det er i boks;)ull er virkelig gull:)

men ullvotter da..hva når det regner?det går vell rett gjennom?:S

Jeg skal ta meg god tid til å bli kjent med barnehagen og de som jobber der, synes også det er veldig viktig..det blir jo som et annet hjem for barnet vårt.

Håper bare hun kommer til å trives der, jeg gråter bare jeg tenker på at jeg skal levere henne ifra meg til andre...:(

Skrevet

Når det regner kan regnvotter over ullvotten være greit, men første året hadde vi mange, mange par ullvotter sånn at barnehagen bare skiftet når de ble våte. Og så er jo ull så fantastisk at selv om den ytterste ullvotten var våt så var den innerste helt tørr og varm :) Så oftest brukte han bare ull uansett om det var regn og vått.

Jeg hadde det på samme måte som deg da jeg skulle levere lillegutten fra meg. Men det har gått utrolig bra!! I begynnelsen kan det være at det blir litt leit ved levering, men dette går over! Jeg lover deg det! :)

Og i dag er gutten vår 3 år - og han STORTRIVES!!! Det ville vært regelrett barnemishandling å ta han ut av barnehagen :) Han har lært utrolig mye, han får mye mer stimuli og opplevelser enn vi noensinne kunne evnet å gi ham her hjemme. Han leker og har det gøy med sine små venner i barnehagen, og han snakker om de andre barna og hva de har gjort hele tiden. Jeg skulle ønske at jeg hadde mulighet å ha ham litt kortere dager i barnehagen, men på den annen side så vil han sjelden gå hjem tidlig når jeg har mulighet til å hente ham tidligere. Da vil han nødig gå fra de andre barna og leken som de gjerne er midt i :)

Dette kommer til å gå kjempebra! Jenta di får det supert i barnehagen!

Skrevet

Min jente er også 1,5 år. Men tipset om ullvotter i all slags vær tror jeg er ganske smak og behag... Jenta mi bruker reima-vintervotter nå, kunne ikke falt meg inn å bruke kun ullvotter på henne nå. Her er det mye snø, og jeg vet selv hvor ubehagelig det er å ta på snø når man har slike votter på seg.

Prøver nå å finne en mykere vintervott siden hun kun har ett par vintervotter (lurt å ha skift) + ett par regnvotter fra didrikssons (ikke kjøp de, stive som f...).

Meen tipset om å la barnet vise deg ting var supert:-) Jeg kommer alltid inn i avdelingen når jeg henter, tar meg en tur på lekerommet og lar jenta mi "vise" meg hvaa hun har lekt med idag etter en megastor klem.

Skrevet

ha med ullsokker, flees tøy. regnsett med flees inni er jo best. dress liker jeg best, lettere for barna å komme seg på do.

ha klesbytte i barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...