Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #1 Skrevet 19. november 2011 Jenta vår på 1 mnd. har blitt vant til å kun sove på brystet vårt og hun har snudd døgnet helt. Har prøvd i kveld å synge for henne og ha henne på leketeppe og prate med henne. Hun sovnet til slutt og jeg la henne i sengen sin og satte på en spilledåse. Hun sov i et minutt eller noe og nå har hun våknet igjen. Hun gråter i noen sekunder så blir hun stille igjen. Er vanskelig å ikke gå inn til henne. Tips mottas med stor takk!
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #3 Skrevet 19. november 2011 Du bør venne henne til å sovne i sengen sin. Vær konsekvent, ikke ty til leketepper eller vugging på brystet o.l. Sitt ved sengen og syng dersom hun er urolig. Legg oppi et klesplagg det lukter mamma av, bygg et rede med tepper så det blir trangt. Ha ca 16-17 grader på rommet. Legg gjerne en varmeflaske oppi senga før du legger henne (og så tar du den bort). For noen barn hjelper det med smokk, en hånd fra mamma eller pappa på pannen eller brystet, en "ansiktsklut" (sove med en tynn klut på ansiktet eller en flik av et teppe oppi ansiktet). Dersom hun gråter mye, ta henne opp. Ikke byss, ikke gå, ikke syng. Når hun roer seg, legger du henne ned. Gjenta og gjenta igjen. Det viktigste er å være konsekvent og ikke begynne med nye ting fordi noe ikke virker med en gang.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #4 Skrevet 19. november 2011 Jeg har ei liten jente som også snudde helt på døgnrytmen sin, og rådene vi fikk fra helsestasjonen var å skille tydelig på natt og dag. Ha det mørkt og rolig om kvelden/natta, ingen lek osv med babyen da. Sørg for at babyen får dagslys i løpet av dagen, og forsøk å vekke henne etter tre timer gjennom dagen. For vår del fungerte ikke dette, da jenta sov svært tungt. I tillegg er det fint med faste kvelds- og leggerutiner slik at babyen etterhvert forbinder dette med nattesovingen. Det kan være vanskelig å regulere søvnrytmen på så små barn, og jeg fikk beskjed om å smøre meg med tålmodighet. Når babyen blir litt større er det enklere å regulere dette, tror det var fra ca tre mnd alder. For jenta mi satt det godt i kroppen, og det ble etpar mnd med nattevåk før det plutselig endret seg, håper det retter på seg hos dere =)
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #5 Skrevet 19. november 2011 Takk for tipsene! Vi la lammeskinnsposen hennes i senga med vogndyna og vanlige dyna rundt slik at det ble trangt. Har lufta godt på rommet så det er god og behagelig tempratur der inne. La også t-skjorta jeg har hatt på meg idag under hodet hennes slik at det lukter mamma. Fant ut at en av grunnene til sutringa var at ho hadde litt vondt i magen for det kom en heidundranes bleie. Vi skifta den uten å sette på lyset på badet (hadde døren oppe så vi så hva vi drev med). La henne i sengen etterpå og hun har faktisk vært rolig etterpå (i 5 min. foreløpig)
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #6 Skrevet 19. november 2011 Et lite tips hvis vesla har luft i magen: Legg henne på venstre side (støttet av puter eller tepper), da kommer lufta lettere ut. Lærte det på barsel med eldstemann, funker som bare det :-)
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #7 Skrevet 19. november 2011 Smart! Takk! Men hvor mye på siden da? Tenker siden de skal sove på rygg
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #8 Skrevet 19. november 2011 De skal ligge ordentlig på siden. Man må støtte godt opp slik at de ikke faller over på magen, slik at de kan risikere å få ansiktet ned i madrassen. Det er ikke farlig at de sover på siden, men likevel lurt å sjekke at hun holder seg der med jevne mellomrom. Når du merker at hun er rolig og har fått prompa fra seg, kan du snu henne tilbake ppå rygg igjen :-)
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #9 Skrevet 19. november 2011 Takk for tipset Da skal jeg ha teppene klare om ho får vondt i magen i natt Hun gråt litt nå, gikk inn og holdt hånden på pannen hennes og da roa hun seg så får se hvor lenge det holder nå. Blir snart senga på meg og for jeg blir trøtt av å sitte i mørket. Hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå