Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #1 Skrevet 19. november 2011 Får man da muligheten til å velge epidural med en gang eller må man vente litt?? Har hørt at det er kjempe smertefullt fra første rien... At det ikke bygger seg opp, men at det går rett på kraftige, smertefulle rier.. Er litt redd for å bli satt i gang.. Siden jeg har hørt så mye. Har bare ett par dager til termin, men allikevel. Noen som vet om jeg kan si at da vil jeg ha epidural med en gang?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #2 Skrevet 19. november 2011 Det gjør ikke nødvendigvis vondt med det samme selv om man er igangsatt. Jeg fryktet dette og sa tidlig i fra at jeg ville ha epidural om jeg følte det ble for intenst. Men riene var helt overkommelige de. De kom tett da, med bare 2-3 minutter mellom hele fødselen. Men smertestillende følte jeg aldri behov for. Men så startet mine rier mer eller mindre av seg selv. Jeg ble satt i gang med modningstabletter som gjorde jobben sin i løpet av 6 timer. Jeg ble da strippet, også startet riene av seg selv et par timer senere. Så jeg hadde ikke drypp, da kan det gjerne bli mer intenst. Uansett får man vel ikke epidural før man er kommet så og så langt(og ikke FOR langt) i fødselen.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #3 Skrevet 19. november 2011 Du får ikke epidural med en gang. Og man får ikke nødvendigvis kraftige eier fra den første.noen bruker lang tid på å komme igang, andre kort. Men man får ikke epidural før 4 cm
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #4 Skrevet 19. november 2011 ble satt igang kl 11 med vaginalpiller, kjente det litt i 15 tiden, ble veldig vondt i 20 tiden, vannet gikk 21, så kom riene som kastet på meg. Hadde såvidt 2 cm åpning og veldig sterke rier, så jeg fikk epidural kl 00. Barnet kom 2 timer etterpå. Så det er varierende fra person til person. Jeg trengte heller ikke drypp når pressriene kom, tok bare 15 min med pressrier før baby kom. Intens fødsel, men jeg var bare glad til at det gikk så raskt. Revnet såvidt.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #5 Skrevet 19. november 2011 Jeg ble satt i gang og gikk rett på kraftige rier. Var et lite sjokk ja! :-) Fikk riestorm og hadde full åpning etter kun 2 timer! Så det hadde neppe blitt tid til noe epidural, for det kom veldig brått. Men det er heller ingen "regel" at det går så fort, kan også ta lang tid. Så selv om man blir satt i gang så vet man ikke hvor lang tid det vil ta. Det var heftig når det sto på, men ikke avskrekkende. Pustet og pustet og følte det gikk fint. Fordelen er jo at man blir fort ferdig og ikke rekker å bli utslitt. Var ikke så ille som jeg hadde blitt fortalt på forhånd.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #6 Skrevet 19. november 2011 Jeg fikk edpidural fra 3 cm. Jeg hadde 2-3 minutter mellom riene, men de var ikke særlig smertefulle før 3 cm. Jeg har tydeligvis mye lavere smerteterskel enn jeg trodde Når de tok vannet ble det veldig heftig. Men da hadde jeg allerede epidural, så jeg merket bare presset. Men det føltes som en sviende følelse i bekkenet.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #7 Skrevet 19. november 2011 jeg fikk epidural med 2 cm åpning, pga veldig sterke og intense rier.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #8 Skrevet 19. november 2011 Min tredje fødsel ble igangsatt med drypp. Jeg hadde to naturlige fødsler bak meg, uten smertestillende. Men med tredje fødselen hadde jeg ikke noe valg, riene var så intense og vonde helt fra starten. Hadde rier med 2 min mellomrom helt fra børjan av, og de var like intense som riene vanligvis er på slutten av åpningsfasen. Så snart jeg bikket 5 cm ba jeg om epidural. Men - den virket ikke ordentlig. Så det var jo mye vits i ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå