Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #1 Skrevet 19. november 2011 jeg holder på med en oppgave der jeg må få med noen farer når det gjelder bruk av internett som kilde til skolearbeid. håper på tips:))
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #2 Skrevet 19. november 2011 Vel, på nett kan du jo finne det meste, men er jo ikke alt som stemmer.. Så kan være lurt å ta med det at man må være kritisk til det man finner på internett..
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #3 Skrevet 19. november 2011 Feks. det å bruke Wikipedia som kilde er ikke alltid like lurt ettersom alle kan skrive info på Wikipedia og det tar litt tid før eventuelle feil blir redigert bort. På jobb la vi inn, som en test, info om Jens Stoltenberg. At han hadde vunnet "Husmorsforeningens strikkepris for årets beste hjemmestrikka hundegenser". Det tok 3 uker før det ble fjernet. Kjedelig om noen hadde påstått dette og brukt Wikipedia som kilde. Regelen er: ALLTID bruk 2 eller flere kilder til påstander man finner på nett
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #5 Skrevet 19. november 2011 Jeg går på høyskole, og vi bruker internett som kilde. Men vi har klare begrensninger, som feks kan wikipedia (selvsagt) ikke brukes. Men feks www.frambu.no er en god, og mye brukt kilde, fordi det er laget av og med fagfolk, artiklene der er uten unntak skrevet av personer som underviser i vårt fag eller som har spisskompetanse på de ulike tilstandene. Man kan også kontakte forfatteren dersom noe er uklart, eller man ønsker vidre informasjon. Interesseforeninger derimot kan fort få feil vinkling. Dersom man feks søker på noe ala "tidlig barnehagestart konsekvenser" så vil man få SVÆRT ulike treff. Og er man da ukritisk til hva man vidreformidler henger karrakteren i en tynn tråd. Feks kan man da risikere å sitere fra en interesseorganisasjon bestående av mødre i fotformsko uten utdannelse, som er imot barnehager, og offentlige skoler generellt og som mener at barn bør ammes til de er fyllt 6 år. På samme tema kan man derimot bruke en artikkel av Jesper Juul, da han er ekspert på området, ikke bare selvoppnevnt know it all.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå