gormine Skrevet 18. november 2011 #1 Skrevet 18. november 2011 Jeg er alenemamma til ei jente på 7 mnd. Jeg har desverre ingen utdanning enda. Men ønsker å begynne å studere neste høst. Men hva skal jeg studere? - Jeg ønsker jo med tiden å få meg en 100% stilling innenfor det jeg da velger å utdanne meg i. Men hvilke muligheter har jeg? Føler en del bortgår siden jeg er alenemor. Mange råder meg til å søke førskolelærer,men for å være ærlig så tror jeg ikke det er noe som passer for meg. Jeg jobber deltid som selger i butikk. Og syns det er kjekt å jobbe med mennesker. Men vil ikke stå i butikk resten av livet. Kunne kanskje tenkt meg å drevet en kiosk eller butikk selv, men er litt redd det ikke lar seg gjøre med ansvaret for en liten en. Er det noen her som studerer selv? Hva studerer dere? All tips og råd taes i mot med stor takk da jeg fortiden er skikkelig forvirret
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #2 Skrevet 18. november 2011 Hva har du LYST å bli da? Velg noe du vet som sikrer deg jobb etterpå, og velg noe som frister samtidig. Ingen poeng å utdanne seg bare for å utdanne seg. Da kan du like gjerne jobbe i butikken.
gormine Skrevet 18. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2011 Nei det var det da. Litt av alt? Jeg har ikke noen store interesser. Føler kanskje jeg har "mistet" meg selv litt. Og dermed ikke vet hva jeg vil. Radiograf høres ut som noe jeg kunne likt. Men får høre at der får man ikke noe jobb. Evnt bare type 20% stillinger. Klart økonomi er jo intr. Men da må man ha høyere karakterer. BI blir for dyrt. Har vurdert å bare jobbe noen år til jeg finner ut hva jeg vil. Men folk mener dette er utrolig dumt. Og at jeg bør studere nå som jeg har mulighet. Føler familien ser ned på meg om jeg velger å ikke studere.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #4 Skrevet 19. november 2011 Jeg er alenemor og går første året på barnevern. Veldig interessant og mange jobbmuligheter. Man kan jobbe i saksbehandling, på institusjon, i barnehage, i skolen og man kan ta videreutdanning for å jobbe i Bup, om man ønsker det. Veldig interessant studie og jeg angrer ikke et sekund på at jeg begynte.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #5 Skrevet 19. november 2011 Hei :-) Hvis du er veldig usikker vi jeg råde deg til å vente med å ta høyere utdanning. Det er så domt å kaste bort masse tid og penger på en utdannelse som man kanskje aldri kommer til å få bruk for. Men samtidig er det jo flere måneder til søknadsfristen på høyere utdanning går ut, så kanskje finner du ut noe som passer deg. La iallfall ikke andre bestemme dette for deg. Kanskje du kan snakke med noen rådgivere/veiledere? Vet ikke hvor mye hjelp man kan få på NAV, men kanskje de har rådgivere som kan hjelpe? Selv er jeg førskolelærer. Trives godt i yrket mitt, men synes det er tidkrevende! Vi jobber kortere dager enn assistenter siden vi har 4 timer ubundet tid i uka som vi bruker på pedagogisk arbeid, men pga mange oppgaver sitter man minst det dobbelte i uka. Dvs at svært mange førskolelærere jobber gratis mange timer i uka. Et hærlig yrke, men vil man være ferdig på jobb etter endt arbeidsdag og tjene godt etter utdanning er dette ikke yrke. Kan også være vanskelig med fast jobb, men det kommer an på hvor du bor.. Bruk tiden du trenger for å finne riktig yrke du :-) Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 Jeg er alenemor og student. Sommeren 2010 tok jeg med meg barnet mitt å flyttet 65 mil for å gå på skole, bare jeg og barnet. Uten å kjenne noen. Dette er noe av det lureste jeg noen gang har gjort. Fordi jeg får overgangsstønad kommer jeg fra studiet uten studielån, dette er det ikke mange studenter som gjor. I tillegg har jeg det romslig som student i forhold til mangen i klassen. Jeg studerer trafikklærer og er ferdig til sommeren. Det som er så bra med trafikklæreryrket er at studiet bare er over to år, det er god lønn, man kan jobbe så mye man vil, har litt fleksitid da man kan bestemme sine egne dager og sist men ikke minst er det lett å få seg jobb. Jeg trives veldig gdt med studiet og kan nesten ikke vente til sommeren. I og med at etterspørselen etter trafikklærere er så stor er det mangen av studentene på skolen som har tegnet kontrakt før de starter på skolen og får dekket mye av skoleutgiftene. Hadde jeg vert deg hadde jeg tatt meg noen runder med meg selv for å finne ut hva det var jeg ville. Dersom du tar utdannelse mens du mottar OS er du lur. Jeg er i alle fall veldig glad jeg har brukt mulighetene godt.
Eeniemeenie Skrevet 13. desember 2011 #7 Skrevet 13. desember 2011 Jeg er alenemamma til ei på 3 år. Skal ta første året pedagogikk til neste år og forhåpentligvis bli språklærer! Har fagbrev i butikkfag.. Men er stygt redd en sånn jobb ikke funker som alenemamma, mtp skriftjobb osv.
lavendelblomst Skrevet 13. desember 2011 #8 Skrevet 13. desember 2011 Du får vel lån og stipend selv om du velger å gå på BI?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #9 Skrevet 13. desember 2011 Styr unna de aller fleste jobber i helsevesenet. Der er det kveld/helgejobbing i de fleste yrker. Inklusive for radiografer.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #10 Skrevet 13. desember 2011 Ja, hva har du lyst til å bli? Det tar deg jo uansett 3-5 år og bli noe Det kan jo tenkes at du møter en mann innen den tid. Så det trenger jo ikke å bety at du må ta til takke med en utdannelse som gjør det mulig for deg å leve med som alenemor. Jeg ville bli sykepleier og startet på den utdannelsen som alenemor. Fant min kjære samboer under studiet og vi har nå vært sammen i 4 år. Angrer ikke på at jeg valgte å følge drømmen min selv om det ikke kunne kombineres med barn alene. Men nå var ikke planen min å forbli alene for alltid heller da. Ellers er jo førskolelærer eller økonomi trygge utdannelser som ofte gir en 8-16 jobb.(mer eller mindre hvertfall)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå