Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #1 Skrevet 18. november 2011 Jeg persolig synes at dette med at guttene skal kunne bruke rosa fordi man ikke skal prakke på dem en mannlig kjønnsrolle er helt idiotisk. Hva er galt med at gutter bruker blått, og jenter bruker rosa?? Hvorfor skal alt forandres på? Noen ting mener jeg bare burde får være som de alltid har vært!...
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #2 Skrevet 18. november 2011 Greit det, men for 100 år siden var rosa regnet som guttefarge, fordi det var en farge med mye energi, mens lyseblått ble regnet som jentefarge fordi den var rolig og sart. Så det kommer jo an på hvor du mener "alltid" skal regnes fra, da.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #3 Skrevet 18. november 2011 Visste du ikke at det er kult med lilla bukser eller rosa skjorter på guttene eller? Følger ikke med i motebildet du tror jeg, hehe
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #4 Skrevet 18. november 2011 Som de alltid har vært? På gamle bilder har små jenter på seg svarte kjoler med hvite forklær, eller lignende. De trengte ikke rosa til å vise at de var jenter, fordi kjolen og forkleet og flettene viste det. Nå i dag er stilen for gutter og jenter så lik at vi har blitt totalt opphengte i dette med blått og rosa/lilla.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #5 Skrevet 18. november 2011 Har jo fått med meg den trenden ja, men vet ikke om jeg syns så mye om den. litt søtt, men feminint? mine gutter bruker blått, gult, grønt, rødt, grått... ja de fleste farger unntatt rosa, lilla, rød-rosa og vinrødt. synes bare ikke at det passer til gutter. HI
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #6 Skrevet 18. november 2011 Tidenes ikke-sak, det er da fullstendig uinteressant hvilke farge klær barna har på seg.. Selv liker jeg ikke pasteller i det hele tatt, blir da ikke provosert om noen bruker det på barna sine..
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #7 Skrevet 18. november 2011 skal ungene være hverken det ene eller det andre for tiden? kremt...ikke rart ungdommen er forvirra... Nei - gutter er gutter, og jenter er jenter... med mindre de har en indre overbevisning om at de er noe annet... HI
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #8 Skrevet 18. november 2011 Fordi det er DRITKJEDELIG når alle jenter skal ha rosa, og alle gutter skal ha blått. Heldigvis ser jeg at denne trenden er på retur. I Barselgruppa mi er det ikke kjedelige, triste farger som mørkeblå og brun på gutta, men freshe farger som rødt, grønt og oransj. Og jentene har ofte på seg - hold dere fast nå! - BLÅ klær!!! Ikke marineblå da heldigvis, den triste fargen bør alle barn skånes for.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #9 Skrevet 18. november 2011 Så du synes virkelig rød bukse er femi? Sønnen min på 7 år har både rød og lilla bukse, og digger denne stilen. Synes han er tøff jeg... http://www.hm.com/no/product/95446?article=95446-B
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #10 Skrevet 18. november 2011 Hva legger du i at "gutter er gutter og jenter er jenter", og hvorfor er det så viktig for deg med kjønnsforskjeller at du føler vi må vise disse ved fargevalg på klærne?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #11 Skrevet 18. november 2011 Her er det rosa til jentene og blått til gutta. SORRY, til dere som mener jeg er upedagogisk (eller hva dere nå mener)
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #12 Skrevet 18. november 2011 Sønnen min har i tillegg til lilla genser og rød bukse langt hår han, du ville vel snudd deg i vemmelse
.Ann. Skrevet 18. november 2011 #13 Skrevet 18. november 2011 Før i tiden var det vanlig å kle opp smågutter i kjoler, så lite opptatt var de av kjønn. Bare se på gamle bilder, eller spør noen oldinger.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #14 Skrevet 18. november 2011 Guttene mine har mye feshe farger og mønstre i klesskapet - bare ikke de typiske jentefargene. nei, jeg henger visst ikke med på dere nymotens mammaer- nesten litt glad for det. Noen må jo tørre å være litt "gammeldagse" ) HI
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #15 Skrevet 18. november 2011 Du snakker mye om "for tiden", i motsetning til slik det "alltid" har vært - men du er jo helt historieløs. Som anonym ovenfor sa: i gamle dager var rosa guttefarge. Da gikk småguttene også med kjole til de var flere år gamle. Bare se på barnebildene av kong Olav! Farger og klær hører til motebildet. Det er ingen naturgitte sannheter om hva som er "riktige" farger eller klær. Selv synes jeg en legger alt for mye begrensninger på barn om en oppdrar dem til å tro at kun et fåtall av fargene kan benyttes til klær. Pluss at det er kjedelig når alle barn går i samme farger. Og jeg synes overdose med rosa er stygt. Og ikke minst: det kan bli dyrt om barn ikke kan arve noen klær fra eldre søsken. Det er altså mange gode grunner til å forandre på en trend som vel strengt tatt bare har vært slik de siste tiårene.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #16 Skrevet 18. november 2011 Hva hvis en gutt vil bruke rosa da? Begge nevøene mine + deres far (min svoger) bruker mye rosa. Søsteren og svogeren min nektet den yngste å bruke svart lue med dødningehode på, fordi de mener at han ville sett ut som en pøbel. Tror nok dette handler om miljø, mer enn kjønnsroller.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #17 Skrevet 18. november 2011 Sønnen min har hatt en periode der alt skulle være rosa, skulle jeg nekta han det fordi han er gutt?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #18 Skrevet 18. november 2011 Jeg bare får meg ikke til å bruke rosa på jenta mi. Jeg føler jeg har fått overdose av rosa de siste årene, bare av å se i klesbutikker! Jeg forbinder liksom rosa med passive, jålete prinsesser, og det ønsker jeg ikke for jenta mi. Håper rosahysteriet er over innen hun får sterke meninger selv:)
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #19 Skrevet 18. november 2011 oisann! mange meninger her... og så jeg som skrev innlegget fordi jeg trodde at alle mente det samme som meg.. ;oP som jeg har skrevet 2 ganger lenger opp, så bruker jeg ALLE farger til guttene mine unntatt rosa, lilla og de typiske jentete fargene. føler det er litt sånn "nå for tiden" at det skal være ingen regler. ingen kleskoder, ingen klare roller. alt er bare fri flyt. bra synes noen - 10 steg i feil retning synes jeg... HI
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #20 Skrevet 18. november 2011 Hva legger du i alltid? Da jeg var liten var det tre ufravikelige krav til klær. 1. De skulle ha kvalitet til å brukes av mange barn før de ble slitt. 2. De skulle være praktiske, og 3. De skulle kunne arves av søsken uavhengig av kjønn. Tror det var på 90-tallet det sterke skillet på jente- og gutteklær kom...
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #21 Skrevet 18. november 2011 Min bestemor og hennes tvillingbror er begge avbildet i like kjoler på deres barnebilde (rundt 1912), og for alt jeg vet kan broren ha hatt rosa kjole og bestemora mi blå.... Nei, det beste vil være om barn kan kle seg i de farger de ønsker og kler, gutter i rosa skjorter eller lilla bukser er kjempetøft - så håper virkelig det er den veien den fortsetter, er drit lei av bare rosa til jenter og blått til gutter, finnes ikke noe kjedeligere....
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #22 Skrevet 18. november 2011 Hi, kanskje du kan forklare HVOROR du mener det er problematisk med manglende kleskoder og "klare roller"? Hvorfor er det så viktig med gutte- og jentefarger?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #23 Skrevet 18. november 2011 jeg mener detter er problematisk fordi "fri flyt" i samfunnet skremmer meg her jeg sitter i min trygge pc-krok. Jeg mener f.eks at det burde være uniform på skolene slik det var vanlig før. for å minske motepresset på ungene/ungdommen. Jeg ser for meg chinatown og "bangla road" neste, liksom. Liker tydelig skiller. Gutter skal ikke ha jenteklær. Menn er finere i en maskulin lyseblå skjorte, enn en rosa en. Men dette er MEG og min lille verden ;-P HI
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #24 Skrevet 18. november 2011 Gutten min på 3,5 år elsker rosa ifølge ham selv. Så hvis han får velge selv velger han gjerne ballerina skjørt i råååsa. Men heldigvis klarer jeg å styre ham til å bruke rosa gensere som er beregnet for gutter da Ikke fordi jeg personlig har noe imot at han vil være fe eller ballerina, men fordi jeg vet at det finnes mennesker som mener det er "homo" når gutter bruker "jenteklær". Og han er definetivt ikke forvirret, for hans forbilde er Jake fra "Jake og sjørøverene", ynlingdslekene er de som kan brukes som action leketøy eller som er biler/traktorer
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #25 Skrevet 18. november 2011 Men: tror du ikke at alt for stramme rammer for forventet oppførsel/utseende kan ha like skremmende virkninger på de som blir presset inn i et system? At du synes menn er finere i lyseblå skjorte enn en rosa en skjønner jeg ikke hva har med saken å gjøre? Er det ikke greit at andre har en annen smak enn deg? Blir det ikke kjedelig når alle ser likedan ut? Jeg syntes også det var veldg flott med menn i lyseblå skjorte inntil jeg startet å studere et sted der det plutselig var bare med slike menn. Da ble det jo bare kjedelig. (Og det så ganske latterlig ut der de satt på rekke og rad..) Hva du mener med chinatown og "bangla road" skjønner jeg ingenting av. Og, så klarer jeg jo ikke å dy meg: Meg bekjent har vi aldri hatt uniform på skolene i Norge. Du viser som sagt ofte til "før", men du bommer ganske grundig i dine utlegninger av hvordan det var før. 23:08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå