Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #1 Skrevet 18. november 2011 Jeg har en sønn på 5 år som gjør oss slitne for tiden. Er det vanlig at barn i den alderen kommer i en ny trassalder? Sønnen min har alltid vært krevende og aktiv, og jeg har vel alltid følt at han sliter oss ut (på en helt annen måte enn søsteren hans). Det har gått litt opp og ned og i høst har han hatt en veldig god periode. Men de siste ukene har det gått nedover igjen. Med utfordrende mener jeg at han herjer rundt, svarer frekt og tilnærmet aldri sitter rolig og leker med lekene sine. Han har aldri vært interessert i å leke alene, men når han leker med andre leker han fint med leker. Dette med lekingen sliter oss ut, jeg savner så intenst at han kunne pusle med leker i fred og ro. Jeg er ganske sikker på at han ikke er hyperaktiv, han kan sitte lenge rolig og høre på lydbøker (som han elsker). I barnehagen er han roligere, sjenert og litt tilbaketrukken. Vi tror kanskje at han derfor "tar den ekstra ut" hjemme. Vi lurer kanskje på om han kan trenge litt flere utfordringer? Han er veldig oppvakt og nysgjerring, interessert i bokstaver og ord.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #2 Skrevet 18. november 2011 Gjennomfører du konsekvensene? Ikke tru med noe som ikke kan gjennomføres, og gjennomfør det du truer med. Det er oftest så enkelt som det.
Twintipp og himmelblå Skrevet 18. november 2011 #3 Skrevet 18. november 2011 Bare oppklare noe når det gjelder hyperaktivitet som du nevnte. De fleste barn med denne diagnosen klarer å konsentrere seg med leker\interesser de synes er interresante. Mange tar seg ofte også så mye samme i bhg\skole at de ikke orker å ta seg mere sammen når de kommer hjem. Så disse punktene du nevnte er ingen grunn i seg selv til å unngå videre behandling\tilbud\utredning. Har selv en 5 åring, og kjenner ikke igjen det du beskriver, dog det er jo store individuelle forskjeller. Hvordan er han til å takle plutselige forandringer i planene? Hvordan er han til å sitte rolig i bil, ved matbordet, sammen med andre barn og borte? Klarer han å holde på med en aktivitet over tid?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #4 Skrevet 18. november 2011 enig med Twintipp og himmelblå.. har dere snakket med barnehagen om dette? Mange barn kan være forskjellig i oppførsel hjemme og i oppførsel barnehage/skole. Selv om du kanskje selv er sikker på at det ikke er noe med han , hvorfor ikke kontakte f.eks PPT, la de observere... det skader ikke å gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #5 Skrevet 18. november 2011 Kjenner veldig godt igjen min egen gutt i det du beskriver. Nå er det slik at barn i 5-7års alderen gjerne kommer i en førpubertet også. Min gutt er 6år og vi var nå i sommer gjennom er skikkelig hard periode. Veldig aktiv, mye lekeslossing, herjing, stygg i munnen, smelling med dører pg litt "dramaking". Han kan være litt slik på skolen også har vi fått tilbakemelding på, men det blir liksom bedre med alderen her. Min gutt liker byggesett. De har noen fine på coop obs som går på å bygge alarmer, ringeklokke m.m. Koster 69kr mener jeg å huske. Aktivitetshefter er også popluært. Min gutt liker å vri hjernen:) Men favoritten hans er å være ute. Så vi går mye turer for å få ut energien hans. En annen ting vi har god erfaring med er å fortelle han hva vi forventer av han. Ikke bare spør om han var flink på skolen eller snill i selskapet. Men fortelle på forhånd hva som forventes og hvorfor. Vi roser også mye. Viktig å bygge opp selvtilliten:) Blir nok flotte menn av guttene våre skal du se:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå