Gå til innhold

5 spm. ang. spiral....

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Er spiral og hormonspiral det samme?

- Er det vondt å sette inn spiral?

- Blir mensen borte etterpå?

- Får man menssmerter selv om man har spiral?

- Er det lettere å få infeksjoner o.l når man har spiral?

Lurer på om dette kan være noe for meg. Jeg er 41 år, har forferdelig vonde menssmerter (må være hjemme fra jobb, for jeg klarer ikke å stå oppreist) og jeg blør noe vanvittig. Bruker de største tampongene + bind, likevel renner det igjennom etter 1 time når jeg er på det verste.

Det var ikke sånn FØR jeg fikk barn.

Håper på litt hjelp her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Man får enten hormonspiral eller kobberspiral. De gjør det samme, men hormonspiral skal visst være bedre.

2) Jeg kjente ikke at de satt inn eller tok ut spiralen.

3) Mensen kan bli borte, men det er mest sannsynlig at den blir borte med hormonspiral. Med kobber kan man få forverret blødning.

4) Man kan vel få menssmerter, men mine har jeg ikke lagt merke til de 3 årene jeg har brukt hormonspiral.

5) Nei, jeg tror ikke det er større mulighet for infeksjon, men det er en viss fare med at de kan vokse seg fast i livmorveggen.

Jeg vill gått for hormonspiral.

Skrevet

Det finnes kobber spiral og hormonspiral. Hormonspiral frigir hormoner i kroppen - ikke alle tåler det. Fordelen med hormonspiral er at mange opplever mindre blødninger.

Jeg har kobberspiral da jeg tåler hormoner dårlig. Blør litt mer med kobberspiral enn uten, men har mindre menssmerter.

Synes ikke det var noen vondt å sette den inn, men gjorde hos gynekolog da.

Vet ikke hvilke infeksjoner du tenker på, men ahr aldri opplevd infeksjoner av noe slag.

Med så kraftige smerter og blødninger som du har, ville jeg tatt en tur til en dyktig gynekolog og bedt om forslag til hvordan du kan få det bedre framfor å bestemme deg for spiral/ikke spiral

Skrevet

Tusen takk for svar dere.

Leste nettopp en annen plass at noen opplevde å sette inn spiral som smertefullt. Grøss. Håper det er ett fåtall da. Tror jeg likevel har bestemt meg for dette.

Hi

Skrevet

-spiral trenger ikke være HORMONspiral, men hormonspiral er en spiral. Der finnes to typer spiral, kobber og hormon.

hormonspiral virker på to måter. Først ved å avgi hormoner for å hindre eggløsning, så for å hindre et evt befruktet egg i å feste seg. Hormonspiralen er noe større og endel dyrere enn kobberspiral. Kobberspiral avgir ingen hormoner og virker bare ved å hindre befruktet egg i å feste seg.

- Om du akkurat har født er det ikke vondt å sette inn spiral. For de som aldri har født KAN det være ganske ubehagelig. Jeg har hørt noen som sier at de bruker lokalbedøvelse ved skifte av spiral.

- Om du har hormonspiral får du mindre blødninger, og mange opplever å miste mensen helt. Jeg er en av de :-) Velger du hormonspiral blir blødningene somregel kraftigere.

-om du velger hormonspiral og mister mensen vil jeg tro at du ikke har vondt heller. Jeg har iallefall ikke det. Med kobberspiral vil det vel bli like ille.

- Spiral gir ikke økt infeksjonsfare.

Skrevet

Men dra i hvert fall til en gynekolog og sett inn HI, du må IKKE dra til fastlege!

Skrevet

- kobberspiral eller hormonspiral (som er det vanligste)

- jeg var livredd men kjente ingenting. plutselig var den inne. men jeg gjorde det ikke hos fastlegen min, gikk til den beste gynekologen i området;)

- jeg mistet mensen med en gang. du mister den nok en gang, men forskjellig hvor lang tid det tar

- hadde ikke menssmerter men fikk store smerter da jeg fikk infeksjon

- jeg fikk infeksjon etter bare noen måneder fordi livmoren min prlvde å støte den ut. måtte ta den ut med en gang og begynne på antibiotikakur. ble overrasket da han fortalte meg at 10 % ikke tåler spiralen og må ta den ut. det har INGEN sagt tidligere og at en av ti må ta den ut er ganske mye!! sløsing av penger! :(

Skrevet

12.28 her igjen. jeg leste ikke svarene før jeg svarte selv men må si jeg blir skikkelig irritert over at dere svarer at det IKKE er større sjanse for infeksjon når dere tydeligvis absolutt ikke har peiling!! (les svaret mitt..)

Skrevet

Hufsla;

Man er ikke garantert mindre blødninger eller mindre smerte av hormonspiral. Mangle opplever mindre blødninger ja, men absolutt ikke alle.

jeg fikk kraftigere blødninger av hormonspiralen!

Skrevet

Jeg vil bare påpeke en liten ting. Jeg satte inn spiral ca 2 mnd etter fødsel og jeg kjente det, men det var bare litt verre enn en celleprøve (ja, jeg kjenner det og:P )

Jeg har nå hatt hormonspiralen min i over 1 år, og er kjempefornøyd! Har småblødninger innimellom, men laaangr fra så ille som det var før svangerskapet. Måtte skifte grønn ob minimum 1 gang i timen. Nå bruker jeg knapt truseinlegg :P Har murringer i magen innimellom, men har bare tatt paracet for det 1 gang siden spiralen ble satt inn. Før var jeg nesten sengliggende pga menssmerter.

Jeg er fornøyd med min hormonspiral, men det vil ikke si at alle er det :P

Skrevet

Anonym 12.28

Da bør vel jeg bli irritert over at du skriver at man mister mensen.

Jeg har hatt hormonspiral i 4 år og har mensen som normalt hver mnd.

Ikke alle mister den eller får mindre blødning.

Jeg satte den inn 9 uker etter fødsel slik legen anbefalte. For meg var det vondt der og da og jeg hadde fryktelig vondt i to dager etter der og en del vondt de neste 4-5 dagene. Måtte bruke smertelindrende og selv da var det veldig vondt.

jeg blødde i 4,5 mnd etter innsetting og har som sagt mensen som normalt.

Kommer nok ikke til å sette inn en ny når denne skal ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...