Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #1 Skrevet 18. november 2011 Jeg tar av hatten for alle dere som har anmeldt/orker kjempe mot forgripere. Men jeg blir lei meg og skuffet når andre kritiserer de som ikke gjør det. Selvfølgelig ønsker ingen at andre skal bli utsatt for det samme, men hvis du ikke har opplevd ting selv så er det rett og slett slemt å kritisere de som ikke anmelder. Jeg ble selv som 15-åring forgrepet på. Ikke samleie men tatt på, på en virkelig ufin måte. Dette var av byens fotograf, som jeg trodde jeg kjente godt. Barnet hans gikk på skolen sammen med meg. Jeg var dritafull, og skulle egentlig overnatte hos en veninne men sovnet ute. Da jeg våknet møtte jeg denne mannen ute, som jeg da trodde var trygg. Han har fotostudio sitt i nærheten, og spør om jeg vil komme inn å få en kaffe for å våkne til og varme meg. Når jeg gjort det, så foreslår han at han skal ta bilder av meg. Det var noe jeg syns var veldig stas ellers, og tenke at han var jammen snill. Men mens han tok bildene begynte han å presse av klær, og flyttet på meg og tok steder som ikke er lov. Jeg våget ikke å si noe, og var livredd da han hadde en truende tone. Etterhvert var det greit at jeg gikk. Under mange mange år, var min eneste frykt at de bildene skulle komme ut. Vi bor i et bittelite samfunn, at det ville jeg aldri orket. Ikke et sted tenkte jeg på at han har gjort noe galt, bare min skam. Idag er det 15 år siden og jeg skjønner idag at det var han som gjorde galt. Og er ikke lenger like sint på meg selv, at jeg ikke var tøffere å løp derfra. Men vet dere, jeg klarer ikke å anmelde...tro meg...jeg har hatt så mange runder med meg selv på det...men det går ikke. Jeg bor ikke i samme by lenger og har sett han iblant. Da blir jeg så kvalm at jeg nesten kaster opp. Men tanken på å skulle måtte konfrontere han gjør meg så redd og uggen. Kall meg gjerne egoist, feig og hva dere kommer på. Jeg ber virkelig om at ingen andre jenter blir utsatt for han, men jeg klarer bare ikke...
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #2 Skrevet 18. november 2011 Ble bare så lei meg når jeg ser hvordan ofre blir kritisert her inne for å ikke beskytte andre. Det er forgriperen som har skyld! HI
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #3 Skrevet 19. november 2011 Det er ikke greit å kritisere andre i så såre saker.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #4 Skrevet 19. november 2011 Enig med deg. Jeg anmeldte heller aldri voldtekten min. Jeg klarte ikke. Jeg husket lite og jeg var opptatt med å låse meg inne på rommet mitt og spille høy musikk. Jeg synes de som faktisk anmelder er utrolig modige:)
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #5 Skrevet 19. november 2011 Hvis du tenker på den bloggdebatten så holder ikke jeg bloggeren ansvalig på noe som helst måte. Skjønner godt at hun hadde mer enn nok med seg selv og det er nok vanlig at andre offer har også. Jeg synes likevel det er feil å få kjennskap til overgripere uten å melde fra. De færreste har heldigvis opplevd å bli krenket i en slik grad at det fritar dem ansvaret for å tenke på andre.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #6 Skrevet 19. november 2011 Ja, tenkte litt på den...der det var mange som mente at offeret burde ta ansvar. Det kan høres så lett ut for noen men jeg vet selv at det ikke alltid er så lett:-( HI
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #7 Skrevet 19. november 2011 Til HI fy f... for en møkkamann! Blir så sint på sånne menn som tror de kan ta seg til rette å gjøre hva han vil! Du skulle bare melde han! El.konfrontere han. Håper du har det bra etter dette?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #8 Skrevet 19. november 2011 Ja, jeg har det veldig bra idag og lever et veldig tryggt å lykkelig liv. Men jeg klarer ikke å røre rundt i den gryten og risikere å skulle bli påvirket. Dessverre tror jeg at jeg aldrig kommer til å orke å anmelde eller konfrontere han... Takk for omtanken<3
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #9 Skrevet 19. november 2011 Veldig viktige ord fra HI. De færreste som ikke har opplevd lignende har lett for å si at det "bare" er å anmelde, for det tar så inmarri stor plass å komme over det hele selv, at jeg klarte ikke å anmelde første gang jeg ble voldtatt (det var på fest av en bekjent) Noen år senere møtte jeg samme bekjent tilfeldig i oslo-by, da forsøkte han en gang til. Jeg hadde mere mot, gøts, og løp... anmeldte denne gangen han for oppførselen. jeg visste jeg hadde vitner denne gangen for å støtte min historie. FOr meg hadde det alt å si....
Anonym bruker Skrevet 19. november 2011 #10 Skrevet 19. november 2011 Min første tanke var "at så godt at flere som meg og kan skjønne meg" men tok meg i det, at det er slettes ikke godt at andre har opplevd overgrep. Tenk så mange mørketall det finnes:-( Jeg beklager deres vonde opplevelse. All cred til deg 16:00, jeg beundrer deg for at du anmeldte og håper han fikk straffe. Hvordan føltes det etterpå? Å konfrontere han med det? HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå