Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #1 Skrevet 18. november 2011 Jeg har termin snart og har tenkt til å begynne å telle kalorier etter en månedstid etter fødsel, skal følge Grete Roede uten å gå på kurs (og ja, jeg skal selvfølgelig ta hensyn til at jeg forhåpentligvis skal amme). Jeg har aldri talt kalorier før og har egentlig ikke peiling på kaloriinnhold. Har jo ikke tenkt å telle kalorier for evig, men skal flittig notere meg alt i begynnelsen slik at jeg får en ca. oversikt. Så til spørsmålet mitt: I f.eks. store gryter/gratenger o.l. skal jeg da regne det totale kaloriinnholdet i hele retten for så å veie opp det jeg spiser av den? Har f.eks. en gryte jeg er glad i hvor jeg bla. bruker kylling, ris, poteter og grønnsaker oppi en og samme form. Denne varer i ca. to dager i familien og det er så klart ikke bare jeg som spiser den. Skal jeg da beregne hvor mange kalorier det er totalt i gratengen for så å veie opp min porsjon og det vil gi meg CA kaloriinnholdet? For det blir jo ikke helt korrekt når alt er blandet sammen, men burde jo gi et korrekt NOK bilde?? Ble sikkert krunglete det her, men vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg :/ Håper på svar fra dere med erfaring
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #3 Skrevet 18. november 2011 Hei! Først regner du ut kaloriinnholdet i alt du har laget. Det kan du gjøre f.eks. på www.næringsinnhold.no. Dette vil gi et riktig kaloriinnhold, uansett om maten er blandet sammen eller ikke. Deretter veier du hele den ferdige retten. Fordi du gjerne har tilsatt vatn vil retten bli tyngre enn alle ingrediense du brukte til sammen var, uten at det endrer noe på kaloriinnholdet. Du må derfor veie ferdigrett og regne ut fra det. La oss si at den er på 800 gram og inneholder 1600 kcal (som du regnet ut fra ingrediensen), dvs. 200 kcal per 100 g. Vei maten du har tenkt å spise, og regn kcal ut fra det. Ble sikkert ganske dårlig forklart dette her, men det er ganske likt slik du har forklart i hovedinnlegget. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #4 Skrevet 18. november 2011 Kjempe bra, takk for flott svar!! HI
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #5 Skrevet 18. november 2011 Meld deg inn på vektklubben.no(Grete Roede) og legg inn alt du spiser der!! Det er gratis og oversiktlig. Lykke til, det blir bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå