Gå til innhold

Erfaringer med Steinerskolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en skolestarter til høsten. Dels fordi den lokale skolen har dårlig trivsel og dårlige faglige resultater, og dels fordi vi ikke setter så stor pris på vennene barnet vårt har i barnehagen, vurderer vi andre alternativer. Steinerskolen er det som er det mest praktiske alternativet her vi bor.

Noen som har barn der? Erfaringer av noe slag?

Har lest mye om skolen, og tror den passer veldig bra for vårt barn, men dilemmaet er jo om vi skal ta barnet bort fra miljøet her vi bor. (Steinerskolen ligger ca 20 min kjøretur unna huset vårt forøvrig.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte på videregående sammen med 4 stykker fra steinerskolen. De var generelt flinke til å formulere seg og positive til alt som hadde med klassemiljøet å gjøre, så vidt jeg husker var de også over gjennomsnittet oppdatert på politikk og samfunnskunskap, men alle sammen var helt utrolig dårlige i mattematikk, fysikk og av en eller annen grunn gym.

Jeg har også en kusine som gikk der. Hun er også svært svak i mattematikk og andre naturfag, men kunstnerisk og ganske praktisk.

Om disse er representativ for elevene derfra vet jeg ikke, men det er bare dem jeg kjenner.

Skrevet

Jeg støtter opp om hun som sier st det er store lokale forskjeller. Her i huset har mannen gått grunnskolen på steinerskolen. Vgs et annet sted. Han har bare godt å si om det stedet. Nå har lillemor begynt i bgh der, og har virkelig blomstret opp etter hun byttet bhg. Gikk før et annet sted. I barnehagen er det ca halvt om halvt med spesielle foreldre og vanlige foreldre i mine øyne.

Jeg har hatt store fordommer mot hele steinergreia, men har forandret synet mitt totalt. Jeg ser hvor godt det er for barna å være der. De som jobber der er spesielt interessert i det de driver med og har et fantastisk menneskesyn.

Jeg kommer til å sende lillemor på skolen der når den tid kommer. Når alt kommer til alt så er det eneste som betyr noe at hun trives på skolen, har mange venner der og er harmonisk med seg selv. Så får det bare være om hun ikke har så mange venner utenom. Det viktigste er at hun har det godt på det stedet hun skal tilbringe mangfoldige timer

I årene framover. dessuten tror jeg mer på læremåten der enn i vanlig skole.

Og ja, foreldrene må trå til på en del dugnader, men det er bare koselig og man blir godt kjent med alle foreldrene - som igjen er positivt for barna.

Skrevet

Har selv gått på steinerskolen og hadde det mye lettere på starten ved overgangen til Universitetet enn mine venner fra vanlige videregående, så jeg vil tro man har svakheter både i vanlige klasser og på steinerskolen :-)

(Fra min klasse er det to leger, endel som studerte matte og fysikk (som jeg ikke vet hva slags stilling de har), et par skuespillere, filmregisører, musikere, lærere, førskolelærere, dansere, fysioterapeuter, mediakonsulenter og en narkoman...)

Hvis du er veldig opptatt av at barnet ditt skal bli et lite genibarn er nok ikke fokuset til Steinerskolen det riktige (hvis det ikke er i kreativ retning da...) ;-) he he... men ellers for en god utvikling generelt har jeg bare positivt å si.

Det er klart at med mye fokus på musikk, kunst, litteratur og teater må nødvendigvis noe av tiden til andre fag bli mindre... gym er nok ikke så høyt prioritert nei... tror neppe det kommer så mange toppidrettsutøvere fra Steinerskolen, men statsminister derimot er det jo mulig å bli ;-)

Sjekk først og fremst ut skolen ved å dra på besøk :-) Undervisningen på steinerskolen står og faller mer på læreren enn ved vanlig skole, så det er viktig hvilken klasseforstander de har! Du vil treffe engasjerte foreldre og lærere og være i et miljø med mye ressurser.

Lykke til med valget :-)

Skrevet

Anno 16:54 igjen

Faktisk synes jeg den linken til hun over her var informativ og morsom. Det eneste jeg med hånden på hjertet ikke kan si meg enig i er at steinerbarn er rasister! Det er helt ute i natta galt! Heller på grensen til naive i i sin tro på det kun det positive i det fargerike fellesskapet :-) I min klasse var det kun to "ekte utlendinger", en pakistaner og en latinamerikaner, men de var en av "oss andre". Det var faktisk aldri noe vi tenkte på at de var anderledes.

Selv er jeg gift med en latinamerikaner :-)

Skrevet

Hmm. Jeg visste ikke at narkoman var noe man utdannet seg til på lik linje som lærer eller mediakonsulent?

HI: har dere mulighet til å vurdere montessoriskole? Min erfaring er at steinerskolen blir litt i ytterkant av skalaen kontra offentlig skole, mens montessori ligger litt midt i mellom. Der har de like stort fokus på alle ordinære fag, men har en ulik pedagogisk tilnærming som jeg er storfan av.

Skrevet

Vi har en førsteklassing i Steinerskolen og synes det er en litt annerledes start. De har ikke skolestart for seksåringer, pult og ABC begynner først i andre klasse. Dette fordi de mener at barn i dag utsettes for et altfor stort kunnskapsmas selv fra første og de har søkt og fått godkjent skolestart fra syvårsalder. Bare så dere vet dette og ikke blir veldig skuffet når barnet kommer hjem og ikke lærer noe som helst det første året.

De bruker det første året på å være mye ute på tur i skogen, brenne bål, spikke og hogge. De bruker god tid på å bli kjent og skape gode relasjoner slik at det er en trygg og god gjeng som begynner i 2. klasse. Det er fokus på det estetiske og farger, lukter og stemninger skal være en stor og viktig del av hverdagen. Det kan nok stemme at de ikke er så bra på det matematiske, men det er det svært få jeg kjenner som er , selv om de går på offentlig skole:)

Steinerskolen har et godt og stort samhold blant foreldrene og dersom man møter problemer så er man aldri alene. Vi var litt misfornøyd med et par ting i klassen og alle foreldrene tok affære og ordnet opp i dette, så foreldreengasjementet er etter mitt inntrykk mye større enn ved offentlig skole.

Vi har tro på at Steinerskolen er et godt pedagogisk alternativ. Selv om de lærer ting på en annen måte og kanskje ikke har samme fokus på gangetabell og algebra som den offentlig skolen så går elevene ut med en lyst og selvtillitt til å lære. Trivsel og samhold står sterkt, og skoleleie elever er det ikke fullt så mange av på Steinerskolen.

Det er selvfølgelig forskjell fra skole til skole. Det er også noen som er veldig uenig i Steinerskolen og dersom du sender barnet ditt dit vil du oppleve å måtte forsvare valget ditt til andre. Mange ser på dette som noe sært og rart, der alle lukter bivoks og har rare hårsveiser. Mitt inntrykk er at det er like mange forskjellige mennesker der som andre steder, men at takhøyden kanskje er litt større for at folk kan være annerledes.

Skrevet

He he selvfølgelig utdanner man seg ikke til narkoman... det sa jeg heller ikke... jeg ramset opp hva vi har blitt "når vi ble store" :-)

Skrevet

Jeg ha to søskenbarn som gikk Steinerskolen frem til ungdomsskolen. De slet veldig med å holde følge med oss "offentlige" elever når de byttet til "vanlig" skole.

Skrevet

Undersøkelser viser i alle fall at elever som går ut av Steinerskolen i større grad tar høyere utdannelse enn andre. Om det er på grunn av skolen eller om det betyr at det ofte er ressurssterke foreldre som velger dette er uvisst. (eller en kombinasjon)

Det er også noen gode representanter der ute, som Stoltenberg, Støre og Almås. Også er det etter min mening noen mindre gode eksempler der ute, som Aune Sand og Arigutten.

Skrevet

Å herregud! Tenk å risikere å utvikle enda en Aune sand! Fysj!

Skrevet

Men den vordende bruden har så vidt jeg vet ikke godt der så man risikerer jo endel ved å velge offentlig også:)

Skrevet

Vil tørre å påstå at det finnes langt flere idoiter der ute med bakgrunn fra offentlig skole, enn fra alternative skoler.

Skrevet

Uff! Minus og minus blir forhåpentligvis pluss i dette tilfellet!

Skrevet

17:35 igjen.

Klarte jeg virkelig å skrive "godt der" ??

Flaut. rødme rødme.

Jeg har gått på offentlig skole dersom noen lurer.

Skrevet

Ja og med tanke på hvor mange prosent som går offentlig kontra privat er vel ikke det noe overraskende?

Skrevet

Ganske gode erfaringer med grunnskolen, men veldig dårlig på ungdomskolen. Jeg gikk på Steinerskolen selv. Dette var i Kristiansand. Det er lenge siden, så kanskje det har blitt bedre nå.

Det var små klasser, noe som egentlig ikke gjorde noe på barneskolen. Vi brukte mye tid på maling, håndarbeid og sløyd. Eurytmi er jo noe for seg selv da, det likte jeg aldri...

Ungdomskolen fungerte ikke i det hele tatt. Vi fikk nesten aldri prøver, ble aldri utfordret i noen ting og byttet lærere hele tiden. Fikk sjokk da jeg kom på videregående og faktisk måtte gjøre noe. Matte som læreren på steiner sa jeg var så god i strøyk jeg i på vgs, vi hadde jo bare lært pittelitt brøk og nesten ikke likninger.

Skrevet

Så fint at så mange har tatt seg tid til å gi så gode svar!

Så mye klokere er vi riktignok ikke. Er jo både klare fordeler og noen ulemper.

Skal undersøke nærmere med skolen (er forøvrig Trondheim det er snakk om), og hva pedagogen hans i barnehagen mener.

Synes dette er veldig vanskelig og ikke minst viktig tema. Har til gode å høre noe bra om barneskolen her fra foreldre, så da er det naturlig for oss å søke alternativer.

HI

Skrevet

Send avgårde en søknad først som sist, dere er ikke alene om å søke dere til Steinerskolen om dagen og klassene fylles fort opp.

Dersom dere ikke vil likevel er det bare å gi plassen til noen andre. Det er ikke bindende påmelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...