Gå til innhold

vaginal fødsel neste gang også?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke planlagt noe barn til enda, men HVIS.

Jeg fødte en datter for snart 2 år siden og revnet litt under fødsel.

Jeg synes tiden etter fødselen var verst, kjempe vondt i stingene og klarte nesten ikke sitte i flere uker etterpå....

Sex klarte jeg ikke ha uten bedøvelseskrem før 1 år etter fødselen..

Kan enda kjenne idag at det er NOE som gjør litt vondt, men det er overkommelig:)I tillegg har jeg fått et rart forhold til underlivet mitt, kan ikke beskrive det annet enn rart...og kjenner at det er annerledes down there.........

Jeg er så feig at jeg har tenkt litt på keisersnitt neste gang om jeg er så heldig å bli gravid igjen da...men samtidig vil jeg jo føde vaginalt, men jeg føler jeg blir så ødelagt:( er det verdt det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, hvor mye revnet du, da? Har du noen problemer med lekkasjer, eller holder helt på alt av luft, urin osv.?

Jeg revnet grad 3c og valgte å ta keisersnitt med barn #2, jeg fikk selv velge om jeg ville føde vaginalt eller ta keisersnitt. Det er et vanskelig valg, men hovedgrunnen til at jeg valgte KS var at jeg var redd for inkontinens pga. at ny fødsel kan gjøre at man kan bli litt slappere nedentil (jeg har ikke vært superstram siden fødselen og har hatt litt problemer med luftlekkasjer og urgency).

Sjekk for øvrig keisersnittforumet, der er det flere innlegg om valg av KS eller vaginal fødsel pga. plager etter tidligere fødsler. Det kan hende du finner nyttig informasjon der. :)

Skrevet

Tuuuusen takk for svar=)

Vet ikke akkurat hvor mye jeg revnet, fikk ikke noe "oppsummering" av jordmor. Hun sa bare litt......hva det betyr aner jeg ikke.

Hva er grad 3?det er vell ganske mye?:S

Jeg plages med at det kommer litt urin når jeg hopper(hopper tau eks.) og det plager meg:( har prøvd knipeøvelser, men føler ikke det funker noe...

Skrevet

Jeg ble klippet en del pga vakuumforløsning i første fødsel. Hadde mye vondt de første 14 dagene, og kjente også godt til at jeg hadde blitt sydd i lang tid etter fødselen. Både under sex og ellers(tok forøvring laaang tid før jeg klarte tanken på å ha sex igjen).

Var aldri i tvil om at jeg skulle bli gravid igjen og ha ny vaginal fødsel. Har keisersnittangst jeg da...

Var selvsagt redd for å bli klippet/revne igjen. Men tenkte som så, jeg kom meg gjennom det sist, og da klarer jeg det igjen.

Neste fødsel ble styrtfødsel og jeg hadde ikke jordmor tilstede før hodet var på vei ut. Når ingen holdt imot, revnet jeg såklart igjen. Men bare der jeg hadde blitt klippet.

For min del var dette bare til det bedre, jeg hadde mye mindre vondt de første ukene etter fødsel. Jeg kjente jeg var sydd, men klarte i det minste å sitte normalt, det greide jeg ikke etter første fødsel de første 14 dagene.

Og nå i ettertid er ubehaget som jeg kjente etter første fødsel borte. Har ikke hatt sex igjen, så vet ikke hvordan det vil kjennes da.

Nå var jeg antageligvis sydd litt stramt første gang og ved å revne på nytt ble dette rettet opp i :-)

Skrevet

Hvis jordmoren ikke oppga noen spesiell grad til deg, har du nok ikke revnet så mye. :) Når man revner grad 3, er det helt tilbake til rompehullet, og deler av lukkemuskelen blir skadet (hvor mye gjenspeiles i hvlken grad du har).

Men selv om du ikke revnet så mye, høres det jo ut som om du har noen plager i ettertid... Jeg ville tatt dette opp med fastlegen din, jeg, kanskje du kan få en sjekk hos en gynekolog? Og ved en evt. fremtidig fødsel ville jeg bedt om en vurdering på sykehuset i forhold til hvordan du skal føde neste gang, hvis du har plager som kan bli forverret ved en ny vaginal fødsel, kan jo KS være det beste alternativet.

Personlig synes jeg KS gikk veldig fint, men jeg ville jo foretrukket å bare hatt vanlige fødsler uten komplikasjoner, da, det er langt enklere enn å være begrenset pga. et operasjonssår i flere uker etter fødselen. :)

11:55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...