Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #1 Skrevet 18. november 2011 Har en ettåring som ikke har fått tenner, ikke kan krype (åler seg på magen), ikke vil stå på beina. Da jeg nevnte det til helsesøster for et par uker siden så jeg at hun ble litt stuss. Ellers er h*n på nederste kurve når det gjelder vekt og lengde, har alltid vært liten, har ikke ville die i det hele tatt, flaskebarn fra dag 1. Har mange bekjente som fødte i fjor, og alle de barna kan både gå, krype og har fått tenner for lenge siden. På babytreff får jeg "sympati-blikk" når jeg snakker om at hun ikke kan gå/krype enda. Noen med erfaring rundt dette tema?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #2 Skrevet 18. november 2011 Om du er bekymret ville jeg fått henvisning til barnelege. Barn utvikler seg i forskjellig tempo så for din egen del ville jeg forsøkt å ikke sammenligne med andre barn. Men forstår at det er vanskelig. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #3 Skrevet 18. november 2011 Tror jeg ville tatt en tur til fastlegen. Hvertfall når det er så mye som er sent, men alle barn er forskjellige.. Noen er kjappe og andre er mer bedagelige. Kan jo og hende at hun er litt svak pga liten vekt. Greit å få sjekket det skikkelig, så klarer man å slappe av skikkelig og. Prøv å ikke sammenlign henne med andre babyer, kommer ikke noe godt uta det.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #4 Skrevet 18. november 2011 Det at en baby får tenner seint, kan ingen gjøre noe med... så jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal skape bekymring. Men det er klart at for deg personlig oppleves det som en ekstra ting. Noen ettåringer lærer ikke å gå før de nærmer seg 20 mnd.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #5 Skrevet 18. november 2011 Min gutt var 16 mnd når han begynte å gå. Var ikke interessert før, lå også på gulvet og ålte seg framover. Han hoppet heller over krabbestadiet.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #6 Skrevet 18. november 2011 Kanskje helsesøster kan henvise til en barnefysio? Vi hadde lignende problemer med vår datter (hun fikk sent tenner også men det har ikke noe med saken å gjøre) hun fikk påvist låsninger i ryggen og det bar rett til kiropraktor. Hun hadde låsninger mellom skulderblader og i bekkenet og hadde ingen mulighet til å hverken krabbe eller gå. Ikke engang komme seg opp! Vi hadde 4 behandlinger hos kiropraktor og 3mnd med fysio. Tiden etter dette brukte vi til å trene opp muskulatur i bein og bekken slik at hun til slutt skulle komme seg opp. Hun gikk rett før hun fylte 18mnd. Nå er det jo ikke sikkert at ditt barn har slike problemer i det hele tatt men er verd å sjekke ut! Barna blir veldig forsinket i grovmotorikken dersom man ikke fanger opp slik så tidlig som overhodet mulig.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2011 #7 Skrevet 18. november 2011 Det kan ver låsningar i rygg/nakke. Me hadde guten vår til manuellterapeut med kompetanse på babyar, trengte ikkje henvisning, og fekk gratis behandling. Han kom der då han var 3 mnd, og fekk etter kvart løyst opp i låsningane, men han var litt sein motorisk, så me fortsette hjå fysioterapeuten på helsestasjonen ei stund etter. Trur det skal vere lav terskel for at fysioterapeuten ser på barnet, så spør på helsestasjonen. Låsningane i nakken gjorde forresten at babyen ikkje likte å suge brystet på eine sida, sansynlegvis fordi det gjorde vondt i nakken hans. Kanskje det kan ligge nok slikt bak?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå