Gå til innhold

Lekser i barnehagen!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter går siste året i barnehagen og har leksebok i barnehagen. Det er lekser som skal gjøres i helgen, innlevering på mandag. Er dette normalt??? noen andre som har det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke hatt det slik nei. Ungene hadde en periode der de hadde med seg noen tegneark hjem, som de sa var lekse. Det var ungene som var skolestartere som selv hadde laget seg lekser for det var så gøy.

For meg så høres dette faktisk litt lurt ut, for noen kan det være greit å begynne forsiktig med lekser slik at de får litt trening på dette før skolen starter. Har to skole barn og veldig forskjellig leksemengde de har hatt i førsteklasse. Hun som går i tredjeklasse nå hadde kjempemasse lekser hver dag, mens hun som går i første nå nesten ikke har noen. Hun gjør alle leksene ferdig på mandag og det tar henne en halvtime om hun er treg.

Så forskjell på hvem lærere barna har og hvor mye lekser, få lurt å øve seg litt på det før skolen starter om en skulle komme i en klasse der det er mye lekser, det kan fort bli en veldig stor overgang.

Skrevet

Jeg er uenig i lekser i barnehagen. Førsteklasse er ment som den overgangen du snakker om Camilla, og det at det skal være krav til oppgaver som skal gjøres i helgene skal ikke skje engang for de minste klassetrinnene, det står det faktisk skriftlig i skoleverket på vår barneskole. Så at dette skjer i barnehagen synes jeg ikke er noe særlig bra. At de kan ha småoppgaver til itder er sikkert helt greit, men vi vet ofte at barn er litt vel ambisiøse i egen vurdering. De kan fint si i skolestratergruppa kl 12 på dagen at "joda vi kan ha lekser hjemme", men når klokka er 17 og det skal gjøres hjemme er det ikke sikkert det er like ltt å gjennomføre. Nei, la barn være barn!!! Leksetrening skal foregå i 1 klasse spør du meg!

Skrevet

Håper ikke det er normalt, for slik vil ikke jeg at det skal være. Barn må få være barn de få årene det går. Lekser og ansvar på den måten lærer de tidsnok.

Skrevet

Ja jeg har reagert kraftig på dette selv, for jeg synes dette tilhører skolen og ikke barnehagen.

Det er tall fra 0-10, hva som er størst og minst, små regnestykker, tegning av alle formene( sirkel, trekant, firkant osv) skriving av navnet sitt......... Hørte med ei dame i dag og hennes barn går i 1.klasse og de var på tallet 3 og hadde ikke lekser i helgen.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Dette synes jeg er helt greit. Veldig fint å begynne med innarbeiding av gode lekserutiner. Jenta vår gikk på 5-årsklubb i fjor og var inderlig stolt av alle leksene hun hadde med hjem. Lærte masse! :-)

Går i 1. klasse nå, og har alltid lekser på mandag, tirsdag og onsdag. Lese, skrive, matte. Har lært veldig mange av bokstavene nå, kan nesten å lese, har øveord og skriver diktat hver uke, og er kommet til tallet 10 i matte. Supert, synes jeg!

Skrevet

Så bra tenker jeg! Jeg synes norske barn lærer å lese altfor seint, det er jo masse potensiale der og lesing kan faktisk være kjempemoro.

Skrevet

Datteren min lærte forøvrig å lese da hun var 4 og er et veldig lekent barn som leker, tøser og tuller akkurat som andre barn.

Skrevet

Datteren min får med seg lekser hjem. Hun går i førskolegruppe. Hun synes det er greit og gjør de gjerne samme dag som hun får de.

Skrevet

Gutten min får ikke lekser i bhg. Synes det hørtes greit ut jeg da, men kanskje ikke i helgen.

Venninnen min bor i England, og der begynner barna på skolen da de er 4 år. Vi er jo nesten litt treige her i landet:-)

Skrevet

Eldste jenta mi gikk i førskole gruppe i fjor. De jobbet da med oppgaver i bhg tiden. De fikk ikke med spesifikke oppgaver hjem, men vi som foreldre bygget likevel videre på det hjemme.

Nå går hun i 1.klasse. De har lekser i ukedagene, men ikke over helgen.

Hun er ivrig og ber oss lage oppgaver til henne eller hun lager seg oppgaver selv.

Skrevet

NEI. Å gjøre lekser i helga er HELT borti natta.

At de kan få et ark å tegne mm er jo greit, men å kalle det lekse med innlevering over helga, nai.

Da jeg hadde barnehagebarn fikk de "lekse" noen ganger. Det var å hjelpe foreldre med å rydde etter maten, si snille ting, og de som ville si hvordan det hadde gått fikk det, de som ikke ville sa bare ingenting. Dette synst jeg var en bra "lekse", det ble noe annet liksom.

Skrevet

Jeg er så enig så enig. Lekser tilhører ikke barnehagen, men skolen. Og har skolebarn lekser i helgen???

Jeg blir så frusterert for dattern min er ikke motivert engang, og når det er vanskelig så blir hun super ukonsentrert.Og jeg tenker at dette ødelegger lysten videre..

Skrevet

Da tulla gikk i førskolegruppa i barnehagen hadde de av og til lekse fra en torsdag til den neste. Dette var stor stas, og tok ikke lange tida. Hun gjorde de alltid like etter barnehagedagen var over, og det var heller ikke hver uke de hadde lekser. Er ikke leksa stas for ditt barn, er du uenig i mengde, tidsfrist osv, så snakk med personalet.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...