Gå til innhold

Middag til litt eldre babyer - hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er junior 10 mnd, og han spiser stort sett det samme som oss (litt tilpasset med ingredienser og krydder selvsagt). Jeg synes det er kjempekoselig å spise med hele familien sammen, og har funnet ut at det kan gå greit siden pappan kommer hjem ca kvart over fire/halv fem hvis jeg har middagen klar. Men lurer litt på om det kanskje blir for sent likevel?

Han legger seg halv sju/sju, og da blir det ikke tid til noe kveldsgrøt. Men han spiser så godt ellers på dagen, og det virker ikke som om han savner grøten på kvelden. Han får en flaske mme før sengetid, og DEN er viktig ;)

Men spørsmålet er om det blir for sen middag? Jeg synes det er kjempevanskelig å skulle få tid til alle måltidene vi "bør" gi i løpet av en dag. Imellom lurer og aktiviteter så løper tiden, og han viser heller ingen tegn til sult utenom de måltidene han får. Og han legger jo godt på seg (stor gutt, nesten 11 kg). Skal jeg sette måltidsplanlegging foran familiehygge? Vi koser oss sånn når vi kan sitte sammen ved bordet og spise alle sammen, så det er litt trist om vi må gi det opp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir en halv avocado blandet med litt grøt/middagsmos/banan/frukt til kvelds. Så er minsten god og mett lenge. Får da pupp en gang i løpet av kvelden, og så er det natt. Avocado er fettrik, og gjør babyen mett lenge. Og jeg gir det stort sett uansett hvor sein middagen blir.

Skrevet

Om han ikke viser tegn til sult og legger godt på seg så ville jeg fortsatt som du gjør. Vi prøver også å få til at vi spiser sammen. Jenta vår er 6,5 mnd, så hun får ikke det vi spiser bestandig. Men om vi har noe hun kan spise får hun det. Og om det ikke passer med måltidsplanen hennes får hun vann, frukt, børdskalk, eller smake på maten vår når vi spiser.

Jeg synes det er viktig at vi spiser sammen, og at hun lærer seg det. Selv om hun er liten.

Skrevet

Så lenge han legger på seg som han skal ville jeg absolutt prioritert familiehygge ved matbordet.

Vi pleier også å servere middag som siste måltid (ca 1 time før sengetid rundt kl 18-18.30), har aldri gitt kveldsgrøt til storebror. Hvis gutten din er fornøyd med kveldsflaske og sover godt så har dere jo en ordning som fungerer supert. Gutten min likte aldri kveldsflaske så vi pleide å gi banan og avokadomos dersom det gikk for lang tid mellom middag og leggetid (eller som dessert hvis han ikke spiste så mye til middag)

Skrevet

Det er godt å høre :) Har vært litt engstelig for at jeg må gi opp vår koselige familiestund! Det er jo en gyllen sjanse for pappa å få være litt sosial ved måltidene til junior også :)

Da fortsetter vi som vi har gjort, takk for svar alle sammen :) Det var forresten et godt tips med avokado med banan eller grøt til som et lite kveldsmåltid! Nå gjelder det bare å finne en god avokado på butikken ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...