Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #1 Skrevet 17. november 2011 hei, jeg har da et spm som jeg håper noen kan hjelpe meg med,jeg har termin i januar, jeg flyttet fra bf i oktober/september pga brudd, flyttet til moren min med engang. jeg fikk engangsstønad mens vi var sammen,og fikk den beskjeden alle får om å bruke en sum til baby og resten til utgifter,, da vi gikk igjennom bruddet, fikk jeg beskjed av nytt kontor om å søke overgangsstønad og at engangsstønaden ikke skulle samordnes med os, sånn at jeg da kunne bruke hele beløpet fritt.... det jeg da er usikker på er, vi har bestemt oss for å komme oss igjennom dette og flytte sammen igjen, (vi har ikke generelt et ustabilt forhold men hadde noen fjell å klatre over nå) og da får jeg jo ikke os, og da blir det sånn at jeg ikke skulle bruke engangsstønaden? den er jo brukt opp :| .....hva vil de si da? noen som vet? nei jeg har ikke shoppet de vekk og kost meg, jeg har brukt de på regninger/gjeld, utstyr osv nytt og brukt, livsopphold og nye vintersko som jeg virkelig trengte,hadde bare ballerina.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #2 Skrevet 17. november 2011 Så lenge du flytter sammen med barnefar igjen så får du ikke OS.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #3 Skrevet 17. november 2011 Ja, du mister os, men hva skal dere leve av i når du er i permisjon siden du har "kost" vekk engangsstønaden?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #4 Skrevet 17. november 2011 Engangsstønaden får du fordi du ikke har optjent permisjonsrettigheter. Hva du bruker den på er ikke opp til NAV, men det er jo ment som et tilskudd til deg i barseltiden (dvs 6 uker etter fødsel). Du ahr altså brukt opp alle pengene FØR barseltiden din begynner, og det er jo rett og slett lite lurt! NAV sier jo ikke noe ift til at du har brukt opp pengene som rettmessig er dine. Men du får jo ikke noe mer av den grunn!!!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #5 Skrevet 17. november 2011 Du har solgt skinnet før bjørnen var skutt. Det var dumt av deg og du får ikke noe mer stønad.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #6 Skrevet 17. november 2011 hvordan har jeg kost vekk den engangsstønaden? leste du det jeg skrev? vet at jeg ikke får overgangsstønad, det jeg er usikker på er om jeg skal få noe livsopphold eller noe nå? ettersom de sa at jeg kunne bruke det når jeg var singel, blir forvirra av mitt eget problem her...hmm
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #7 Skrevet 17. november 2011 Du burde ha ventet med å bruke opp engangsstønaden til os var inne på konto. Sent å si det nå, men det er aldri lurt å bruke alle pengene man har før man har nye penger inn på konto. Du vil ikke ha krav på noe stønad de 6 første ukene av barseltiden og etter det så bør dere vurdere at far tar permisjonen om han har jobb for da vil ha få permisjonspenger og da kan du gå ut i jobb. Vips: To inntekter.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #8 Skrevet 17. november 2011 herregud, dette er nytteløst, jeg har 3000 kr igjen, og jeg har verken kost bort pengene eller lignende, jeg brukte dem på ting jeg måtte siden de sa jeg skulle gjøre det, og alikevel få os, men nå som vi skal flytte sammen igjen så gjelder ikke det og da har jeg krav på 0 ? er det virkelig fy meg da? jeg kan jo ikke gå ut i jobb jeg, bf har ingen rett til permisjon og har alle rede en praksis jobb og en kveldsjobb, så får man jo ikke satt en ny født på barnehage? kan dere ikke være så snill å hjelpe uten å få meg til føle meg dårlig? kanskje jeg høres dum ut for dere men jeg ante ikke at jeg skulle havne i denne klypa,og ville aldri kost bort penger for så å sitte igjen uten noe og sette kommende barn osv i en dårlig økonomisk situasjon
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #9 Skrevet 17. november 2011 Tanken med at du ikke får OS lengre når du flytter sammen med ham igjen, er at du ikke lengre er alenemor, og han da må forsørge dere. Eller - du forventer det selv, siden du ikke har opparbeidet permisjonspenger og i tillegg har brukt opp engangsstønaden. Men jeg tror ikke det er mulig å leve på en engangsstønad hele svangerskapspermisjonen uansett. Det er vel derfor enkelte må gå ut i jobb veldig tidlig.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #10 Skrevet 17. november 2011 Uansett hva NAV har sagt og ikke sagt så er du selv ansvarlig for egen økonomi. Og når man har lite penger så må man tenke langsiktig og ikke bruke opp alt på en gang. Vi kan dessverre ikke hjelpe deg. Vi kan ikke lyve og vi kan ikke gi deg penger. Beklager.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #11 Skrevet 17. november 2011 Du må jo kunne gå ut i jobb eller studier slik at du får en inntekt, far får vel fødselsstipend og permisjon fra jobben sin ifm fødsel.? Du kunne jo vært student før fødsel og mottatt fødselsstipend. Du kunne vært i arbeid og mottatt lønn i permisjonen. Du har altså valgt å ikke gjøre noen av delene og står derfor uten inntekt. Da må du jobbe eller studere for å forsørge deg selv.
Gjest ->>- Skrevet 17. november 2011 #12 Skrevet 17. november 2011 Det vil, som flere sier, si at du ikke får noe mer stønad. Det er forventet at han/du klarer å forsørge dere selv, som en familieenhet. Dersom dere har svært lav samlet inntekt, er det muligheter for å få supplerende sosialhjelp, bostøtte etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå