Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #1 Skrevet 17. november 2011 Uff, nå er jeg frustrert og lei meg! Begynte i ny jobb i høst; en jobb med mange tunge brukere innenfor rus og psykiatri, mange mennesker med store utfordringer. Mange frustrerte mennesker, som man ofte ikke kan gi den oppfølging de trenger og gi den hjelpen de ønsker pga. begrensede ressurser. Jeg har mye kontakt med brukerne. Stort sett opplever jeg at jobben jeg gjør er meningsfull, jeg liker å ha kontakt med mennesker og har lang erfaring med lignende jobb, bare ikke med like mange og like tunge brukere. Opplevde aldri at det var problematisk på noen måte. Nå synes jeg mange, ikke alle, dager er preget av kjefting, hyling, skriking, trusler, psykisk vold. Noen dager preller det av meg, andre dager går jeg rett i kjelleren. Mange dager etter samtaler med brukere, har jeg høy puls i mange timer etter på, skjelver på hendene - har begynt å gråte opp til flere ganger (ikke mens jeg har vært sammen med brukerne, men etterpå). Den siste tiden har det begynt å knyte seg i brystet, kjenner at jeg i blant får problemer med å puste. Jeg gruer meg til å gå på jobb, kvier meg for å vente på bussen etter jobb, kvier meg for å handle på senteret her jeg bor/jobber, men reiser heller et godt stykke unna osv. osv. osv. for å slippe å møte brukere utenom jobb. Jeg opplever at terskelen på kontoret er litt for høy for hvordan brukerne kan få lov til å oppføre seg, uten at det blir reagert. Jeg forstår at når man jobber med denne brukergruppen, må man tåle mer enn man ville gjort ellers, men det skal vel ikke være slik at man skal tåle alt...? Lurer på om dette er noe for meg i det hele tatt, men jeg er ikke typen som bare gir meg heller. Kan også legge til at jeg har hatt et tøft år personlig, mistet noen som sto meg veldig nær tidligere i år - og har ikke våget å ta det riktig inn/gitt meg selv tid til å sørge. Mulig at jeg derfor tåler mindre enn jeg vanligvis gjør... Er så usikker på hva jeg skal gjøre... Vil så gjerne ha denne jobben - og mestre den... Vil jeg takle det bedre etterhvert? Noen som har erfaringer de vil dele?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #2 Skrevet 17. november 2011 Jeg vil anbefale deg å snakke med kollegaer om dette evt leder.. Du trenger veiledning i forhold til hvordan disse brukerne skal møtes, og du trenger en person du kan snakke med etter møtene sånn at du får det du opplever "ut" av systemet.. Om det ikke finnes refleksjonsgrupper der du jobber burde det absolutt finnes - da kan man møtes og snakke sammen om de tingene man opplever som vanskelig i jobben og få tips om hvordan andre takler det f.eks.. Ikke hold det inni deg ihvertfall - du trenger å få snakke med noen om det!! Kan hende er det også på sin plass å diskutere hvor grensene bør gå for hvilken oppførsel som godtas av dere av brukerne og hvordan det skal formidles til brukerne og takles dersom noen "protesterer" på strengere regler... Det kan hende du over tid vil finne din plass og "venne deg til" det hele og du skal føle deg trygg på jobb, men det skal sies at en slik jobb er ikke for alle og om du etter en tid med samtaler med andre, veiledning etc fortsatt ikke føler du mestrer det så kan det kanskje være på sin plass å se seg om etter noe annet..
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #3 Skrevet 17. november 2011 Du skal ikke tåle hva som helt, og terskelen for at arbeidsgiver reagerer mot uønskede hendelser fra brukere bør være lav - ikke høy! Sjakk ut hvordan arbeidsgiver har kartlagt og risikovurdert arbeidsmiljøet, og se på hva som står i handlingsplanen dor tiltak mot uønskede hendelser. Dette bør være tilgjengelig for alle! Jfr Interkontrollforskriften!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #4 Skrevet 17. november 2011 Tror du har et poeng når du sier at kontoret du jobbe ved har tillatt for mye av dårlig oppførsel. De er sikkert blitt vant til det, dessverre. Har du ingen overordnede du har tillit til som du kan snakke med? Hvis du i utgangspunktet ikke er av dem som tar inn over seg andres skjebner, så er det ikke nødvendigvis du som må forandre deg. Greit at man må tåle litt i slike yrker, men det får da være grenser. Det gjelder brukerne også, man kan ikke la all slags oppførsel være tillatt før det får konsekvenser. Kunne det vært mulig å få inn en Securitasvakt eller to, som preventivt tiltak slik de har på legevakten, vaktapoteket og andre utsatte steder?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #5 Skrevet 17. november 2011 Jeg har snakket med både kollegaer og leder om dette. Kollegaene mine støtter meg i at det blir tolerert alt for mye, men ledelsen er ikke helt med... Så det er litt vanskelig. Har en leder som ikke har erfaring fra området i det hele tatt, han forstår nok ikke riktig hva slags mennesker Har vært ærlig overfor min nærmeste leder om hvordan jeg føler det, men ble ikke møtt med mye støtte... han ble tvert i mot litt avvisende og sa at det var forventet at jeg taklet dette. Vi har en securitasvakt vi kan ringe, men det blir så og si aldri gjort. Jeg har tatt opp flere episoder som jeg har ment at det bør skrives avviksmelding på, noe jeg har tatt opp med leder og at jeg trenger opplæring på å skrive avviksmelding, noe jeg ikke har fått. De kollegaene jeg har spurt vet heller ikke hvordan de skal gjøre det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå