Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #1 Skrevet 17. november 2011 Dette er tall fra USA Herregud håper det ikke blir sånn i Norge, derfor er det viktig å si ifra hvis du vet om noen som blir seksuelt misbrukt, og det er viktig å lære barna sine om dette slik at de tørr å si ifra hvis noe skjer med dem!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #3 Skrevet 17. november 2011 Så nå at l og e hadde byttet plass
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #4 Skrevet 17. november 2011 Jeg er mamma til jenter på fire og seks. Hvordan fortelle disse jentene hva de skal passe seg for? Noen andre som har tatt den praten med barna sine og som har noen gode råd?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #5 Skrevet 17. november 2011 Hvorfor skulle det være lavere tall her til land enn i USA? http://www.nkvts.no/tema/Sider/BarnogUnge_Definisjonerogomfang-seksuelleovergrep.aspx
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #6 Skrevet 17. november 2011 Her er iallefall noen råd om hvordan man kan snakke med barna sine: http://goo.gl/SNHOs HI
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #7 Skrevet 17. november 2011 Nei, det er nok mye av det her også men man hører så lite om det dessverre. HI
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #8 Skrevet 17. november 2011 Hvor har du de tallene fra og hva legger du i "blir sexuelt misbrukt. Det er stor forskell på om barnet en gang i oppveksten har opplevd å bli kysset av noen uten å ønske det eller å ha blitt strøket over puppene en gang på skolen og det å bli ukentlig voldtatt. Jeg klarer ikke helt å tro på de tallene.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #9 Skrevet 17. november 2011 Hvis man tar med alle "overgrep" også sjikane fra medelever, titting blotting ol synes jeg tallene er hverken skremmende eller overaskende høye. Hva skal til for å kalle det et seksuelt overgrep?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #10 Skrevet 17. november 2011 skulle ønske moren min så etter tegn og signaler når jeg bodde hos faren min...norge er dårlige på dette, hadde ting vært bedre hadde kanskje det blitt oppdaget for min del, og mange andre som sikkert er i samme situasjon
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #11 Skrevet 17. november 2011 De sa det på Oprah, og jeg tror de skjekker ut data før de sier noe som helst om det temaet der. Står på siden deres også. Det er en grunn til at jeg skrev dette innlegget, nordmenn vet jo ingenting om seksuel misbruk på barn. HI
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #12 Skrevet 17. november 2011 Det er gjort mange underøkelser i Norge også. Vi vet en hel del, men det har, akkurat som i USA, blitt brukt mange ulike deffenisjoner både på hva som skal regnes som seksuelt misbruk og hvor gammel man er når man slutter å være barn. I tillegg sliter de fleste undersøkelsene med lav svarprosent. Tallene er derfor veldig usikkre. Veldig mange barn har opplevd for eksempel at jevnaldrende gutter titter på dem i dusjen, men skal det regnes som et overgrep i denne sammenhengen? Hvis alle slike mindre alvorlige hendelser tas med får vi nødvendigvis høye tall, men samtidig er det tall som kansje ikke kan brukes til så mye annet enn å skremme foreldre.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #13 Skrevet 17. november 2011 Men det er vel samme om det er 1 av 10 eller 1 av 4 som blir missbrukt, men det man vet er at det er mange flere enn man vet om og det er utrolig lite om dette i media..men nordmenn er så blåøyde og tror ikke på det før det hender dem selv dessverre!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #14 Skrevet 17. november 2011 Jeg nekter faktisk å tro på de tallene om jeg legger til grunn MIN definisjon av sexuelt misbruk. Har krav til en viss alvorlighet til episoden før det blir kallt sexuelt misbruk.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #15 Skrevet 17. november 2011 Selvfølgelig betyr det mye om det er 1% eller 25% det dreier seg om. Det betyr også veldig mye hvilken type overgrep de blir utsatt for og hvilke konsekvenser det får for dem. Jeg har selv blitt utsatt for ting som i noen undersøkelser ville kvalifisere som overgrep (titting og blotting) men det har aldri plaget meg og jeg synes det ville være synd om det ble satt inn store resurser på dette området for å forbedre statistikken i stedenfor å bruke resursene på å hindre de alvorlige overgrepene, selv om de ikke betyr så mye prosentmessig. Det er også et problem at når slike høye forekomster slås opp blir det hele så lite troverdig at det faktisk kan undergrave arbeidet mot problemet. Når alle typer overgrep puttes i samme store bås blir det vanskligere for dem som har opplevd noe virklig ille å bli hørt og tatt på alvor.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #16 Skrevet 17. november 2011 Hvem skal bestemme hva som er virkelig ille da? hvor skal grensene gå? Skal noen si det at nei det du opplevde var ikke farlig nok? Er det ved penetrering det er grovt nok eller hvis man blir tvunget til å ta på den gammle? Det vil bli ennå værre å innrømme at noen har vært slem med deg hvis du ikke vet hvor på grensen du er!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #17 Skrevet 17. november 2011 Da er jeg spent på hva din definasjon er! Kanskje jeg aldri har vært ett offer for incest da.....
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #18 Skrevet 17. november 2011 Det er ikke noen enkle spørsmål å svare på, men det at det finnes så ulike oppfattninger av hva som bør regnes med i slike statestikker gjør det vansklig å bruke tallene til noe fornuftig. Det blir som om det slås stort opp at 95% av norges befolkning er forbrytere fordi de deffinerer "forbryter som en som har brudt norsk lov, for eksempel ved å kjøre for fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå