Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #1 Skrevet 17. november 2011 Har en jente som går i første klasse. Hun kan ikke klokken ennå, og klarer da heller ikke å holde styr på når skoledagen er ferdig eller ikke. På torsdagene har hun leksehjelp etter skolen og har ikke rett på skoleskyss, så da henter jeg henne kl. 13.00. I dag får jeg telefon klokka 12.30 av en mor som forteller at hun står på parkeringsplassen med datteren min som gråter og er redd for at ingen mamma kommer. Jeg kjører ned med en gang, og da sier datteren min at hun glemte at det var leksehjelp, og sa til den ene læreren at jeg skulle komme å hente henne. Så hadde hun stått der da i 20-30 min. Treffer en av lærerene når jeg går mot klasserommet. Hun begynner med å si "uff, vi er ikke vant med at hun stikker av". Jeg svarer at jeg er litt overrasket av at jeg får telefon fra en mor og ikke skolen, og syns det er litt urovekkende at hun står der i nærmere en halv time uten at noen kobler hva som har skjedd. Læreren sier at "ånei, det tok ikke så lenge, en lærer var ute hos henne etter bare noen minutter" Jeg svarer at det kan jeg ikke få til å stemme, for det var en mor som ringte meg, og da var klokken allerede 12.30. Læreren fortsetter med at "Ånei, det gikk ikke så lang tid, men vi beklager, det slikt skal ikke skje". Jeg kjenner jeg blir forbanna av at hun står der og lyver. Jenta mi hadde da for fader ikke stått livredd og gråtende på parkeringsplassen etter 2-3 minutter, og jeg ser da hva klokka er. Og at læreren bare tar hennes ord på at hun skal bli hentet og ikke sjekker meldingsboka.... Det er bare for sløvt. Jeg bare gikk, kjenner at jeg ble så sint at ikke noe konstruktivt at kommet ut av meg der og da. Og noe lignende har skjedd tidligere i høst. Da bare satte de henne på skolebussen en torsdag, for de trodde ikke hun skulle ha leksehjelp. Heldigvis var jeg hjemme så jeg tok imot henne en time for tidlig, men ante jo ingenting om hvorfor hun kom da. Fikk heller ingen telefon om det som var skjedd, bare en lærer som spurte meg dagen etterpå "Gjorde vi rett i går?" Sa jo at det ikke var rett, men at jeg var hjemme så det gikk bra. Tenkte at feil kan skje, og gadd ikke å hisse meg opp den gangen. Syns jo det er rart at de ikke sjekker listene om hvem som skal ha leksehjelp før en setter en 6-åring på bussen? Og ihvertfall at de ikke sjekker etterpå, eller tar en telefon for å forsikre seg om at hun er kommet hjem og treffer folk. Hva hadde dere gjort etter et par slike situasjoner? Bedt om møte med rektor?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #2 Skrevet 17. november 2011 Rektor gjør fint lite i en slik sak. Klargjør ovenfor hennes lærere at de kun skal forholde seg til det som står i meldingsboka. Så får du heller skrive melding omså hver dag om hvor hun skal hentes og slikt.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #3 Skrevet 17. november 2011 Kjenner jeg er glad jeg ikke jobber på skolen. Det må være et styr uten like å holde oversikten over hvem som skal hvor, til hvilkne tider...
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #4 Skrevet 17. november 2011 Vel, med 8 elever i klassen, så tror jeg ikke det er så veldig styr.... HI
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #5 Skrevet 17. november 2011 Hehe, en ting er når det er åtte elever, da bør det gå ann. Men når det er 28 i en klasse og foreldrene blir sure over at læreren ikke vet om det er mor eller far som skal hente, om eleven skal gå hjem eller ei osv, da er jeg glad jeg ikke jobber på småtrinnet... Tror ikke alle foreldre skjønner at ungen ikke er i bhg enda.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #6 Skrevet 17. november 2011 Her er det så enkelt som at de som skal på SFO eller haleksehjelp blir hentet i klasserommet. De andre går hjem selv eller venter ute til de blir hentet. Skolen har ikke noe ansvar for å følge ungene hverken på bussen eller passe på om de faktisk blir hentet.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #7 Skrevet 17. november 2011 Joda, men det blir jo noe helt annet. Tror du har misforstått. De har jo et ansvar for at ungene kommer seg på leksehjelpen vil jeg påstå. Jeg kan ikke vite at ungen min står på parkeringsplassen og gråter i nesten en halv time for at ingen lærere har fått med seg at hun ikke er dukket opp til leksehjelp. Hun har avtale om å være på skolen til 13.00 på torsdager og da forventer jeg at hun er deres ansvar til kl 13.00. Og når læreren da står å lyver om hva tid de oppdaget det, så syns jeg faktisk at det er ganske uprofesjonelt. Det er da de skal legge seg helt flate. Og når det er andre gang noe lignende skjer på 3 mnd, så vitner det jo om at det ikke er god nok kontroll. HI
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #8 Skrevet 17. november 2011 Ja det har jeg også forståelse for. Men her er det jo snakk om at de har sendt henne hjem en time før tiden for andre gang. Og når de da ikke engang har vært sikre på om de har gjort riktig, så gidder de ikke å ta en telefon for å forsikre seg om at det er noen som kan ta i mot henne. Jeg syns faktisk de bør ha kontroll over når elevene slutter på skolen. Det er ikke verre enn å henge opp en liste. At de skal vite hvem som henter, eller hvordan de skal komme seg hjem kan ikke forventes. Det er jeg helt enig med deg i.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #9 Skrevet 17. november 2011 Hos oss, har vi et ansvar, læreren kan ikke passe på alle, og de må lære seg å bli selvstendige. Helt supert, mener jeg, Lærer gjør så godt hun kan, men sier at når elevene sier noe, så stoler hun på det. Helt enig at det var dårlig å lyve om det, lite proffesjonelt. Bare husk at ting kan bli oppfattet forskjellig:)
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #10 Skrevet 17. november 2011 Helt fint at de skal bli selvstendige, men det er jo nettopp som du skriver, de skal læres til og bli selvstendige. Det er noe annet å lære enn å forvente. Og forvente at en 6-åring som ikke kan lese eller kan klokken skal holde styr på sin egen skoledag syns jeg er for drøyt. Og klart foreldre har et ansvar på det som er utenfor skoletiden, men jeg ser ikke helt hva jeg kunne gjort her. Jeg kan ikke vite at hun står på parkeringsplassen når hun skal være på leksehjelp.... Her har vi fått beskjed om at muntlige avtaler med elevene ikke er ok, skal de hentes tidligere e.l så skal det skrives i meldingsbok.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #11 Skrevet 17. november 2011 Skolen har helt klart et ansvar for at de rette ungene kommer seg på skolebussen, og at de som skal ta buss faktisk kommer seg på bussen. Skolen har faktisk ansvaret for ungene på skoleveien også. Her har skolen helt klart glippet! Når det er sagt så synes jeg barnet bør kunne lære seg hvilke dag det skal på leksehjelp. Iallefall bør du som mor sørge for at hun hver morgen vet hva hun skal på ettermiddagen Dessuten må hun lære å gå inn på skolens kontor dersom du ikke dukker opp slik hun trodde. Hun har altså stått på parkeringsplassen i en halv time uten å vite hva hun skal gjøre? Det kan være skremmende for en 6-åring. Skolen skulle helt klart sjekket henne inn på leksehjelpen. Men når hun først hadde gått og oppdaget at du ikke kom likevel, bør hun læres til å be om hjelp fra kontoret på skolen og ikke bli stående på parkeringsplassen. For det KAN jo tenkes at du blir forsinket en dag du skal hente henne også....
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #12 Skrevet 17. november 2011 Jeg er lærer og ved vår skole så har vi lærere både ansvar for å se til at ungene kommer seg på SFO, til leksehjelp og på bussen. Det er alltid 2 lærere som har buss-vakt for å passe på at ungene kommer seg på rett buss og at ingen blir stående igjen. Ville tatt det opp med klassekontakten. Noen må da ha savnet henne på leksehjelpen og lurt på hvor hun var?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå