Gå til innhold

Dette går nok ikke veien:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

HCG hadde økt fra 35 000 til 76 000 på 6(!!) dager fra uke 6+2 til 7+1. Legen min mente dette var en grei stigning men han har virkelig ikke peil. Jeg endte opp med å måtte stikke ned neste uke for en ny test. Hvorfor kan jeg bare ikke få ultralyd. Æsj, lurer på om jeg bare ikke skal ta en privat ultralyd and have it over with. Selve verdien er ikke ille for tidlig 7 uker å være men stigningen er laaaangt ifra en dobling. Åh huff.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei.

syns det var en grei stigning jeg...

se svaret jeg fikk fra jordmor da jeg spurte om hcg stigning...

HCG - svangerskapshormonet, vises i blodprøve i hele svangerskapet.

HCG fordobler seg hver 2. dag til nivået ligger på ca 10.000, for så å øke langsommere. Ved 8-10 ukers svangerskap (etter siste menstruasjon) er det på et maksimum, så faller det til ca 20.000 for resten av svangerskapet. Det er store variasjoner, og i som du ser av tabellen under er hcg nivået ditt normalt:

Tabell serum HCG-nivå:

fra befruktning/ fra siste mens (mIU/ML or IU/L)

7 days 3 weeks 0 to 5

14 days 28 days 3 to 426

21 days 35 days 18 to 7,340

28 days 42 days 1.080 to 56,500

35 - 42 days 49 - 56 days 7,650 to 229,000

43 - 64 days 57 - 78 days 25,700 to 288,000

57 - 78 days 79 - 100 days 13,300 to 253,000

dette går bra skal du se..

Skrevet

Kanskje du burde bestille ultralyd selv så du slipper usikkerheten?! Hold oss oppdatert, lykke til!!!

Skrevet

Uff stakkars, så frustrerende å ikke vite. Men hvis legen mener at stigningen er fin så tror jeg du kan stole på det, stigningen flater jo ut etterhvert.... Men bestill deg en privat ul i morgen!! Er det ikke verdt pengene og tiden i stedet for å gå å bekymre seg i enda 10 dager? Og det er ikke sikkert at du føler deg klokere etter neste måling... Da vet du i det minste, er det liv kan du lene deg tilbake, hvis ikke kan du komme deg videre. Kan ikke se at det finnes en bedre løsning enn ul for deg her.... Skal i hvertfall krysse alt jeg har for at den lille har det bra xxxxx stoooor klem:-)

Skrevet

Bestilt time hos en dyktig gynekolog i Asker! Skal dit på mandag. Igrunn er det lang ventetid men jeg sendte henne mail og hun sa hun kunne ta meg imot på mandag kl tre! Hun var ikke veldig bekymret utifra det jeg skrev til henne men mente at en ultralyd i en slik situasjon var et fornuftig valg. Dette går som det går, mange før meg som har mistet og blitt gravid igjen. Dessuten tar jeg ikke sorgene mine på forskudd, kan jo godt være at alt er bra. Tusen takk for omtanke damer! Veldig godt sagt TurboJenny, enten så kan jeg slappe av eller så kan jeg starte prosessen med å komme meg over hva det nå enn er.

Skrevet

Hørtes lurt ut Trilletrill, alt er nok i skjønneste orden skal du se;-)

Skrevet

Hei Trilletrill!

Håper alt er bra med deg og spira!

Vil bare si at jeg hadde en stigning på 20000-27000 på to dager. I uke 7, altså ikke nærheten av dobling.

Du har jo hatt en stigning på rundt 6800 pr dag i snitt.

Nesten like mye som jeg hadde på to dager...

Da jeg kom til legen var hun litt negativ siden det var så lite stigning, men hun ringte en spesialist som sa at det var helt fint, siden stigninga flatet ut etterhvert. Kun i begynnelsen at hcg dobler seg.

Jeg har vært på ul og sett ett bankende hjerte, og håper og tror at du opplever det samme!

Skrevet

Tusen takk<35og3åring! Så innmari godt at alt stod bra til med bebisen din;) Jeg håper at den økningen ikke er så ille nei. Håper at alt står bra til og at jeg får se et bankende hjerte på ultralyd! Da kan man slappe av.

Skrevet

Heisan!

Stikker innom fra 2. trimester.

Jeg målte hcg i 1. trimester sånn som deg, og hadde på dag 6+1 ca 38000, etter 6 dager (7+1) hadde hcg steget til ca 95000. Dette var heller langt fra en dobling, men fikk beskjed om at dette var helt normalt (både av lege og på tidlig UL som jeg tok i uke 8), særlig i forhold til at tallene var så høye i utgangspunktet.

Er no i uke 20 og alt går fremdeles helt strålende! Kjenner den lille sparke og bevege seg både titt og ofte.

Så tror nok at du kan ta stigningen helt med ro! Dette går nok bra skal du se :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...