Gå til innhold

Ikke behandle UVI?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et par dager mistenkt at jeg kan ha UVI.

Jeg har hyppig vannlating, smerte ved vannlating og noe murring i magen. De vanligste symptomene altså

Har bare hatt det en gang før og da var jeg gravid, men med svake symptomer, så vet jo ikke helt hvordan det skal kjennes ut.

Nå i kveld har det begynt å gjøre mer vondt når jeg tisser, så jeg er litt mer sikker på at det er det jeg har.

Men så leser jeg på en legeside at stort sett trenger ikke Uvi behandles, det går i de fleste tilfeller over av seg selv. Er det vanlig praksis altså? Har liksom inntrykk av at det alltid behandles.

Hadde tenkt å få sjekket en urinprøve i morgen jeg, men kan kanskje bare droppe det da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at UVI må behandles, det forsvinner ikke av seg selv. Ta deg en tur til legen med en urinprøve i morgen du. Positiv urinprøve + symptomer =behandling.

God bedring! Hilsen sykepleier.

Skrevet

Jeg har alltid fått antibiotika for det (er plaget med blærekatarr og uvi), men den ene gangen jeg droppet å dra til legen så gikk det over i nyrebekkenbetennelse som resulterte i ambulanse til sykehus, innleggelse, morfin og 7 dager i sykehussenga. Ikke å anbefale!

Dra til legen du. Så får legen se på det og avgjøre om det er uvi og om du trenger medisin. Ikke vent på at det blir verre.

Skrevet

Jeg er plaget med hyppig UVI. Så lenge smertene ikke blir veldig sterke, eller infeksjonen langvarig (over 1 uke) lar jeg det gå sin gang. Jeg drikker mye vann og går på do minst annenhver time for å unngå å ha gammel urin i blæra mens infeksjonen står på. Til kvelden drikker jeg appelsinjuice eller tranebærjuice, da bakteriene trives dårligere i sur urin.

Blir smertene sterke eller infeksjonen ikke går over, må jeg ha behandling. Men antibiotikakuren er for meg stort sett langt mer invalidiserende enn infeksjonen, så jeg prøver å la være.

Skrevet

Tranebærkapsler! Fikk de tom anbefalt av jordmor:) Forsvant fortfort, så slapp noe mer medisiner:)

Skrevet

Du må følge med hvertfall. For det kan gå til nyrene. Og det er ikke morro!!

Jeg klarer ikke å gå med uvi uten medisin. Blir sprø av uvi!! ;)

Skrevet

Jeg ville gått til legen og fått antibiotika. Jeg klarer IKKE gå lenge med uiv. Går faktisk på antibiotica for det nå jeg. Det tar det veldig raskt:))

Skrevet

Om man kjenner symptomene og kan starte egenbehandling med tranebærkapsler (og evt kjerringrokkte) samt inntak av mye væske vil man klare å snu infeksjonen før den får fotfeste. Men av erfaring vil man måtte ha antibiotika dersom infeksjonen får satt seg skikkelig. Jeg klarer å snu den om jeg kommer i gang med tranebær innen ett døgn etter symptomdebut. Så mitt råd til deg får være å ta overdose på tranebær, og avvente ett/to døgn, dersom det ikke er bedre leverer du prøve.

Greia er jo at det beste er å unngå antiviotika, så om man klarer å snu den med tranebær har man vunnet litt.

Skrevet

Fra starten av svangerskapet fikk jeg beskjed om at jeg hadde uvi, og at den var på grensen til å måtte behandles. Så hørte jeg ikke noe mer. Jeg antok at det ikke var farlig...i uke 27 ble jeg innlagt med nyrebekkenbetennelse, og det var like før ene nyren kollapset, siden det tar 3 dager før de finner ut hva bakterier etc som er årsaken. Så jeg hadde ikke effekt av antibiotikaen de 3 første dagene, de kunne ikke gi meg hva som helst siden jeg var gravid. Vondt og unødvendig, og jammen var det slitsomt. På et sykehus er det ikke mye søvn å få, jeg sov i 3-4 timer i døgnet. Man har ikke menneskelige behov på et sykehus (haukeland), svaret jeg fikk var: " Først og fremst behandler vi infeksjonen. Resten tar vi (les:du) oss av etterpå. Fortsatt har jeg ikke fått hentet meg inn igjen etter dette, siden det er fint lite igjen til meg under graviditeten. På fredagen kommer babyen ut, og jeg håper alt er vel:)

Skrevet

Takk for svar.

Hadde tenkt å kjøpe tranebærjuice/kapsler i dag, men klarte å glemme det. Har drukket litt sitronvann i kveld og kanskje skal jeg spise den appelsinen jeg har liggende, det gjør ikke vondt verre hvertfall :-)

Jeg vurderer nærmere hva jeg skal gjøre i morgen, rekker ikke å komme meg til legen før etter kl 12 heller.

Skrevet

Bøtt innpå med appelsinjus eller appelsin. Det hjelper :)

Skrevet

Har ikke lest de andre innleggene her men...

UVI skal behandles. Jeg hadde det nettopp og fikk forklart at de sjelden går over av seg selv. De utvikler seg heller, til feks nyrebekken betenelse. Det er jo ikke bra da...

Skrevet

Da har jeg vært hos legen, og joda det var Uvi. Men var ikke så kraftig utslag.

Uansett, det skulle behandles, så da blir det en ukes kur med Selexid. Det skulle vel ta knekken må ulumskhetene.

HI

Skrevet

Jeg tror du skal høre med din lege, i stedet for en eller annen lege på et nettsted og det han har skrevet en gang......

Du bør faktisk få det behandlet med antibiotika, fordi der er en reell risiko for nyrebekkenbetennelse. Og da er det verre, både ang medsin, og smerter.

Skrevet

Hvis du leser det siste innlegget mitt her så ser du enden på historien....

Og det var forresten på en apotekside dette stod. Jeg skulle sjekke hva som var symptomer på UVI, da jeg ikke har hatt UVI i "normal" tilstand før.

Jeg hadde ikke tenkt å la det gå ubehandlet hen, jeg ble bare litt overrasket over at det så ut til å være det som var vanlig praksis, altså stikk motsatt av hva jeg trodde.

Skrevet

Enkelte steder er dette faktisk praksis, vært med på leger som nekter å skrive ut antibiotika. Ganske irriterende å måtte krangle seg til å få behandlet det, iallefall når uvi`en går over til nyrebekkenbetennelse etter ett par dager for min del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...