Gå til innhold

lavkarbo- hot or not?:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

vær så snill å forklar meg hvordan man kan bli tynn av å spise bacon, meierismør o.l?

Dette er ikke et hån til dere som går på denne dietten, men jeg vil bare forstå!!

Tetter det ikke årene med alt det fettet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden man overhodet ikke spiser karbohydrater lærer kroppen seg å bruke fett og protein som brensel istedenfor karbohydrater som den jo foretrekker.

Du tetter som regel ikke årene (selv om noe får høyere kolestrol av lchf dietten), men det du gjør er å slite ut lever og nyrer som jo må rense blodet for alt fettet.

I USA og andre steder i verden forsker de nå på dette, siden de ser en markant økning av nyreskader på folk som har gått på ketolyse og lavkarbo.

En mellomting er nok å foretrekke, som f.eks Fedon Lindberg, han mener man kan spise lansomme karbohydrater, grovt mel, grønnsaker og noe frukt, men kutte i raske karbohydrater som sukker og hvitt hvetemel. Spis masse proteiner, men ikke så mye fett, det blir for ekstremt.

Skrevet

Gidder ikke forklare, det har med jevnt blodsukker å gjøre. Men jeg vil bare si at man ikke må spise mye fett for å spise lavkarbo. Jeg kjøper ikke fettreduserte produkter og spiser det fettet jeg har lyst på, men det er ikke et must å overøse maten med fett. Spiser baconfileter blant annet fordi jeg syns det er bedre enn vanlig bacon.

Skrevet

Det er to hypoteser på hvorfor fett forbrenner fett. Den ene er at når du kutter ut karbohydratene og erstatter det med fett og proteiner så blir du fortere mett og ergo spiser færre kalorier.

Den andre går på at det koster kroppen mer energi å gjøre om fettet til glykose (hjernens foretrukne næringsstoff) enn om du spiser karbohydrater. Ergo kan du spise fett -> kroppen bruker masse energi -> du går ned i vekt.

Angående fett og hjerteproblematikk. Endel ny forskning indikerer at det ikke er fettet som er årsaken til hjerte/karproblematikk, men at det ser ut til at det er karbohydratene som er den virkelige synderen. En del at fettforskingen som viser at inntak av fett fører til livsstilssykdommer er tilbakevist og juryen er fremdeles ute og diskuterer skyldspørsmål her ;)

Skrevet

Sorry skrivefeil, har pc på fanget og urolig 8-åring ved siden av meg i sofaen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...