Gå til innhold

Julegaver, fra barnet til besteforeldre......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det med julegaver til besteforeldre osv?

Har en jente som straks blir 6 år, og så lurer jeg på hva i alle dager jeg skal finne på å få henne til å lage for å gi til eks besteforeldre.

Hun er ikke spesielt kreativ altså, så hun er ikke spesielt superglad i ting, som nabbi, plastelina, perling, klipping/liming osv.

Hun har ALTID vert den av barna som hadde minst i juleposen, og påskeposen. Der de andre barna produserte massevis av jule og påskepynt, hadde hun ikke lyst......

Men samtidig synes jeg det er stas å kunne lære henne gleden ved å gi en gave.....

Gode tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Kanskje hun liker, og er flink, til å lage andre ting (om poenget er å gi en gave som barnet har lagd)? Kanskje hun liker å spikke eller snekre sammen noe? En bilderamme eller noe slikt?

Kan hun synge eller liker å opptre? En cd eller en dvd med en liten forestilling til bestemor og bestefar?

Det er ikke alle barn som liker å perle og pusle. Hva liker hun å gjøre? Ta utgangspunkt i det og så finn på noe hun kan lage i julegave.

Skrevet

Eller bare ta et bilde av henne, og sett det i en ramme hun har dekorert. (Malt, har på lim og glitter eller noe...)

Skrevet

Ja kanskje det ja, ramme som hun har dekorert.... Det var lurt.....

Skrevet

Kjøp lerret på hobbybutikk og la henne enten:

1) Male hva som helst på det

2) Male hele lerretet i en farge og lage håndavtrykk med en annen farge-blir kjempestilig. Har laget fotavtrykk av mine da de var nyfødte med svart bakgrunn og fotavtrykk i sølv og metallisk lilla. Malte også sidene på lerretet og en tynn ramme med sølv. Kjempestilig-og enkelt. Passer utmerket å lage for lite kreative mennesker som meg selv ;)

Skrevet

Åååh, DET hørtes kult ut.....

Det skla jeg prøve!!

Takk.

Skrevet

Vi lager fotobok i år :) Men det er litt ekstra stas siden det er første jula til lillegutt. Dere kan jo sette dere ned sammen og finne noen fine bilder fra i år, sommer, en ferie eller lignende og lage en fotobok sammen? Eller lage en scrapbook eller bare et bilde med artige bakgrunner og "dingser" i en ramme.

De har tilbud på fotoknudsen.no på fotobøker (godt mulig de har andre steder og).

Ellers går det an å lage noen kaker sammen - pepperkaker eller slikt og putte på et glass som dere kan pynte litt med sløyfe og klistremerker. Koselig å lage og koselig å få :)

Skrevet

Dere kan lage en fotobok over nettet sammen, finne bilder og sett det sammen slik dere vil. Hun kan jo skrive eller si deg hva du skal skrive til bildene. Mine barn har laget slik sammen med farmoren sin fra en ferie de har vært på, de er kjempestolte over boka si. Hun minste viser den frem til alle som kommer på besøk. Det er jo noe som må være hyggelig for besteforeldre å få, bare bilder i en ramme får en etterhvert veldig mye av, så litt variasjon er nok hyggelig.

Vi laget sjokolade for noen år siden. Smeltet brun sjokolade og hvit sjokolade. Hadde flere skåler med forskjellige hakkede mandler, nøtter og annet. Ungene tok sjokoladen på ett bakepapir, blandet med brun og hvit sjokolade og dekorerte med nøtter. Det det sjokoladepletter, siden de flyter litt ut. men de ble veldig fine og det var flere fornøyde besteforeldre som fikk i julegave. De ble lagt i syltetøyglass som de hadde malt på selv. Jeg klipte ut en sirkel av stoff som jeg hadde over lokket og knøt ett silkebånd rundt.

I fjor tovet ungene epler, det syns alle sammen var veldig gøy og ikke minst alle klarte det. De laget en ball av rød ull. Jeg tok en liten sort/brun perle i den ene siden, tok tråden gjennom og dro hardt slik at det fikk litt eple form. På noen av de hadde jeg klipt ut grønne blad og en brun stilk av filt som jeg sydde på. På endel laget ungene selv blader av ull (når de hadde fått mere teken på tovingen. Det var ene barnet som måtte lære meg å tove. Men veldig enkelt siden det bare er å duppe endel ull i vannet og "bake" bolle til den har fått passelig fast form. Om den ikke er rundt eller lik hele veien gjør ikke noe, for de blir anderledes når du får sydd på perlen, da former den seg mye selv)

Lage fuglemater. Ta en terrakottapotte som en tar ett passe tykt tau gjennom, lag en stor knute på hver side av hullet i bunnen av potten. Den fylles med smult og forskjellige frø. Når den har stivnet Fester man en pinne på tauet under slik at fuglene har noe å sitte på. Om en vil kan en male potten, sette på klistremerker, ta enden av en malekost og duppe i maling og lage prikker på potten. Trenger ikke å være så mye.

Såpe er enkelt. Såpemasse kan en kjøpe som bare er til å smelte i en kjele. Tilsett lukt en vil og evt farge. Helle i de formene en vil ha. Veldig enkelt og det blir bra selv for de som ikke er så kreative. Minsta laget her i sommer, hun knuste blåskjell og noen hviteskjell som hun strødde i formene. Litt blå farge i såpa, men ikke mye. Såpene ble kjempe tøffe, og når de skjella var så knust som de var kjentes de ut som det var en skrubbsåpe bare.

Skrevet

Glemte å si at jeg bruker acryl-maling til fot-/håndavtrykkene på lerret. Tørker fort og er lett å vaske av etterpå. :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...