Gå til innhold

Hva er PCOS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert dumt spørsmål, men vet ikke hva det er. Noen som har det og kan forklare hva det er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skriv www.google.no i søkefeltet øverst i nettleseren din og trykk enter

på siden du kommer til skriver du PCOS og trykker enter igjen

Da får du masse linker som forklarer mye bedre enn noen av oss kan gjøre :)

Skrevet

Tenkte det ikke var direkte bomskudd å spørre her, da jeg ser at endel skriver at de har det. Derfor hadde det vært fint å høre det forklart fra noen av dem som har dette.

Egenerfaring er ofte det beste vettu;-)

Skrevet

Ellers takk for veldig utfyllende og opplarende svar på mitt spørsmål 11:33;-)

HI

Skrevet

Jeg har PCOS.

Men det er så komplekst at det er vanskelig å svare på hva det er.

Det er faktisk best å lese seg opp selv :)

Men kort fortalt er det hormoner som er i ulage. f.eks for høyt nivå med testosteron. Noen er overvektige, mens andre er slanke. Det er bivirkninger som kviser, økt hårvekst, cyster på eggstokkene, og man har vanskelig for å bli gravid.

Mange er insulinresistente og da funker gjerne lavkarbo bra. + metformin som er diabetes medisin.

Skrevet

Jeg så at de med pcos har ingen eller sjelden menstruasjon og eggløsning, er slappe og mister hår og sliter med å gå ned i vekt. Jeg har alt dette, bør jeg sjekke meg?

(ikke HI)

Skrevet

Jeg har ingen menstruasjon. Så var inne til laparoskopi for å brenne bort cystene.

Dersom du har sjelden menstruasjon (og dermed også el), ville jeg tatt en sjekk. Det var slik jeg fant ut at jeg har PCOS. Men jeg har den vanskelige formen for PCOS, siden jeg er normalvektig og få/ingen bivirkninger utenom uteblitt menstruasjon, cyster og litt for høye hormonnivåer. Men jeg ble gravid til slutt <3

11:46

Skrevet

skjønte det, men det står ganske godt forklart på mange nettsider, og det er jo ganske kompliserte greier ;)

11:33

Skrevet

Jeg var hos gynekolog da vi bestemte oss for å prøve, siden jeg aldri har hatt noe særlig menstruasjon. Ble ikke satt på noe utredning, men fikk pergotime. Spiren satt på 3 forsøk. Tok blodprøver etter hver endt kur for å se om det var påvist noen eggløsning eller noe sånt. Vet ikke om han sjekket bare det da. Jeg er litt overvektig, men også slapp og sliten ofte. Prøver å trene, men sliter med motivasjon siden jeg ikke klarer å gå ned i vekt.

Skrevet

PCOS "rammer" alle forskjellig.

Det mest typiske er vel at man har sjelden/aldri mens, men jeg har mensen ca 11 ganger i året, så har bare litt lengere sykluser enn normalt, men jeg har endel andre symptomer da, som cyster på eggstokkene, kviser, økt hårvekst på kroppen, tynt hår på hodet, og er litt overvektig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...