Gå til innhold

Er dette frekt? Ang røyking...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min skal på overnatting til en i klassen. Foreldrene røyker inne på kjøkkenet, men det stinker i hele huset. Gutten min sliter med astma. Er det frekt å spørre om de kan ta røykingen ute mens han er der? Ellers kommer jeg ikke til å sende han på overnatting...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke frekt i det hele tatt, jeg er helt enig med deg.

Har selv ett astmabarn, og sender ikke han hjem til noen som røyker. Da kan det barnet heller komme til oss på overnatting.

Skrevet

Du kan ikke keve at de røyker ute i eget hjem:(

Men du kan si "- gutten min sliter med astma og jeg lurer på om det er så lurt at han ligger over til dere, da dere røyker inne.." så får du se hva de svarer. Fnyser de av det, så holder du han hjemme! Viser de forståelse, kommer de frivillig til å gå ut den kvelden.

Skrevet

Er ikke frekt, men kommer litt ann på hvordan du fremlegger det.Men hadde prøvd forsiktig og si at sønnen din ikke kan komme på overnatting dersom det røykes inne mens han er der, da han vil bli syk av dette. Er jo ikke frekt det..

Skrevet

enig med 10:00

Vær litt taktisk og ikke krev(da går folk i forsvarsposisjon med en gang), men legg frem fakta... Alternativet blir at guttene sover hos dere :)

Skrevet

Høres ut som en grei måte å legge det frem på! Håper de tar til vett og går ut og røyker da! Ellers vet jeg om to gutter som blir skuffa! :(

Skrevet

Jeg forstår at det er vanskelig å ha et barn med astma, men dere kan faktisk ikke forlange at de ikke skal røyke hjemme i sitt eget hus.

Hvis jeg var deg, ville jeg sagt noe sånt som dette: "Siden gutten min har astma, kan han ikke sove i et hus hvor det røykes, så kanske gutten deres kan overnatte hos oss i stedet? Så lenge det røykes inne mens han er i huset, kan han få anfall, og det vil vi jo ikke at skal skje".

Da har de muligheten til selv å foreslå å ikke røyke inne mens han er der, evt. la gutten sin overnatte hos dere i stedet.

Skrevet

Jeg røyker selv, men ikke inne. Hadde et av barna mine fått besøk av noen som har astma ol, så setter jeg pris på at foreldrene sier i fra. Vil jo ikke at barna mine skal miste vennene sine pga mine uvaner.

Skrevet

Jeg er selv astmatiker, og ville ikke min villeste fantasi bedt andre mennesker om å røyke ute i sitt eget hjem. Men jeg ville, som nevnt over her, antydet at det er bedre at den andre gutten kommer til dere pga ditt barns astma. Da viser du respekt for deres vaner/valg. Har de da 5 antenner vil de nok la være å gjøre det denne dagen. Tilbyr de seg ikke det, er det et tydelig svar nok og da bør guttene være hos deg :)

Skrevet

Nei det er ikke frekt! skulle bare mangle

Skrevet

Helt greit å spørre. Du verken ber eller krever, du sier at du ønsker å spørre og det ser jeg ingenting galt med:)

Skrevet

Hvis det stinker røyk i huset å sønnen din har astma trur jeg ikke det er lurt å sende han på overnatting dit selv hvis de ikke røyker den natten.

De skadelige stoffene i røyk henger jo også igjen ikke bare lukten.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor alvorlig astmaen til gutten din er. Hvis han er veldig hardt rammet vil det være en risiko å la ham være hos kameraten uansett - siden det vil ta dagevis med mye lufting (og hvor mye lufter man nå som det er iskaldt ute?) hvis man skal få all røykelukt ut av huset. Da ville jeg unngått overnatting i det hele tatt, og besøk.

Men om han er lettere rammet, så ville jeg bare lagt det frem på en veldig forsiktig og unnskyldende måte. Si at dette føles litt kravstort, det er jo klart at dere har all mulig rett til å røyke inne - og jeg ville aldri spurt hvis ikke det var for min sønns diagnose. Men han har astma og reagerer veldig på røyk, så tror dere det går greit å røyke ute bare akkurat når han er hos dere? Beklager virkelig om det oppfattes frekt eller hysterisk, men dessverre så blir han så fort syk hvis det er røyk i huset. Om han ikke hadde astma ville jeg selvfølgelig ikke reagert:)

Noe i den dur. Det er VELDIG lett for at en røyker opplever det som kritikk at man spør, og at man er "vanskelig" med vilje, sier at de er dårlige foreldre som røyker inne osv. Men når man får frem at dette ikke er fordi man dømmer noen som røyker inne, men bare det at sønnen dessverre har en diagnose som gjør at litt tilrettelegging er nødvendig, så føles det gjerne ikke som et angrep:)

Skrevet

.....og selvsagt bytte ut ordet "reagert" med "spurt", det føles som et angrep om man "reagerer" på noe:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...